Sporing af bil

Da jeg var ung for 24 år siden, lærte jeg at spore en bil.

Jeg har også gjort det før med små midler. Det stod beskrevet i haynes over de gamle biler, husker jeg.

Men jeg kan ikke finde data for min nuværende bil nogen steder :
Skal den toe in eller out, og hvor mange grader.

Bil Skoda Felicia 1999

Det kan være at det er samme data for næsten alle biler, er der nogen der kender data.

Det er ikke en firhjuls udmåling jeg skal lave, bare en mindre justering efter jeg har skiftet styrekugle i den ene side.


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Da jeg var ung for 24 år siden, lærte jeg at spore... Vis hele indlægget
85 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Per-Jacobsen, hvis du nærlæser mit tidligere indlæg vil du se, at jeg måler en gang, og derefter drejer fælgene 180 grader.
Hvis resultatet ændrer sig tager jeg middelværdien. Det er ikke svært at lave en holder der støtter på fælgens kant, og afmærke hvor holderen sidder.
Metoden anser jeg for en del bedre end bare at skrue tingene sammen og styre derudad. Og bedre end den gode gamle teleskopmålepind.
Det er en stor fordel at starte med at udregne forskellen på lyspletterne ved korrekt indstilling, og måle efter inden man spænder styrekuglen.
Hvis man er i tvivl, kan man bare justere til parallelitet og med god samvittighed køre på værksted og få sporet nøjagtigt, uden at risikere at ødelægge noget på turen.

Og så nævner du, at i gamle dage målte man i millimeter, og nu måler man i grader og minutter.
Ja, og man kan også måle en ting i tommer eller centimeter, og alligevel måler man det samme mål.
Du mener måske at man måler hvert hjul for sig i forhold til vognend længdeakse, men det kræver så netop det store udstyr, og hvis man bare har skiftet en styrekugle siger almindelig sund fornuft, at man nok ikke har ændret alle målene.

Fluekopulation?
Lad os nu holde fluer og humlebier udenfor.
Den med humlebien er jo enhver folkeskolelærers yndlingshistorie, men er jo som bekendt et udtryk for grov fejlberegning.


Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Jeg tror bare jeg tager mit lokale skoda værksted, og jeg kører ikke på 3 andre værksteder bagefter.

Men hvor måler de professionelle, jeg husker på efg, her målte vi da ift. fælgen som så ville virke med laser metoden, hvis ikke det var for de skævheder der beskrives.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Citat:
lyder i mine ører som paranoia uden fornuft
Citat slut.

Vi er fuldstændig og 112Toyota% enige, Per-J

Nu gik det ikke på om bremserørenes egen levetid, men om kobberrørs uheldige indvirken på karrossen, idet kobber ifm stål kan give tæringer. Vi er langt ude i teorierne, men det er utvivlsomt rigtigt over en længere årrække, f.eks. 230 år eller så. Du kan være ganske sikker på at han kender teorierne, ligesom du kender dine teorier!

Jeg skifter nu bare styrekugler på min gamle Land Rover med fred i sindet uden at gå op i  køreaksen, så længe akslerne sidder hvor de er tiltænkt at sidde.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hans W
Hvis du drejer hjulene 180 grader, flytter du bare unøjagtigheden over i den anden side.
Når du måler afstanden mellem laserpletterne , skal du selvfølgelig have den nøjagtige afstand mellem laserstrålernes udgangapunkt, hvilket nok vil være vanskeligt at få, men ønsker du at lave en sporing uden de nødvendige instrumenter, er et par lige lægter på 2-3 meter den bedste metode.
Spænd en lægte på hjulet, og afmærk hvor lægtens ende befinder sig.
Skru lægten af, drej hjulet 180 grader og spænd lægten på igen.
Afmærk igen, hvor lægten ender, ogsætet mærke midt imellem disse 2 mærker.
Løsn lægten og læg mellemlæg imellem til lægten peger mod midtermærket, for der har du dit neutrale målepunkt.
Gentages for det andet hjul.
ktm
Hvis han forventer, at bilen skal holde de f.eks. 230 år må han vist være i familie med Metusalem, og hvad med din egen Land Rover, for hvis det er en lidt ældre model, er dørgrebene lavet af messing, og er den lidt nyere, er de lavet i støbezink, men med messing låsecylinder.
Annonce
Det er jo netop den gammeldags lægtemetode jeg bruger. blot erstatter jeg evt. skævvoksede lægter med laserstråler.
Jeg vil påstå, at laserstrålerne er mere rette.
Det er ikke nødvendigt at måle afstanden mellem laserstrålernes udgangspunkt. Vinklen mellem strålerne er jo konstant hele vejen.
Jeg foretrækker at holde mig til mine laserstråler frem for at skulle til at bakse med tømmer. :-)

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Hans W
Hvis dine lasere støttes på fælgkanten i begge ender, er det ok, blot du kompensere på den måde, som jeg beskrev.
Hvad afstanden angår er du helt forkert på den, da dine hjul jo har en indbyrdes vinkel, og spreder dine hjul, vil afstanden mellem punkterne være større end afstanden mellem laserstrålernes udgangspunkt.
Tag det helt roligt.
Jeg er godt klar over at mine lasere skal støttes på to modstående sider af fælgkanten. Det beskrev jeg måske ikke tydeligt, fordi jeg anså det for at være en selvfølge. Det er jo fælgenes vinkel i forhold til hinanden vi skal måle.
Det er rigtigt set at afstanden mellem laserpunkterne afviger fra afstanden mellem laserstrålernes udgangspunkt, med mindre hjulene står parallelt.
Hvis du læser min beskrivelse igen, tager jeg afstanden mellem laserstrålerne to steder med et par meters mellemrum. Jo længere mellemrum, jo mere nøjagtigt resultat. Herefter kan jeg ved simpel geometri beregne vinklen mellem strålerne.
Den er jo som sagt konstant hele vejen, måske bortset fra laserstrålernes afbøjning på grund af ydre påvirkninger, men det er vist ikke relevant at tage i betragtning her. :-)

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Citat:
måske bortset fra laserstrålernes afbøjning på grund af ydre påvirkninger,
Citat slut.

Hvad nu hvis der er sidevind, hvor du står med denne udmåling??

Jeg tror vi er oppe mod en underviser, der er vant til at skulle have det sidste ord!!

Fred med det!

Med venlig hilsen
ktm

 

Jamen det er måske ikke helt rigtigt bare at se bort fra ydre påvirkninger på laserstrålen.
Som bekendt påvirkes lysets bane af massetiltrækningskraften. Man har jo lys, der bøjes rundt om solen herved.
Grunden til at jeg først ville se bort fra denne kraft var, at man almindeligvis vil anbringe objektet dvs. køretøjet, på en nogenlunde plan flade ved målingen. Og Jordens massetiltrækningskraft virker jo så vinkelret på den vinkel vi er ude efter at måle mellem strålerne.
Men naturligvis kan det tænkes, at underlaget skråner sideværts, og i så fald vil Jordens massetiltrækningskraft virke med en komposant til denne vinkel.
Og hvis der er tale om måneskinsarbejde, vil Månens massetiltrækning måske heller ikke kunne udelukkes.
Endelig er der jo også massetiltrækningskraften fra personen, der foretrækker målingen's korpus, men den slags vægte er vi helst fri for at tale om. Ihvertfald offentligt.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Der er yderligere 55 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis