Sporing af bil

Da jeg var ung for 24 år siden, lærte jeg at spore en bil.

Jeg har også gjort det før med små midler. Det stod beskrevet i haynes over de gamle biler, husker jeg.

Men jeg kan ikke finde data for min nuværende bil nogen steder :
Skal den toe in eller out, og hvor mange grader.

Bil Skoda Felicia 1999

Det kan være at det er samme data for næsten alle biler, er der nogen der kender data.

Det er ikke en firhjuls udmåling jeg skal lave, bare en mindre justering efter jeg har skiftet styrekugle i den ene side.


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Da jeg var ung for 24 år siden, lærte jeg at spore... Vis hele indlægget
85 svar
 Følg tråden
Der er 60 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nej lysprikken rækker flere hundrede meter på mit vaterpas.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Når jeg læser efter så virker din metode ikke HansW.
citat : "Når jeg har pillet og f.eks. har skiftet en styrekugle har jeg "klistret" et lille laservaterpas på hvert hjul......."

Du har jo et forkert resultat fra starten, da du jo starter med en styrekugle med slør vil jeg tro, eller en bil der ikke er 100 % sporet korrekt.

Så du flytter fejlen til din nye installation. Men ideen med matematik var nu ok.

Jeg gjorde følgende.

1/3 grad svarer til ca. 5,3 mm pr. meter, regnet med min yndlings relation "sinus relationen".
Mit forreste punkt var så lige foran bilen, det bagerste 10,9 meter væk.
Jeg lavede pkt. 1 med en lodret snor og ramte med laseren på denne fra hjul 1. Fikserede så laser på hjul 2, måle imellem snor og laser.
Mål 10,9 meter væk var så afstanden minus de 5,3mm. pr. meter. Klares nemt med en tommestok klistret fast på porten.

Min laser har iøvrigt en fejl på op til 1 mm. pr. meter. Så på det ene hjul bruges oversiden, og på det andet hjul bruges undersiden af varerpasser, så er der kompenseret.
Mine fælge er IKKE skæve


Man burde :
1) Have en fast afstand i sin indkørsel imellem forhjul og porten.
2) Lave to prikker på porten, der hvor en korrekt sporing vil befinde sig.
3) Lave 2 markeringer hvor ens lygter sidder lige i øjet efter en lygte justering.

Det vil blive så nemt frem over så, skal bare lige beholde de samme fælge på ellers er det nye prikker.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Det er altid godt at høre, at noget lykkes! :-)
Jeg tror du misforstod sætningen, - jeg mente ikke at jeg indstillede til "gammelt" mål igen, blot at jeg måler inden den nye styrekugle er spændt hårdt til.
Den med de to prikker på porten er god nok, hvis bilen holder med forhjulene nøjagtigt lige ud hver gang.

Men det vil ikke virke hos mig.
Normalt bakker jeg nemlig ind pga. dårlige udsynsforhold ved udkørslen.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Tror sørme også lige jeg vil komme med et ganske enkelt lille bitte forslag til hvordan man på en, ikke 112% korrekt, men dog til tider effektiv måde kan tjekke alle fire vognhjuls sporing i forhold til hinanden.
Da jeg for tæt ved ti år siden gik i lære som mekaniker, havde jeg en læremester tæt på pensionsalderen... Én af de rigtigt gamle drevne hoveder, han kunne INTET i forhold til nyvogns-teknologi, men han kunne alle de gamle hurtige triks til grov-tjek af forskellige ting.
Ved den allerførste styretøjs-udmålings opgave man fik af ham, startede han med at trække en murersnor rundt på ydersiden af alle fire hjul på bilen, således at man nærmest laver en udvendig firkant på dækkene hele vejen rundt om bilen.
På alle hjul skal snoren sidde nøjagtigt lige højt over det underlag bilen står på.
Underlaget skal endviddere være så nær plant som overhovedet muligt.
Rattet skal stå i ligeudstilling- og hvis muligt fastlåses i den stilling.
Derved kan man se om der f.eks skulle være et enkelt hjul der i forhold til de andre står HELT skævt i sporingen.
Den metode har jeg ofte brugt som et hurtigt tjek når f.eks en kunde kom og fortalte at han/hun havde kørt halvhårdt op på en kantsten og bilen efterfølgende var begyndt at trække skævt.
Den er nem, hurtig, men ALT andet end 112% præcis og der kræves NATURLIGVIS en ordentlig styretøjs/4-hjuls udmåling bagefter.
Den kan dog alligevel i visse tilfælde lynhurtigt afsløre en evt. skæv bærearm, en bøjet sporestang på et forhjul, eller slet og ret en bukket hjul-spindel.
Man skal dog huske på at tråden ikke tager højde for sådan noget som f.eks forsat eller forskudt for- eller bag-aksel, eller forskel på sporvidde for/bag.
Som førnævnt, er denne metode ALT andet end 112% videnskabelig korrekt og måske til dels heller ikke håndværksmæssigt korrekt, men har man en murersnor og 1-2 minutters tid at "svine med", er den altså ikke helt dum.

M.v.h Jens.

Mandschauvinisme er roden til alt ondt !

Faktisk er der kun én ting der er værre end mandschauvinister: Kællinger der ikke gør som der bliver sagt  ;o)

Annonce
Jeg kan godt lide den passus, der hver eneste gang figurere underst
Mvh ktm Bemærk venligst, at alt hvad jeg skriver er taget ud fra egne erfaringer og er slet ikke det samme som den endegyldige sandhed. Kommer jeg til at træde over andres "religiøse" tæer eller opfattelser, er det ikke tiltænkt som er fornærmelse fra min ringheds side. Henviser jeg til div. firmaer, er det uden gustne bagtanker om personlig vinding, idet jeg ikke har aktier og andre interesser i sådanne firmaer.

Den fritager uværgerlig andre for et stort ansvar
Så kunne jeg godt tænke mig at vide, hvordan man indstiller den geometriske kørelinie, sporingen samt cambervinklen på baghjulene vedhjælp af snore, samt hvordan man finder f.eks. en spidsning på 2 grader og 15 minutter.
Hvis man vil fuske, og gøre bilen ustabil, hvilket især gælder nyere biler, og dermed lege med sit eget helbred, må det være op til den enkelte, men involverer man andre i en ulykke, der skyldes en forkert og hjemmefusket undervogn, er man uansvarlig ud over alle grænser.
Hvis det var så enkelt med snore, vaterpas m.v. ville værkstederne sikkert ikke investere i sporingsudstyr på op til et par hundrede tusind kroner, men de gør det af nødvendighed for at kunne udføre et sobert arbejde, og det er jo ikke Ford A modeller man kører i i dag.
Skrevet af HansW på 02 okt 2009 10:37
Puster lige lidt liv i tråden.

Hvor kunne du dog gøre det HansW?

Med venlig hilsen
ktm

 

Som jeg nævnte Hr.Per-Jacobsen, er den metode med at spænde en snor rundt på hjulene (direkte citat fra mit tidligere indlæg: ALT andet end 112% præcis og der kræves NATURLIGVIS en ordentlig styretøjs/4-hjuls udmåling bagefter !

MEN, hvis man eksemelvis står med en besværlig kunde, der absolut ikke kan forstå at man ikke "bare lige" kan fixe den smule bilen ganske pludseligt trækker skævt. På skal vi sige max. 10 minutter, mens kunden selv (typisk en pige først i 20érne) smutter over på den anden side af gaden og køber shampooog balsam hos den lokale frisør, kan snoremetoden somme tider være praktisk.
Den kan nemlig ganske hurtigt skabe en visualisering af, hvorfor hendes gamle udbankede Golf 2, trækker til højre, efter hun brutalt har hevet øsen op over en fortovskant med ca. 60 km i timen, fordi "hun ikke lige kunne huske" om der var fortov netop dér på vejen, men da godt nok heller ikke havde set efter inden hun svingede til højre !

I eksemplet ovenfor, som ER et virkeligt eksempel fra min glade læretid, hvor ufatteligt det end lyder, trak jeg snoren rundt på bilens hjul ude på værkstedets P-plads og så at højre forhjul med rattet i ligeud-stilling pegede voldsomt udad.
Det kunne pigen også godt selv se, men hun kunne jo ikke forstå hvorfor hjulet dog drejede, når rattet nu netop stod ligeud, til gengæld kunne hun godt bagefter se nede fra vores smørregrav, at hendes højre sporestang ganske simpelt var bøjet efter sammenstødet med kantstenen.
Da jeg endviddere forklarede hende at man ikke "bare kunne bøje den tilbage igen" p.g.a noget så tåbeligt som metal-træthed, men var nødt til at købe og montere en ny, samt bagefter udmåle og justere bilens undervogn på ny.
Samtidigt med at jeg kraftigt antydede at hun nok dybest set havde kørt ekstremt voldsomt og hensynsløst, nærmest som 2 blinde der slås på en restauration fyldt med andre gæster og hun dermed var TOTALT selvforskyldt i bilens utidige opførsel og at vi som værksted derfor ikke kunne lastes for den "langsommelige og dyre reperation" i forhold til hendes egne forestillinger, blev hun liiiiidt nemmere at tale med...
Alle hendes ukvemsord om dyre snydemekanikere der sikkert bare var ude på at sælge hende unødvendige og dyre reservedele, til hendes fortrinlige, nærmest limousine-agtige befordringsmiddel, forstummede ret pludseligt og hun måtte erkende at dét kunne man nok ikke "bare liiiiige" ordne.
DÉR kan snoren have sin berettigelse, IKKE som en erstatning for en sporing.
Jeg skal gerne til ære for Dem, Hr. Per-Jacobsen, gøre alle læsere af dette forum opmærksomme på at:
-En simpel murersnor ikke kan måle vinkel-minutter, ej heller hele vinkelgrader, den er IKKE en sikker retningsviser for om en undervogn er i orden, MEN den kan ret hurtigt uden at stable en bil op på en lift og uden først at skulle køre de par biler der allerede står over smørregraven ud af værkstedet, i visse tilfælde give én en idé om, hvorvidt der er noget HELT galt med éns køretøj, eller det muligvis er en lille utydelig fejl, man netop skal have vognen kontrolleret ganske grundigt for at finde !

Dernæst kunne jeg da godt tænke mig at vide: hvilken vogn der skal spidse HELE 2 grader og 15 minutter, for uanset om Du taler om en enkelt grad delt med 60 eller med 100, for at deffinere antal minutter pr. grad, synes jeg ærligt talt det lyder som en voldsom spidsning, der på det nærmeste ikke engang hører hjemme på hverken en 4-hjulstrukken landbrugstraktor eller på en Gyllevogn af mærket Samson, hvor jeg personligt er stødt på de største "spidsninger" jeg nogensinde har set !

Mandschauvinisme er roden til alt ondt !

Faktisk er der kun én ting der er værre end mandschauvinister: Kællinger der ikke gør som der bliver sagt  ;o)

Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis