nyt rum under cockpitkarmen

Jeg har en lille sejlbåd, hvor rummet under cocpitkarmen, dvs over stikkøjen ikke bliver brugt til noget. Det er simpelthen bare en del af stikkøjen. I den ene side har jeg sat nogle pinde på tværs så jeg har flagspil, bådshage mm liggende der. Men den anden side vil jeg gerne bruge til et rum med adgang fra cockpittet. det kræver at jeg sætter en bund og en side i. Samt selfølgelig laver et hul fra cockpittet bagefter.

Hvordan laver jeg nemmest bunden og siderne? Det er en ret underlig bananagtig form, som ikke er lige til at måle op.

Hvilket materiale? Jeg overvejer krydsfiner, men light primer, men det giver ovennævnte problemer med måltagningen. Hvis i glasfiber, hvordan får jeg det jævnt?

Hvordan laves hullet så det bliver pænt? og en evt luge?

Hvad med styrken? Godt nok er båden så lille (18 fod sailfisk) at der ikke er spil til forsejlet men alligevel.

Jeg overvejer at lave noget ilsvarende i tofterne. Der er nemlig kun et stuverum under cocpittets tofter. Men her er der jo nogle spørgsmål om vandafledning hvis det bliver lavet oppefra. Hvis jeg laver det fra siden er der problemer med at cockpittet ikke er selvlænsende.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det smerter mig jo lidt at skulle henvise til en artikkel i bådnyt, men de har lavet et handskerum og monteret det.
Det er et par år siden så på biblioteket og find bladet.. Artiklen er også gengivet i en af deres bøger med tips til forbedring af båden..

Deres beskrivelse og billedserie er helt fin så beskrivelsen vil jeg ikke konkurere med.

Titlen husker jeg ikke præsis men der er et bådbillede på forsiden i blå/lyse farver.

Venligst Njord

MVH Njord
JEg vil nok kunne lave et rum i glasfiber og montere det. Men jeg vil hellere nøjes med at montere en bund mod stikkøjen og en side. Så bliver rummet større og der er ikke så forfærdelig meget plads at give af. Det burde også være nemmere og billigere.

Jeg har set den lille bog de har udgivet sidste år. Jeg tror jeg vil se i den. Men ellers er der en god beskrivelse af det i den bog fra politiken jeg har omtalt under spørgsmålet om en dørk.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Du skal passe på med "bare" at lukke af ned mod køjen. Den bund du ligger i skal jo være tæt hele vejen rundt og der må ikke kunne komme til at stå vand i dit kæmpe handskerum. Hvis der gør vil du næsten sikkert opleve at der lige er en lille sprække hvor vandet kan komme igennem.

Men hvad med et lave lommer og hænge op på søgelænderet ??

Det kan være syede lommer der sures på den øverste wire i søgelænderet og sures til rælingen, evt i et par små beslag.
Eller det kan være lommer der syet ind i windbreakerne.. Så får du også lidt mere privatliv i cockpittet når du ligger i havn.

Venligst Njord !

MVH Njord
Erik,

Min "teknisk Dansk" er ikke godt nok til at fortelle hvad jeg hvil her, så jeg håper at du ikke blir fornærmet når jeg skriver på Engelsk:

I would suggest to make in (WBP) plywood.

Use carton or similar to determine the shape, cut the bottom for the box using the template you just made.

Then attach a small list ( 1,5 X 1,5 cm??) around the bottom piece. Make kerfs in the list if bending is hard.

Then you can attach some horizontal strips (lip joint) to this list.

Now you can mold plywood around the frame you have.

Seal with thin epoxy ( 3 times). Job done.

Hope this helps,

Mac

------------------
Bygger "Hope", a 27 ft bermudan kutter i tre og epoxy.

http://www.woodenboat.dk

Bygger \"Hope\", a 27 ft bermudan kutter i tre og epoxy.

http://www.woodenboat.dk
Ja der skal ikke samles vand derinde. Jeg vil lave bunden skrå ud mod cockpittet og lave et drænhul eller to. Behandle det med noget epoxy af en eller anden slags så det er tæt, som Mac også skriver.

->Mac. Maj engliz ihs gut. (Citat fra en gammel dansk tv-serie, hvor det eneste der huskes er denne sætning)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ja jeg husker ikke engang sætningen !!!

Det er OK at Marcel skriver på engelsk..
Det er sikkert nemmere at forstå end hollandsk..

Skal vi punke på Marcel skal det være for at han ikke har lavet nye sider på sin hjemme side så vi kan følge hans skibsbyggeri lidt nærmere...

Venligst Njord smile

MVH Njord
Hei Erik, Njord

Hvis jeg hadde skrevet dette på Dansk, har det sikkert ikke blitt til en (god) råd :-)
Men jeg skal nok la vare med å skrive på Hollandsk.....eller?

Website... tja, man skal vælge mellom bygge og computer. Updatering er så en vinter ting.

Men jeg hadde tenkt om at lage en nyt item: Status.
Bare noen billeder med litt eller ingen tekst.
Men der er ikke så masse at vise (synes jeg) når jeg skal first lage 15 frames (spanter).
Det kommer til å tar 1 - 1,5 år.

Mac

Ps. Njord; Kopier er I posten.

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Mac (den 28-05-2003).]

Bygger \"Hope\", a 27 ft bermudan kutter i tre og epoxy.

http://www.woodenboat.dk
OK Marcel

Det er vigtigst at bygge !! Hjemmesiden må komme som anden priotet.. Men en status side vil da være super, specielt for os som kommer forbi siden ind imellem for lige at se om der er noget nyt..

Men det er nu spændende at følge et projekt man ikke selv vil turde begynde med !! Men derfor kan man godt beundre initiativet.

Det er også fint at følge på nettet, man kommer jo tæt på hinanden uden at have modt de andre i den virkelige verden !!

Tak for kopierne, Marcel, jeg venter spændt på posten..

Venligst Njord !

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af njord (den 28-05-2003).]

MVH Njord
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også