Sporing af bil

Da jeg var ung for 24 år siden, lærte jeg at spore en bil.

Jeg har også gjort det før med små midler. Det stod beskrevet i haynes over de gamle biler, husker jeg.

Men jeg kan ikke finde data for min nuværende bil nogen steder :
Skal den toe in eller out, og hvor mange grader.

Bil Skoda Felicia 1999

Det kan være at det er samme data for næsten alle biler, er der nogen der kender data.

Det er ikke en firhjuls udmåling jeg skal lave, bare en mindre justering efter jeg har skiftet styrekugle i den ene side.


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
85 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er i alle tilfælde ikke grader vi taler om
En forhjulstrækker skal have lidt toe-out, idet forhjulene trækker sig til lidt toe-in eller parallel når bilen kører.
Jeg ville stille den til 20-25 minutter toe-out og så fornemme, om den opfører sig ordentlig på vejen, dvs at den skal kunne finde kursen uden idelige korrektioner.
Jo ældre og mere slidt bil jo mere toe-out.
Efterfølgende holder man øje med, hvordan dækket kommer til at se ud.

Med venlig hilsen
ktm

 


Jeg googlede mig frem til dette: http://www.feliciaklub.dk/viewtopic.php?t=989

STYRETØJ - Belastning Ubelastet
Toe-in, ° 0° 09' ± 9'
Camber°/ størst forskel h. og v. ÷ 0° 30' ± 45'
Caster°/ størst forskel h. og v. 1° 20' ± 45'
King-pin° 11° 45' ± 45'
Toe-out, indv. hjul°/ udv. hjul° 20°
Baghjul: camber° ÷ 1° 24' ± 30'
Baghjul: toe-in, mm (°) 0° 11' ± 13'

 

Tak for svar, jeg kan se at i stort set er enige. Ktm skriver dog om minutter, det husker jeg intet om fra EFG, men tallet der er interessant er vel de 20 grader, og den skal pege hjulene udaf, kan jeg se.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
http://driftjapan.com/blog/wp-content/uploads/2007/11/toe-in-vs-toe-out.jpg

 

Jamen jamen jamen, Peter R, prøv lige at se hvor meget 20 grader er.
Tag f.eks. 90 grader, det kan du sagtens se for dit indre øje. Det halve er 45 grader, svarende til rejsningen på et alm højt tag på et hus med 1. sal. 20 grader er så det halve af dette. Det vil ikke blive morsomt at styre bilen med et sådant toe-out!!
Tror du skal holde dig til en trediedel grad i toe out!

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Kan godt se det, kan bare ikke få min hjerne til at forstå at jeg ikke har tænkt over de 20 grader. Har ellers en matematisk baggrund med eksploderet karakterskala.

Men hvordan læses tallene.

Kan godt se at jeg ikke kan spore 1/3 grad, med den metode jeg læste om i haynes engang.

ktm, sporer du selv. Syntes ikke det holder det med at se på dækkene, hvis det er synligt er det vel for sent.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Ja, jeg har et gammelt apparat til det brug, hvor man bliver tvunget til at vide lidt om, hvad man gør og griber i.

Kigger man efterfølgende på dækkene skal man være opmærksom på om mønsteret "rejser sig" og dækkene begynder at kante i trædefladen. Det ser man efter måske 1000 km kørsel. Dækkets trædeflade skal være glat og jævn at føle hen over.

Selvfølgelig kan du selv spore med et par brædder og en tommestok. Det kræver blot en smule matematisk indsigt.
Du kan også kigge sporingen ud. Hvis du kender sporvidden for og bag, kan du flugte hen over forhjulene over mod baghjulene og se hvor flugtlinien rammer og så der ud af beregne sporingen. Der er faktisk det system, der delvist danner grundlaget for moderne styretøjsudmåling, og som jeg ofte selv bruger, når jeg ikke gider spænde mit styretøjsapparat på, f.eks. i tilfælde af åndssvage aluhjul.

Med venlig hilsen
ktm

 

DE 20 gradfer er toe-out, spredningen ved max. styreudslag, det du skal bruge er toe-in
De 20 grader bliver aktuelle på mit styretøjsapparat, når man skal måle caster.

Med venlig hilsen
ktm

 

Sporing af en bil er ikke så ligetil, for skal det gøres korrekt, kræver det en 4-hjuls udmåler idet det jo er baghjulene, der styrer bilen, hvilket lyder mærkeligt, men ikke destomindre er korrekt, hvilket kan ses ud fra: Hvis forhjulene står i ligeud stilling, og venstre baghjul har positiv spidsning og højre har negativ, vil bilen køre i cirkel, så derfor skal udmåling af baghjulene ske først.
De 20 grader, der tales om i et par af kommentarene, er forhjulene, der skulle drejes 20 grader ud for at måle spredning i sving, nvilket dog, i dag, sker ved 10 graders uddrejning med den elektroniske måleteknik.
Iøvrigt er det absolut ikke tilrådeligt at pille ved en bils undervogn (sporingerne) hvis man ikke besidder den fornødne ekspertise, og har det nødvendige værktøj, da en ukorrekt justeret undervogn har været årsag til adskillige dødsfald
Der er yderligere 75 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis