Køleskab 12v kontra 230v

Har et spørgsmål: Fruen vil gerne have et køleskab i skivet istedet for den upraktiske køletaske. Køleskabe til 12 volt koster tilsyneladende en mindre formue, læs i omegnen af 5kkr (5000,-) - et køleskab af samme str til 230 volt koster omkring en tusse.

Aha tænkte jeg - hvad nu hvis .. et 230 volt's køleskab via en konverter fra de 12 volt optil de 230 volt bruges !?! Konverteren kan fås for omkring 500,-kr - ergo en lynhurtig besparelse på 3500,-kr - ganske god købmandsskik...

Hmmm - hvor er "hagen" ved dette arrangement ? Nuvel, véd udemærket dette ikke kan drives fra et scooterbatteri.
Har et 88Ah/t forbrugsbatteri og det typiske forbrug for et 230 volt køleskab ligger på omkring 45 watt - men der må nødvendigvis være et energitab i konverteren..

Er der her på LDS folk som kan hjælpe - fordele og ulemper - hvorlang tid kan batteriet holde strøm med denne opstilling - andre "ting" som jeg har enten overset eller ikke påtænkt..

Mvh

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det er en svær en, men jeg kan starte med at fortælle dig at et 12 v. køleskab tømmer din akumulator hurtigere end du kan nå at sige: Sporvognsskinneskidtskraberoverkontrolør, ti gange næsten  og i en sejlbåd er det bare totalt yt. Min bror havde et sådant djævelskab i sit 34 fods sejl skiv men skulle have dieselen til at køre minimum 3 timer hvert døgn for at der var strøm nok til dettte lille vidunder.
Nu har han et gasdrevet køleskab der kører en hel sæson på 2stk. 2,5 kg. gasflasker. Da jeg selv havde den 28 fods ketch var der også et gasdrevet køleskab indstaleret, og jeg var faktisk lidt benovet over at det kunne fryse vand til hårde isterninger på 2,5 time.
Først og fremmest har du et meget stor tab i en konverter. F.eks har jeg fået en laptop til at arbejde i mere end 2 timer med en omformer 12 volt til 20 volt hvor jeg med en 220 volt konverter havde små 45 minutter.
Vi har købt det dyre køleskab til 5 kilo på tilbud.. og vi har 2 x 75 ah batterier.
Det køler helt vildt.. meget bedre end vores køleskab hjemme.. når det arbejder bruger det 2,7 ah, men det kører jo ikke hele tiden og et gennemsnitligt forbrug er derfor ca. 0,7 ah.. så du kan da have sådan et kørende i ca. 3 døgn før du skal lade igen. Vores køleskab har kørt i 6 døgn uden at batterierne kom under 12,7 volt.
Men hvis du skal have sådan et skal du også have en lader du kan gå fra og som ikke overlader dit batteri.

Jeg har aldrig haft gaskøleskab i en båd, men i en campingvogn.. Installeret korrekt (det skal have en "skrorsten") køler det faktisk ganske godt og bruger ikke meget gas. Til gengæld køler det dårligt på 12 volt og 220volt, så jeg brugte altid kun gas.. Også når jeg kørte det blæste aldrig ud...
Og det er vild luksus at have kold mælk, kolde øl og vand og ikke mindst fersk kød med på ferie og weekender.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Nu ved jeg godt at det ikke er særlig kønt med sådan en pittejavert af en vindmølle, som kan monteres på hækken af en båd, men hvis den kunne lave så meget strøm at den kunne forsyne både køleskab og lanterner eks. kunne det da være det var værd at overveje. Det kan da umuligt være grimmere end de stakler der sejler rundt med en ub. motor på hækken.
Angående vindmøller så støjer de og det skal man lige overveje om man vil ligge og høre på om natten.

Prisen på sådan en indretning kommer vel tæt på 5k eller mere kun for vindmølle.
Man skal vel gøre op med sig selv om hvor mange nætter man vil sove for anker. Hvis man alligevel skal i havn og overnatte hver anden eller tredie nat for at provianterer og opleve by og land, lader man jo bare i havnen.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

gom og håndværker>3 døgn uden ladning ! men altså med et 12 volt's køleskab - det lyder som en brugbar løsning. Har også noteret mig gas-muligheden, da Fruen vil have to gasblus er den mulighed jo oplagt... Og ja vindmøllen kunne være et tilskud men en sådan dims er både dyr, støjende og grim.
Det vil sige - I anbefaler ikke muligheden med et 230v køleskab drevet via en konverter !?!

Havde i styrbord's side et stort komfur med 3 blus og ovn, det er nu pillet ud og skal erstattes med et køleskab, læs her, det har Fruen bestemt men øjner da også fordelene i, at have ferske madvarer, mælk, fløde og andre kolde genstande med på vores turer.

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Annonce
I vores Vega lavede jeg en køleboks på ca. 50 l, plaseret i pantry, monterede kompressor i kistebænken og vupti har vi kold mælk og mad, jeg ved af erfaring at vi kan være uden strøm i 4 dage og så stadig have kold mælk, vores brugsbatteri til køl er nemlig tilsluttet en automatisk lader så der lades kun når vi er i havn, alt udstyr til køleboks kan købes ved Kjøller - de har et kit hvor det bare er LDS, pris under 5 kilo


Kun en tåbe frygter ikke haven  
Kalde nr. XPB5991 

Gertsen> Hov  - her var jo endnu en mulighed som jeg end ikke havde overvejet... En "løs" køleboks/kasse med løs kompressor - jamen dog, derfor jeg forefindes på LDS

Tak for ideen og hører gerne lidt mere om den løsning - dine erfaringer med indbygning osv..

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Vedr. gas har vi lige erfaret at hvis du selv trækker gas til f.eks. komfur så er det en simpel installation, som du kan købe i en pakke, eller i hvert fald se hvad skal indeholde, og så selv installerer
Hvis gassen både skal trække komfur og køleskab, skal du overveje om du selv vil, og så sejle med en ulovlig installation eller du vil betale en aut. håndværker for det.. Så hvad sådan en VVS mand koster skal lige tages med i beregningen.

Vil mene at et gas køleskab koster omkring de 3.000 kr. og det er uden kompressor..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

gom>Arghh - det er jo rigtigt, en sådan gas-installation må jeg ikke selv udføre og deraf påregne ekstraudgifter til en aut. installatør. Og vil under ingen omstændigheder kompromiterer hverken sikkerheden eller forsikringen. Havde lige glemt i begrejstringen. Og ja, et gas-køleskab koster lige i omegnen af 3 kkr - tak fordi du henledte min opmærksomhed på gældende regler..

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Står selv lidt i det samme problem med komfur og gasfyr.. Så lige nu skifter jeg på flasken når vi skal have varme..
Men jeg mener at have set en køleboks med en gaspatron i, men kan ikke lige finde den.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis