Sporing af bil

Da jeg var ung for 24 år siden, lærte jeg at spore en bil.

Jeg har også gjort det før med små midler. Det stod beskrevet i haynes over de gamle biler, husker jeg.

Men jeg kan ikke finde data for min nuværende bil nogen steder :
Skal den toe in eller out, og hvor mange grader.

Bil Skoda Felicia 1999

Det kan være at det er samme data for næsten alle biler, er der nogen der kender data.

Det er ikke en firhjuls udmåling jeg skal lave, bare en mindre justering efter jeg har skiftet styrekugle i den ene side.


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Da jeg var ung for 24 år siden, lærte jeg at spore... Vis hele indlægget
85 svar
 Følg tråden
Der er 50 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hmm, og disse laservaterpas der for år tilbage blev smidt i nakken på een i silvan og HN, ja de er ikke lige i handelen mere. Så jeg skal vist spørge omkring mig, har selv et, og skal jo bruge 2, eller en lang murersnor på det statiske hjul.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Det behøver jo ikke at være et vaterpas. En laserpointer til en tier virker lige så godt. Jeg havde oprindeligt planer om at lave et par holdere til sådan to, til at spænde på fælgen, med en justeringsmulighed for at udkompensere evt. skæve fælge. Men det havde jeg ikke rigtigt tid til, så det blev til et par stykker træ, tilpasset så det kunne bankes stramt ind imellem fælgkanterne, (Min gamle bil, der havde rigtige gedigne stålfælge) og et laservaterpas fastgjort med en lille skruetvinge. Det ene vaterpas var et ganske lille, 20 cm, som på det tidspunkt kunne fås for en slik ved Haruld N. Ja det lyder primitivt, men når bare træstykket sidder fast uden at rokke, fungerer det fint. Men det er selvfølgelig bedre at fremstille noget der kan spændes på fælgen/hjulnavet. Jeg ser nu, Biltema har et lille laservaterpas, hvor man tilmed får et stativ med, så det kan bruges i andre sammenhænge.

http://www.biltema.dk/products/prod...emId=98768

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Så lykkedes det!!
Jeg vidste, at jeg havde en omregningstabel, som jeg fik med til mit styretøjsapparat, men den var som sunket i jorden.
20 minutter svarer til 2,12 mm på en 13" fælg, 2,27 ved 14", 2,42 ved 15"
Skemaet er udarbejdet af W. Lövener & co

Når man nu er igang, er det også til at måle camberen, altså hjulets sideværts styrt ind eller ud. Sæt et vaterpas lodret på hjulet, idet man lige skal tage sig i agt for udbulningen for neden på dækket. Som ved toe, skal man lige være opmærksom på at skæve fælge kan forstyrre aflæsningen.
Vognen skal stå absolut vandret. Hjulet skal på de fleste biler stå tæt på lodret, men allervigtigst, de skal stå ens. Står de uens får man tendens til skævtræk under kørsel og skævslidning af dækkene. Undertiden korigeres der for skævslidning ved at justere toe, men hvor synderen er camberen.
Står camberen uens kan det på nogle biler justeres men ikke på alle, På nogle er det meget simpelt på andre meget kompliceret og bøvlet.

Med venlig hilsen
ktm

 

Fedt!
Kunne du lokkes til at tage et scan?
(Måske med forudgående advarsel til folk med hang til for højt blodtryk.)

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?


Jo det ville jeg da gerne, men begge de scannere der befinder sig her på matriklen, nægtes adgang til PCerne Hvorfor vides slet ikke.

Hvilke fælgstørrelser og grader/minutter er du særlig interesserede i? så kan jeg jo lige skrive nogle af tallene ned her.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
biltema er et fyord, der er langt og de har ikke postservice.

Husker jeg fik det andet jeg har til 100 kr. på tilbud i silvan.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Til 100 kr. går den nok ikke længere, men HN har en, sikkert også i en lidt bedre kvali end de til blot 100 kr.:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1378&Grp=&n=10

Med venlig hilsen
ktm

 

Kom til at tænke på, at en simpel måde at lave en kontrol på toe, kunne være at sigte med laservaterpasset fra forhjul til baghjul.
Først skal man kende sporvidden for og bag, og det skal være samme bredde dæk.
Skal der være toe out, som mange forhjulstrækkere har, lægger man vaterpasset midt på et forhjul og sigter hen på baghjulet. Så skal lysstrålen ramme lidt ind på bagdækket minus den afstand der er fra åbningen til dæksiden.
Er det toe in, ja så må man ned på navlen og sigte fra indersiden på forhjulet.
Hvor langt inde lysstrålen skal ramme må man så regne ud via matematik, hvilket nok overstiger min flittighedsgrænse, og som en meget væsentlig ting, skal man have begge sider med og bruge gennemsnittet for disse 2 målinger. Blot en smule drej på rattet ændrer helt vildt på, hvor strålen vil ramme baghjulene.

I øvrigt er det en let ting at tjekke om bilen skulle have for megen skævhed eller forskel i længderetningen.
Prøv, med aldeles ligeud stillede forhjul, at måle afstanden, mellem center af akslerne, for og bag. Det er undertiden et overraskende mål, idet fabrikkerne tillader, i hvert fald i tidligere tider, flere millimeters difference, mellem højre og venstre sider. Har ens bil været i "krig", kan dette mål godt være forrykket og ikke rettet op ifm en sløj karrosseriopretning.

Med venlig hilsen
ktm

 

Med 1/3 grad jeg nemmest ved at måle afstanden helt henne ved forjulene og den lidt mindre afstand 10 meter foran bilen.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Problemet vil nok være at komme 10 meter ud og få en ordentlig lysprik, men kunne vel egentlig også klares med blot et vaterpass, men det bliver jo noget "vakkelvornt"

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 25 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis