Køleskab 12v kontra 230v

Har et spørgsmål: Fruen vil gerne have et køleskab i skivet istedet for den upraktiske køletaske. Køleskabe til 12 volt koster tilsyneladende en mindre formue, læs i omegnen af 5kkr (5000,-) - et køleskab af samme str til 230 volt koster omkring en tusse.

Aha tænkte jeg - hvad nu hvis .. et 230 volt's køleskab via en konverter fra de 12 volt optil de 230 volt bruges !?! Konverteren kan fås for omkring 500,-kr - ergo en lynhurtig besparelse på 3500,-kr - ganske god købmandsskik...

Hmmm - hvor er "hagen" ved dette arrangement ? Nuvel, véd udemærket dette ikke kan drives fra et scooterbatteri.
Har et 88Ah/t forbrugsbatteri og det typiske forbrug for et 230 volt køleskab ligger på omkring 45 watt - men der må nødvendigvis være et energitab i konverteren..

Er der her på LDS folk som kan hjælpe - fordele og ulemper - hvorlang tid kan batteriet holde strøm med denne opstilling - andre "ting" som jeg har enten overset eller ikke påtænkt..

Mvh

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Har et spørgsmål: Fruen vil gerne have et køleskab... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
I en vega er der i styrbord side en bordplade med vask og aflægger plads, samtidig er der et rum ved siden af vasken, dette rum betjenes igennem en lem i bordpladen, da jeg målte op var der plads til ca. 50 l køleboks, jeg købte så et komplet kit med plader og kompressor ved Kjøller, så var det bare at skære plader op på mål, lime den sammen med sikaflex, lave understøtning, montere boks, montere kompressor og fordamper, jeg købte en pladefordamper, der kan købes en O-fordamper så der kan laves isterninger, men vi bruger whiskyen i kaffe-så det blev en pladefordamper, montere bordpladen igen, lime isolering på låg/lem,
http://www.kjoeller.com/Isotherm/koeleskab_4.htm
dette link fortæller resten, jeg har et 105 Amp batteri til kortplotter, køl og oliefyr, vi har været uden landstrøm i 4 døgn, plotter var tændt i ca. 10 timer, køleboks hele tiden og vi havde ikke strøm mangel, vi lader kun med landstrøm på dette batteri, vi har et start og et brugsbatteri tilsluttet motor, men de sidder i kølsvinet, batteri til køl sidder i kistebænk sammen med kompressor, det er måske ikke det optimale, men jeg oplever aldrig at køl og plotter + fyr tømmer min batteri bank, går jeg tør for strøm til plotter og køl, kan jeg navigere med gammeldags kort og jeg har strøm til VHF, lanterner og andet vigtigt lys, derfor denne opdeling og jo jeg har plastickort der fortæller at jeg har bestået div. prøver vedr. sejlads
puha det blev en længere smøre - håber du forstår mit indlæg, eller må jeg prøve at forklare igen
Mvh Gertsen

Kun en tåbe frygter ikke haven  
Kalde nr. XPB5991 

Gertsen>Takker for fin beskrivelse af både montage og ikke mindst strømforbrug i forbindelse med køle-arrangementet samt link.

En overordentlig god hjælp og en fin idé at udnytte pladsen ved siden af vasken som hos os blot er "spildplads". Vil måle op og se hvor megen plads der egentlig er der. Smart at man selv kan "bygge" køleboksen som man vil og placere kompressoren andetsteds.
Rent strømmæssigt lyder det også overkommeligt. Vi bruger plotter, vhf, instrumenter, lanterner og lidt lys om aftenen.

Og uanset plastickort gik det fint med forståelsen ;-) Takker for denne glimende idé

Mvh MiLady

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Køleskab er absolut at foretrække.
Det er nemt og behageligt og der er ingen problemer med tømte batterier.
Et nyt køleskab er forsynet med styring der sikre at skabet slår fra hvis spændingen falder ub´nder et vis niveau.
Iøvrigt kan skabet holde temp. i op til et døgn uden spændingen er tilstæde for drift - så vi har aldrig haft problemer med tømte batterier, dårlige madvarer.
Gaskøleskab er til campingvogne. - det er to forskellige principper - et 12/220V er med kompressor og til gas er det et absorbsionskøleskab dvs. man opvarmer en gas og derigennem fjerner varme fra en vare der dermed bliver kold.

Til samtlige svar på denne tråd og til Mylady specielt - glem alt om alm. køleskab og inverter - vælg som prioritet 1 køleskab hvis det passer i  båden og giver "ro" om læ- ellers vælg løsningen med køleboks -  økonomisk er der ingen forskel - så mit råd  - mål op og køb et indbygningskøleskab det vil du ikke fortryde - og så brug dog de 5 k på lidt komfort til rederen - ( jeg går udfra at du kun er skipper) - du får jo sikkert en ny store ( iht anden tråd)
Hvis du vil købe et køleskab til indbygning, skal du ikke stole på de mål de opgiver til indbygning.
Vi købte et der skulle passe lige som fod i hose i et skab. Vi målte skabet for en sikkerheds skyld og det passede med hvad de skrev.
Så blev der savet og høvlet. Men da skabet skulle ind var der ikke plads til indbygningsrammen..
NÅ efter at have bandet en del måtte jeg skille det hele igen.. og ud og få fræst lidt mere plads til rammen..
Jubiii nu var alt godt.... Det hele blev skruet sammen igen og ind med køleskab..

Men AK de skruer der følger med har også et højt rundt hoved... så lige skal have en millimeter mere.. så frem med grovfilen så der blev plads til skruehoveder. Det var søndag og så er det umuligt at købe nye skruer i Svendborg.



Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Flying Leth>Du har ganske ret - er kun reder og især med morgenhår  - komforten må der gerne være - samt lidt strategisk omtanke med storsejlet in menté

Tak for advarslen ved 230v køleskab drevet via inverter, havde på fornemmelsen at denne kombination var for "billig". Hvorvidt det så bliver køleskab eller køleboks er ikke min beslutning  - det skal dog retfærdigvis siges at Reder er glad for at sejle.
Mht gas-køleskab er denne løsning skrottet da en skorsten ikke tiltaler.

gom> Hmm - godt nok ærgeligt at målene snyder - så din morale må være, at indkøbe køleskab først og indbygge når køleskabet står på den dertil indrettede plads.

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Annonce
Ja eller i hvert fald samle med ramme og det hele og så selv måle.. eller måle i butikken med rammer og skruer på.

Og så vær tålmodig. den model vi købte koster normalt 7k men vi fik det til 5 k.. der er næsten altid en model på tilbud.. Den model vi købte var også på tilbud til 5k sidste sommer.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Fandt lige dette

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

I mit tilfælde var alternativet at køleskab skulle bygges ind i garderobe langt fra pantry + vi ville miste plads til opbevaring, i pantry hvor boks er bygget ind mistede vi intet da rummet ikke blev brugt til noget vigtigt + nu har vi madvare der hvor vi bruger det.
En køleboks mister ikke kulde når den åbnes, derfor er der ikke kulde tab som i et køleskab, så forbruget vil være lavere, der er også den mulighed at bygge køleboks så den passer til rummet, den behøver ikke at være vinkelret i alle hjørner, derfor valgte jeg at bygge selv, køleboks var nemlig et ufravigeligt krav fra min reder - hun ville have madvare kolde og i pantry.
Gertsen

Kun en tåbe frygter ikke haven  
Kalde nr. XPB5991 

gom>Den model passer der hvor vi har tiltænkt at have det stående - tak for link

Gertsen>Korrekt - en køleboks ikke har lige så stort en kuldetab ved åbning som et køleskab. Hvorvidt det bliver køleboks eller køleskab, afhænger alene om pladsen ER dér og ikke mindst hvad skibsrederen mener

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

 ikke mindst hvad skibsrederen mener


Var der mon nogen der sagde :  TØF TØF TØFFE..... 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis