Thurø Bund

Sejlerhilsen

Vil meget gerne anbefale Thurø Bund som værende et sted sejlere kunne besøge. Dette pitoreske idylliske sted med læ for stort set alle vinde. Her kan ankres op og blot nyde roen, landskabet samt andre sejlende.
MiLady kan med god vind sejle fra Hestehoved havn til Thurø Bund på en dag hvilket vi gerne gør og med megen glæde, alene turen gennem Marstal renden videre nordover på vestsiden af Langeland - under og gennem Siø-broen er en herlig tur.
Tillader tiden fortsættes gerne gennem Svendborgsund til Lyø bugt og hjemturen syd om Lyø og hjemad.

Hermed en lille appetitvækker


www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det kan jeg kun give dig ret i, jeg har selv boet på Thurø i mange år, det er dog bedst at være der ovre vinter dage hvor øen ikke er oversvømmet af ØH ! nåe ja !
Jeg var ikke klar over at du kunne lægge masten ned ved gennemsejling af Siø broen, så det må være Langelands broen du er sejlet under
Og det Sydfynske farvand er bare et af de bedre steder at sejle, der brugte jeg det meste af mine ungdoms sejler år. Vidste du at du faktisk kan sejle langs Tåsinge hele vejen rundt, for der ligge faktisk en naturlig rende hvor både med en dybgang på ca. 2 m. kan gå igennem uden problemer.Skulle du engang ligge ovre ved Ærøskøbing kan jeg anbefale dig at løbe en tur ned til kleven med skivet, det er også et flot område at opankre i.
Skynder mig at rette Siøbroen til Langelandsbroen  men kære Håndværker - lægger masten ned - hvert efterår

Tak for tips ang bla Tåsinge - det sydfynske er et af de steder hvor vi aldrig bliver trætte af at sejle - for nu at bruge et nautisk udtryk - der er et ocean af muligheder.. Dog er det med tiden blevet småt med badenymfer - havfruer og sirener

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Badenymferne og de andre er bare trukket ind på det lave vand, hvor "blysvingerne" ikke kan komme
Håndværker

Er du ikke bange for de viftende badenymfers håndklæder blæser dig ud på dybt vand

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Skråt over for Gambøt (Thurø bund værft) er der en lille privat bådebro... Jeg ved ikke præcist hvor dybt der er, men ca. 1,5 meter i.flg søkort. kan man lægge til og så låne en af de store gille der er stille op til fri afbenyttelse. Der er god stemning og ofte taler alle med alle. Vælger man at overnatte kan man smide penge i en lille jern-sparebøsse der er hængt op til formålet.
Vi har ofte grillet der og smider 20 til 40 kr i bøtten som tak for lån og til vedligeholdelse.
Jeg har dog ikke turde gå ind i Maxi'en der stikker ca. 1,5 meter.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
gom> MiLady stikker selv 1,5m og da vi sidst var i Thurø bund turde vi ikke lægge til den anløbsbro - længst inde men valgte anlægsbroen før men denne viste sig at tilhøre søspejderne og en gammel gnaven mavesur imitation af ditto brugte nogle rigtige sømands-gloser for at fortælle dette. Behørigt imponeret over denne i sandhed ufattelige beherskelse af det danske sprog fortrak vi og kastede anker.
Vil bestemt kigge efter den anløbsbro du nævner da muligheden for grill tiltaler os meget, ikke ti vilde heste for os til at grille på båden..

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Vi har nogle venner der sejler fra Skælskør på sommerferie hver sommer. En fast del på deres togt rundt i Danmark er en tur til slagteren i Vindeby, som ligger ca 200 meter fra Vindeby havn. Der bliver købt "god ko" og så til Thurø bund og grille.
De har for øvrigt fået installeret køleskab forrige sommer, og køber jo så også lidt ekstra fersk kød.. og de nyder også at vide at alt er mellem 2 og 3 grader koldt.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Vindeby - jaaee.. Da jeg i mine unge dage (lyder det ikke godt) sejlede med det fædrende ophav, fra Svanemøllen havn, købte en pensioneret tankskibskaptajn "Bonit" - en 45 fods spidsgatter og skulle sejle denne til netop Vindeby.. Havde efterårsferie og tilbød at sejle med.. Lér ved tanken og minderne - der fik jeg en grundig lektion af sømandsskab - navigation og kunsten ved at læse søkort... Ellers en noget anderledes oplevelse at sejle i Køge Bugt med 3cm hagl på dækket ;-) og i usigtbart vejr - videre forbi Stevns Klit og ramme anduvningstønden til Bøgestrømmen lige på spidsen ;-) Jooee - han var godt nok Kaptajn..

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Jeg vil nu lige gøre opmærksom på at den Abekat der jagede jer væk nede ved spejdernes bro, ikke har en klap med sagen at gøre. I kan pænt bede ham skruppe af, hjem til sin mor ! der kan han så læse lidt om hvad man må og ikke må med private broer.
Der er jo en regel der tillader dig at ligge ved enhver bro fra solopgang til solnedgang.
Desuden tror jeg ikke på at spejderne vil have det fjerneste imod at i lægger til ved den bro.
Kender/kendte ikke den regel - og tror som sådan heller ikke søspejderne ville have noget imod vi lå der, orkede blot ikke en højrøstet debat med en mavesur selvbestaltet diktator. Vi var trods alt på en hyggetur og hygget blev dér, for anker.. Og Thurø bund bliver ikke mindre smuk af dén grund :-)

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis