Sporing af bil

Da jeg var ung for 24 år siden, lærte jeg at spore en bil.

Jeg har også gjort det før med små midler. Det stod beskrevet i haynes over de gamle biler, husker jeg.

Men jeg kan ikke finde data for min nuværende bil nogen steder :
Skal den toe in eller out, og hvor mange grader.

Bil Skoda Felicia 1999

Det kan være at det er samme data for næsten alle biler, er der nogen der kender data.

Det er ikke en firhjuls udmåling jeg skal lave, bare en mindre justering efter jeg har skiftet styrekugle i den ene side.


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Da jeg var ung for 24 år siden, lærte jeg at spore... Vis hele indlægget
85 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Nu har du jo kun skiftet en styrekugle - Glem alt om div.justeringer matematik grader osv. brug en tommestok eller lign. og mål om den spidser eller skræver (Toe-in Toe-out) Det må da være alt.

PS: man justerer da heller ikke hele vognen, når man har skiftet tændrør
Bai7200
Der findes flere metoder at opspænde målehovederne på, men i kangt de fleste tilfælde skal der udføres en såkaldt fælgslagskompensation, så her adskiller opspændings metoderne sig væsentligt.
Med hensyn til det nødvendige i en 4-hjulsudmåling, kan der være sket forskydninger i undervognen alene ved en kraftig kørsel skråt op på en fortovskant, men var det hele så enkelt, som flere her på sitet giver udtryk for, var det meste af mekanikerstanden snart arbejdsløs, ogvar det så let, investerede værkstederne sikkert ikke i apparater med priser til over 100.000 kr.
Iøvrigt er det da op til den enkelte, så længe der ikke foreligger en lovgivning, at spille hazard med sit eget liv og førlighed, og man behøver da ikke at tænke på andre. Se blot på de amøber, der kører på nedslidte sommerdæk om vinteren, og først når uheldet er sket siger, at det tænkte de da ikke på, for den slags sker jo aldrig for en selv, og da slet ikke hvis man selv har repareret sin bil
Ok, sammenholdt med HansW-Per-J og ktm's 18 minutter, hvad søren giver det i grader. I behøver ikke overbevise mig om lægter og laservarerpas da jeg allerede i tidligere indlæg kan se at i mener det samme. Jeg skal nok få matematikken på plads. Bare jeg dog kunne få en forklaring på omregning imellem grader og minutter.

Og nej tak ingen bandit her, sjæleløs maskine (bare min smag).

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
18 minutter er i store nordiske træk 1/3 grad, idet et minut er 60 grader!

Du fortfarer Per-J

Ret skal være ret, ved udskiftning af en styrekugle, skal man altid justere toe.
På en del biler skal man ligeledes justere toe, hvis man har haft bremsecalipere afmonteret. I nogle konstruktiopner er caliperne indespændt i visse dele, der påvirker styregeometrien.
Det er også rigtigt, at en hård kontakt med en kraftig og skarp kantsten, meget let kan slå styretøjsindstillingen ud af trit, men at det skulle kunne ødelægge hele vognens geometri er ikke ofte.
Mon dog ikke alle styretøjsmålere opspændes med fælgslagskompensation, på nær laservaterpas og lægter.

Derimod tror jeg nok at værkstederne ville få store problemer, hvis de ved den mindste anledning foreskrev en 4-hjulsudmåling og vel at mærke satte kunden til at betale for disse idelige udmålinger.

Jeg synes du bevæger dig over i beskrivelser af lignende fortrædeligheder, som de jeg længere oppe i tråden nævner, som årsag til ulykker, nemlig den med sløje dæk. Da mente du jeg brillerede med min uvidenhed!!

Denne diskussion minder mig voldsomt meget om førnævnte metallurgs endeløse, teoretiske udredninger, som du også har kategoriseret som paranoide. Det ville klæde debatten, om du ville læse og forstå, hvad dine medebattører skriver og ikke bare stå ved katederet og dosere. Derfor min spydige kommentar om at vi er oppe mod underviseren, der VIL have det sidste ord!

I det hele taget mener jeg at eksperter i alt muligt har alt for stor indflydelse på samfundet via den måbende og altslugende presse, både hvad angår økonomi, politik, fødevarer, helbred, m.m.m. og ikke mindst trafik.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
PeterR. Du kan dele en cirkel op i 360 grader. Hver grad kan kan deles op i 60 minutter. 1 minut kan deles op i 60 sekunder.

 

ktm
Jeg ved ikke, hvor din "ekspertviden" stammer fra, men blot en enkelt bemærkning:
Du kan ikke på nogen måde justere op til langt flertallet af bilfabrikanters tolerancekrav med de forældede mekaniske opfindelser til sporing, og det er absolut ikke for at genere nogen, at disse tolerancer opgives.

Denne diskussion minder mig voldsomt meget om førnævnte metallurgs endeløse, teoretiske udredninger, som du også har kategoriseret som paranoide

I det hele taget mener jeg at eksperter i alt muligt har alt for stor indflydelse på samfundet via den måbende og altslugende presse, både hvad angår økonomi, politik, fødevarer, helbred, m.m.m. og ikke mindst trafik

Modsiger du ike dig selv lidt? for det var da dig, der udskiftede alt messing på metallurgens bil, så han ikke behøvede at bekymre sig i ca. 230 år, så lad os siope festen her.

Modsiger du ike dig selv lidt? for det var da dig, der udskiftede alt messing på metallurgens bil, så han ikke behøvede at bekymre sig i ca. 230 år, så lad os siope festen her.

Ja, på HANS vanvittige ordre. Det var sgu da ikke min syge ide.
Jeg bad dig lige før om at læse, hvad jeg og andre skrev i stedet for at fare frem med en halv vind.
Jeg tror ikke du gavner ekspertverdenens omdømme ved den form for debat.


Med venlig hilsen
ktm

 

Ok

http://data.aad.gov.au/aadc/calc/dms_decimal.cfm omregner siger rigtig nok 0.3 grad. Tak for hjælpen og for en god debat.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
En god lommeregner med de mest fundamentale matematiske funktioner kan også vise resultatet i grader, min. og sek.
Ikke at forveksle med nygrader, der endnu fandtes på en TI-57 for 25 år siden. Her deler man cirklen op i 400 nygrader, og regner med 100-dele istedetfor det gammeldags 1/60 system. Men det slog aldrig rigtigt an.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Der er yderligere 35 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis