Sporing af bil

Da jeg var ung for 24 år siden, lærte jeg at spore en bil.

Jeg har også gjort det før med små midler. Det stod beskrevet i haynes over de gamle biler, husker jeg.

Men jeg kan ikke finde data for min nuværende bil nogen steder :
Skal den toe in eller out, og hvor mange grader.

Bil Skoda Felicia 1999

Det kan være at det er samme data for næsten alle biler, er der nogen der kender data.

Det er ikke en firhjuls udmåling jeg skal lave, bare en mindre justering efter jeg har skiftet styrekugle i den ene side.


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Da jeg var ung for 24 år siden, lærte jeg at spore... Vis hele indlægget
85 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Har man kun skiftet styrekugle eller tandstang er det nemt.
På de fleste biler skal forhjulenel spidse lidt ellers vil den ikke være nem at styre lige ud af landevejen.
Den gamle mekaniker gjorde således - sæt et mærke og mål præcis afstanden mellem forhjulene bagerst på forhjulene feks. fra fælgkant til fælgkant -kør bilen lidt frem så mærket er foran - og mål så fra mærket foran på forhjulene ,afstanden skal være ca. 0,5cm mindre end målt bagpå .
Du kan feks. tjekke på en anden Skoda Felicia om målet passer
(hvis dækkene slides mest på ydersiden spidser forhjulene for meget -slides de på indersiden skræver den for meget)
Der skal foretages en korrekt udmåling efter enhver reparation på undervognen.
Med hensyn til slidtage på udvendig eller indvendig side af dækket vil du observere, at dette fænomen kan forekomme på det ene hjul alene, hvilket skyldes, at positiv eller negativ spor er i symbiose med cambervinklen, hvilket unægtelig kæntrer teorierne om x-antal milimeter, der jo var mål, der blev brugt for 40-50 år siden, hvor man, i dag, måler i grader og minutter.
Dette forum er for lille til at komme med en fyldestgørende udredning, men jeg kan oplyse, at fusk med sporing eller forkert ændring af fælgbredde kan være yderst risikabel, men ikke desto mindre skifter mange værksteder til større fælgbredde eller sænker undervogn uden af have den ringeste anelse om konsekvenserne,så mit råd er, at man skal holde nallerne væk og overlade det til folk, der har ekspertisen, og jeg kan da oplyse om, at jeg i alle de år som jeg har arbejdet som aututeknisk konsulent har set utallige brølere og bilvrag grundet "et godt hjemmearbejde"
Man kan faktisk opstille så mange skrækscenarier for alt her i verden, så enhver til sidst vil foretrække at have været blevet kvalt i fødslen

Det er meget godt med 4-hjulsudmåling til en bil der har været skadet, men er der blot skiftet en styrekugle, er en almindelig sporing helt i orden. Det store problem er så, at den udmåling bliver ikke bedre og mere retvisende, end den fyr der tumler rundt med apparaterne har evner til. Hvordan ved man om fyren, ved hvad han har med at gøre????

Jeg kan oplyse, at jeg engang for en del år siden, ikke i denne egn jeg bor i nu, kørte samme bil til 4-hjulsudmåling 3 gange i træk, med 3 forskellige autoteknikere. Den blev målt og jeg kørte de 3 km hjem og næste dag tilbage igen, uden overhovedet at pille i vognen.
Jeg fik 3 temmelig forskellige udmålinger.
Den ene måling foreskrev, at bagtøjet på den Jaguar XJ12, det handlede om, skulle fuldstændig omjusteres, hvilket ville have medført mange dages absolut unødvendigt arbejde, og enorme omkostninger. Vognen var selvfølgelig i pinlig orden inden ballet startede. Jeg havde selvfølgelig en grundig mistanke inden, idet jeg havde set flere vogne misjusteret efter lignende udmålinger og efterfølgende justeringer.
Siden har jeg ikke fået lavet 4-hjulsudmålinger, men købte mit eget lille sporingsapparat, som også kan udmåle baghjulene, hvis mistanken opstår.
Men enhver er jo salig i sin tro!


Med venlig hilsen
ktm

 

Det står ethvert værksted frit, om de vil anskaffe en 4-hjulsmåler, men anskaffelsen er ikke garant for, at de kan bruge apparatet.
Det er fantastisk, at man med et billigt apparat kan foretage en korrekt 4 hjulsudmåling, og jeg kunne da tænke mig at vide, hvorledes man måler f.eks. den geometriske køreakse.
Med hensyn til at blive kvalt i fødslen, som du kalder det, må du nok erkende, at de fleste eneulykker kan tillægges fejl i undervognen, så der er ikke tale om et skrækscenarie, men om fakta, om med hensyn til udskiftning af styrebolt, og/eller bærekugle, foreskriver samtlige fabrikke en komplet udmåling.
Selvfølgelig vil jeg ikke gøre mig klogere end dig, for jeg har kun undervist i autoteknik i 25 år før jeg gik på pension
Når jeg har pillet og f.eks. har skiftet en styrekugle har jeg "klistret" et lille laservaterpas på hvert hjul.
Så måler jeg afstanden mellem lyspletterne med et par meters mellemrum, (henne på garageporten og lige foran bilen) og så er resten lidt matematisk udregning for at finde vinklen. Bagefter kan man jo for en sikkerheds skyld trille bilen så hjulene drejer 180 grader og gentage målingen, for at kompensere for skæve fælge.
Hvis nu bilen kører ok og ikke slider dækkene skævt kalder jeg den for ok indtil jeg får "tid" til (gider) en rigtig sporing.
Det er nok overkill at foretage en 4- hjulsudmåling hver gang man skifter f.eks. en styrekugle.
(Jeg dukker mig lige)

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Annonce
Jeg tror nu nok at forkert dækmontage, sprængte karkasser, defekte støddæmpere, forkert lufttryk især for lidt i baghjul med kraftigt læs, forkert læsning, overvurdering af egne evner, for lille erfaring i kørsel, overraskende vejforhold m.m.m. kommer ind på pladser mht soloulykker før manglende 4-hjulsudmåling på en naturlig sund vogn.

Teori er et, praksis ofte noget andet.

En bekendt jeg har, er tidligere underviser/lektor i metallurgi ved DTH/DTU eller hvad det nu hedder, vil overhovedet ikke se et kobberbremserør i sin bil, da det ifølge hans lærerbøger medføre store og livsfarlige tæringer/udmatninger m.m. i vitale dele i bilens stålkarrosse.
Ligeså har jeg skiftet alle messingdele i hans vogn, efter den havde været udsat for amoniakdampe fra en mødding med hestemøg.
Tjae----

Mit ærinde er ikke at underkende andres mening, men blot at afmystificere sagerne,

Med venlig hilsen
ktm

 

Hyggelig snak, den med laser vaterpassene er sgu smart, den tror jeg jeg vil prøve, og denne gang med matematik delen i knolden slået til.

"at de fleste eneulykker kan tillægges fejl i undervognen", er det statistisk bevist, ja hvis du drejer den... Så var det jo netop Brians undervogn, der ikke holdt sig på vejen, den lørdag nat hvor han nu kørte 130 i svinget, og ikke 80 som svinget er designet til. Jeg syntes nu altid politirapporten skriver det skyldes for høj fart.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Ved blot at klistre lasere på hjulene, har du ikke taget hensyn til (ALTID) skæve fælge, den såkaldte fælgslagskompensation, så det kan ikke bruges til noget, hvilket du kan se, hvis du tænker dig fælgslaget på hvert hjul er 1 mm, hvilket er ganske normalt, og skævhederne er i værste position, vil du alerede her have en fejl på 2 mm.
Hvis yderligere, at disse lasere ikke sidder helt korrekt, hvilket er usandsynligt, vil du øge usikkerheden.
Per-J har helt klart en pointe mht. udmåling i det tilfælde at du evt. har vendt op og ned på din nederste bærearm, da du havde fjederen ude.
Hvis du er meget svagtseende og ikke lige hæfter dig ved, at hjulet efterfølgende stritter helt hen i vejret, og har måttet skære ud i karrossen, for at få plads til hjulet, kan det jo selvklart give uønskede resultater.
Storkvajer man sig sådan f.eks. i USA vil man som bilfabrikant sikkert kunne løbe ind i seriøse erstatningssager. Derfor foreskriver bilfabrikanter de mest utrolige og uhyrlige sikkerhedsforskrifter uanset hvad man laver på en bil.
Skal man skifte olie er der som regel en halv A4-side med forskrifter på, hvordan bilen skal løftes op på en donkraft, hjulene sikres mod at løbe rundt, håndbremsen aktiveres, udluftning på værkstedet startes, autoteknikeren skal iføre sig personlige værnemidler, sørge for flugtveje er i orden, sørge for sikker opsamling af olien og efterfølgende bortskaffelse af spildolie på lovlig vis iht det enkelte lands regler og love herom (Læs gældende lovgivning!!) osv osv.
Skal man følge alle disse regulativer til punkt og prikke, ville man overhovedet ikke kunne få lavet noget som helst.

Det har kun meget minimalt med sikkerhed at gøre, ud over ansvarsfraskrivelse fra producenterne side. jo mere man pøser på af dette, jo bedre står man sig i en erstatningssag som producent.

Den med laservaterpasset vil jeg også lige tænke nærmere over!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Synd for din lektor, at han ikke kender mere til sit fag, for jernrør ruster igennem på en fjerdedel af den tid, som det tager kobberrør at irre, men lad mig vende dine egne ord Praksis et et, og teori noget andet, og ifølge lærebøgerne skal et legeme have et vist vingeareal for at kunne flyve. Humlebien opfylder ikke disse krav, menden ved det ikke, og flyver derfor videre.
At den skadelige virkning fra dine ammoniakdampe i en mødding skulle retfærdiggøre udskiftning af alle messingdele lyder i mine ører som paranoia uden fornuft, men det hele handlede vistnok om sporing af en Felicia 1999, så skulle vi ikke holde os til det, hvor det, ifølge min mening, ikke er smart at videregive råd, som man ikke har belæg for.
Er spørgeren i tvivl, kan han jo rette henvendelse til TI autoteknisk afdeling elle dito hos FDM.
Der er yderligere 65 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis