PA anlæg feeder på tonen B

Hej med jer

Jeg har et PA anlæg, som jeg ofte benytter når jeg er ude at spille livemusik med min kammerat. Det er et behringer, og vi var godt klar over da vi købte det, at det ikke er premium kvalitet, men det har sgu gjort det meget godt i et par år.
På det sidste er anlægget dog begyndt at runge/feede, når man spiller eller synger tonen B. Det skal lige siges at det er kun når tonen tages i bas frekvenser. Vi har prøvet at equalise og fjerne basfrekvenser, det hjælper dog kun en lille smule og så lyder det også ret diskant. Vi har prøvet alt muligt forskelligt, men den ligger konsekvent og feeder på den tone.
er der nogen der har god forstand på hvad man kan gøre, eller nogen der har prøvet noget lignende?

Mvh Flymale
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa..
Sidder forstærkeren i højtalerne eller er det en "forstærker".. ?? Håber du forstår..
spurgt på en anden måde, skal højtalerne forbindes til 230v + signalledning ??

Mvh Jan J
Hejsa.. det var det :-)

Hvis jeres selvsving er i begge højtalere, ville jeg checke jeres signal-ledninger.. Hvis i kun har selvsving i den ene højtaler ville jeg forsøge mig med lidt længere eller kortere ledning mellem højtaler og forstærker..
Hvis i har problemet i begge højtalere, som sagt signalledninger, alså microfon ledninger, guitarledninger...osv
Start evt med en guitar og en mick... syng en "b" sang se om problemet er der. Hvis det er, så skift ledninger, evt en anden guitar og mick.. ved det er lidt tungt, men det er nok den letteste måde.. det kan være en defekt mick, også en af de mick der er på guitar.. men som sagt, start med så lidt gennem forstærkeren som muligt, og så mere på, indtil fejlen er der... Tror på en defekt guitarledning.. de er slemme til at samle støj op hvis de er slidte ;-)
Lad høre hvad i finder ud af..
Mvh Jan J
hmmm... interessant.. sagen er den, at det nogle gange ikke er et problem. I store rum og udendørs, eller helt små rum, er der ikke problemer. Det er kun i rum med mellemstørrelse... men uanset hvad, kunne vi sagtens trænge til nogle nye ledninger:-)
Problemet er oftest størst på guitarerne og forstærkeren indikerer, med en lille rød lampe, at kanalen overstyrer hver gang vi slår akkorder an, uanset hvor meget vi skruer ned for dem.. det synes jeg også er lidt mærkeligt... tjaaa... sagen er den, at vi ikke ved så skidemeget om det, det er sgu lidt irriterende. Men tak fordi du gider hjælpe.
Hej..
I kan med fordel købe nogle gode kabler.. xlr og jack stik.. det er jo helt galt at øve sig, blive god, og så lyder det dårligt p.g.a kabler. :-)
En "brugbar" indikering af et dårlig kabel.... rul kablet mellem håndfladerne.. hvis det skratter i højtalerne skal det skiftes..
Den skærm, der sidder i et signal kabel skal være "tæt" eller opsamler det støj. Det der skal forstærkes op, skal kun være din lyd/sang ikke alt andet... harmoniske er noget skidt

Hvis du prøver at forstille dig den svage lyd du laver ved en masiv guitar.. går gennem din guitarledning.. for at blive vanvittigt forstærket op i forstærkeren... alt det støj en evt dårlig ledning "samler op" bliver jo også forstærket op.. så gode ledninger, er er dyre, men de virker ;-)
Det samme ved stik i guitar... Hvis de "skratter" når du rører ved stikket.... nyt på..

Men prøv også lige næste gang i har problemet, at skrue ned for mick.. kunne godt være dem som du fortæller det.. hvis i bøvler med tilbagekobling.... men stadig kablerne ;-)..
Har i mick på trommerne..??? de kan ødelægge alt.. så kan det være et skind der går i sving ?????

Mvh Jan J
Annonce
Hej Jan,
Jeg vil helt sikkert prøve at rulle lidt på kablerne næste gang vi er ude. fedt trick. Vi spiller ikke med trommer, vi er kun 2 guitarer og to stemmer, så det er i hvert fald ikke der problemet er:-)

Mvh Peter
Hva.... øøhhh... har i ingen job ..????? vi vil ski vide noget..

Mvh Jan J
Hej Jan!
sorry!! Vi har været ude en del gange, eller, fire gange siden sidst. De to første gange var problemet der igen, men det lod ikke til at det var kablerne. Der var i hvert fald ikke problemer da vi rullede dem. De to sidste gange har lyden været super, så kan simpelthen ikke forstå hvad det er. Måske er det kun et spørgsmål om de lokaler vi spiller i.

øv..øv.. tænkte på om det er akustisk guitar med mick i bruger..?? Kan det være en "kasse" der svinger med ..?? hvis det er kan i måske stemme 1/2 tone op (hvis stemmerne kan klare det :-)) .. ved ski ikke om det ville gøre noget.. ja ja det er jo et spændende problem, som er skide træls for jer :-)
held og lykke..Jan J
Det er akkustiske guitarer med indbyggede mikrofoner vi bruger. Tror sgu ikke stemmerne kan holde til en halv tone op en hel aften.. men udover det, ville det vel også bare flytte problemet, så det så var Bb den feedede på. Det er et meget mærkeligt problem. Da vi havde det ude i weekenden, var der intet. Kanon lyd. Det der med at vi ikke ved hvornår det er der, gør det ekstremt svært at finde ud af hvad det er.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis