Sporing af bil

Da jeg var ung for 24 år siden, lærte jeg at spore en bil.

Jeg har også gjort det før med små midler. Det stod beskrevet i haynes over de gamle biler, husker jeg.

Men jeg kan ikke finde data for min nuværende bil nogen steder :
Skal den toe in eller out, og hvor mange grader.

Bil Skoda Felicia 1999

Det kan være at det er samme data for næsten alle biler, er der nogen der kender data.

Det er ikke en firhjuls udmåling jeg skal lave, bare en mindre justering efter jeg har skiftet styrekugle i den ene side.


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Da jeg var ung for 24 år siden, lærte jeg at spore... Vis hele indlægget
85 svar
 Følg tråden
Der er 70 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Apparatet er ganske udmærket til udmåling af  ret gamle biler, men er, til moderne biler, komplet uanvendeligt.
Masser af nyere biler kræver tolerancer på ´+/- 15 minutter, altså en halv grad, hvilket nok er en umulighed at aflæse på et sådant apparat.
Jeg er, pensioneret, autoteknisk konsulent, og har skrevet en bog om udmåling af en bils undervogn på godt og ondt, men kunne aldrig drømme om at justere på min bil uden at have det fornødne udstyr til rådighed, så mit råd er, at hvis man mangler erfaring eller nødvendigt udstyr, bør man lade sin vogn spore hos en fagmand.
På den moderne bil er der flere indstillinger, der alle influerer på hinanden, f.eks spor og camber, der nøje skal svare til hinanden efter fabrikkens forudberegnede data, og ser man på det faktum, at de fleste ene ulykker sker på grund af en forkert opsat undervogn, bør dette være endnu en grund til ikke selv at fuske.
Der har været mange kloge indlæg, der alle klarede problemerne uden vanskelighed, men man bør vel egentlig spørge sig selv, at hvis det var så simpelt, sparede værkstederne sikkert de mange tusinde kroner for udmålingsudstyr.
Hvis I mangler en godt og billig sporing kontakte mig på min hjemmeside

www.husegracaninauto.com



Nu er det jo snart længe siden, vi har diskuteret sporing, men her er et apparatur, som ser ud til at være nemt at bruge. Den udformning har jeg ikke set før. Er der nogen, der kender en forhandler herhjemme?:

http://www.blocket.se/sodermanland/...?ca=22&w=3


Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
He he det er jo en moderne udgave, af den gameldags sporestang

Hvis man tager sine forbehold, og gør det rigtigt, er metoden brugbar.

Kræver helt plant underlag, bilen har kørt dertil (ikke været hejst op)

Men kan det betale sig? det koster jo ikke det helt vilde, hvis man bare skal have justeret spidsningen.
(de fire andre styretøjs udmålinger vinkler, på forhjulene kommer jo ikke med)

mvh jens
Annonce
Man regner i grader og minutter, hvor 1 grad er 60 minutter, så 7° 45' svarer til 7 grader og 45 minutter.
Det er dog beklageligt, at man ikke lærer mere om det på EFG kurser, hvilket får mig til at tænke på den gamle forklaring, at EFG står for Evnesvage Folkeskoleelevers Genoptræning ---- Undskyld.
Jeg ved ikke, om det er lånt på Teknisk Museum, for det gamle Dunlop l... har kun berettigelse på førkrigsmodeller.
Per, har netop ikke du været lærer på en efg anstalt, og hvor.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hehe,

Hej Per

Jeg skulle bare lige se, om du var levende endnu.




Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
HansW! Leger du med ilden?

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis