Fjerne Hårdt Kit i Gamle Gulvbrædder

Kan man på nogen måde "opløse" dette gamle HÅRDE Kit (Det er hårdt som cement) ?


Har lige spildt 1250 på Overfræser og HårdMetal jern, der brænder af på 5 min
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Til splitbus.

Det er lidt vanskeligt når jeg ikke selv har set problemet, men mit bedste bud er at bruge et gammelt stemme-jern, "gulvet ligger vel på sin plads" når du har ødelagt et overfræser-bor, tror jeg det skyldes hastigheden, hvilket betyder stor varme "gnidnings-modstand" det kunne "måske" være et cement-baseret produkt, ja det er, og bliver en hel masse "gætværk" men det er mit eneste bud, måske kunne du vedlægge et fotografi elle flere, så kunne det måske være "lettere" at komme med et bud på dit problem.

M.vh. maskinsnedker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Grunden til at jernene brænder af er simpelthen at de er lavet til at skære i træ og ikke i så hård kit. Tro mig jeg kørt langsomt og det brænder bare af alligevel. Kit'en er hårdt som cement. Vi banker og banker og når ingen vejne. Det vi tænkte på var der er noget der opløse dette kit, et eller andet stærkt opløsningsmiddel eller lignenden ?

Til splitbus.

Er stadig ikke 100% sikker, men kommer med nogle bud, håber de kan bruges.               (vil så gerne hjælpe)

Prøv at lave små huller, med bor,"lav hastighed" tæt på hinanden,når der kan bores i granit kan der vel også bores i kit, meget omstændig metode, men måske eneste brugbare metode, og hæld lidt lind-olie på, evt. celulose-fortynder, sprit ja kort sagt prøv jer frem, jeg ser ingen andre lette løsninger på det problem.
Kender du en Feinn ( den de bruger på sygehuset, til at save i gips) det er en sav som saver med små hurtige side-værts bevægelser, var måske også en løsning.

M.vh. maskinsnedker


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Lyder som en masse gode forslag.

Vi blev færdige her til middag, men skal igang igen i syur senere, så vil vi helt sikker prøve.

Er bare lid bekymret over at bruge Lin-Olie, da det vel suger ind i træet og vil give problemer for gugemassen at binde ordentligt

Til splitbus.

Ja bare du kan bruge et af dem er det jo bare godt.

Så rigtig god arbejds-lyst, jeg hører da gerne hvor-dan det er gået.  Ps. hvis du bruger linolie med tørstof, og så i meget små doser, men lav et forsøg på et andet brædt.

M.vh. maskinsnedker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Annonce
Hvis det "kit" du nævner er sort og meget hårdt, er det årtiers skidt der har samlet sig i revnerne mellem gulvbrædderne, det er så blevet mættet med gulvlak/fernis.
som akselj nævner er det sansynligvis ikke kit men skit :-)
er det skit kan du ikke gøre andet end mekanisk rens.. jeg ved at gulvafslibere bruger lugtfri petrolium for at lakken ikke skal brænde fast i deres maskinklinger, det ku du prøve med overfræseren,,,
hvis det var (er) kit er den eneste måde at blødgøre det med " varme " du ka hælde alle mulige kemikalier på hærdet kit uden at det blødgør det med mindre du sætter en tændstik til bagefter :-) men det var vel ikke lige ideen :-9..

 den bedste håndværker er ham/hende der kender sine egne begrænsninger

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis