Duer papiruldsisolering til banevareundertag?

Jeg overvejer at få blæst papiruld ind som isolering mellem banevareundertag og gips.

Papirulden vil dog presse undertaget ud mod tagstenene, og jeg ved ikke, om jeg skal tro på, at papirulden synker så meget at trykket letter fra undertaget, så ventilationen under stenene ikke mistes.

Har I nogen meninger om dette?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg turde ikke lade det udføre bl.a. ud fra den betragtning, at undertag altid skal konstrueres sådan at det hænger mellem spærene, så fugt løber ind midt på banerne.

I dit tilfælde risikerer du, at vandet bliver ledt ud til klemlisterne.

Ligeledes er der de fugtsugende egenskaber i papiulden, som en ukendt faktor.
Jo, det er muligt at lave det med almindelig isolering, og jeg overvejer Knaufs 'støvfrie' eller den 'støvfrie', som Kolding Selvbyg har.

Men det er klart, at det nemmeste ville være blot at sætte gips op og så få isoleringen blæst ind.

Her er et svar, som jeg fik fra en af papiruldsproducenterne på spørgsmålet om, hvorvidt banevarer går med papiruld:

"Vores erfaring er at dette kan udføres uden problemer.
Jeg vil sige, at jeg anbefaler at dette udføres af en af vores Autoriserede Isolatører.

Med styring og god kontrol over mængden af isoleringen, kan dette udføres uden problemer.
Med den rette mængde af isolering, vil isoleringen ”synke” lidt og falde tilbage.

Mængden styres på den måde at isoleringen trykker lidt på undertaget op mod lægterne, men vil falde ned igen.

Vedr. ventilation.
Ingen grund til bekymring. Der er stadig afstand ved siden af afstandslisterne, samt over lægterne og under tagstenene.

Vedr. evt. vand på undertaget.
Ingen grund til bekymring. Der vil ikke komme ret meget vandt på undertaget, selvom det regner meget. De falsede tagsten er meget tætte i forvejen. De dråber der evt. kommer på undertaget, vil næsten blive fordampet inden de når at løbe ned af undertaget, hvis ventilationen ved tagfoden er i orden."
Altså nu skal du jo også huske at det isolere godt 20% ringere end alm. mineraluld, allerede der er alm. mineraluld isolering jo at foretrække, da du ikke har ubegrænset plads til isoleringen.

Nu skriver han at vandet næsten fordampet inden det er løbet ned af undertaget, det viser jo mig at han hellere fyrer noget lort af, bare for at få solgt sin isolering, frem for at komme med reele argumenter.

Helt enig med dig omkring valget med Knaufs isolering, den virker mere behagelig at isolere med, frem for isover eller rockwool.

Nem nemt er i dette tilfælde langt fra den optimale løsning.
Skrevet af Koludabyg på 22 aug 2009 11:21
Altså nu skal du jo også huske at det isolere godt 20% ringere end alm. mineraluld, allerede der er alm. mineraluld isolering jo at foretrække, da du ikke har ubegrænset plads til isoleringen.

Nu skriver han at vandet næsten fordampet inden det er løbet ned af undertaget, det viser jo mig at han hellere fyrer noget lort af, bare for at få solgt sin isolering, frem for at komme med reele argumenter.

Helt enig med dig omkring valget med Knaufs isolering, den virker mere behagelig at isolere med, frem for isover eller rockwool.

Nem nemt er i dette tilfælde langt fra den optimale løsning.

Hvis det er 20% ribgere, er det så også 20% Billigere end alm isolerinG ???



Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Annonce
Har du prøvet at anvende Knaufs isolering?
Den er ret billig, 30 kr/m2 for 95 mm. - mon den er ligeså god som isover og rockwool?

En papiruldsisolatør sagde til mig, at de holder en masonitplade ud mod undertaget, som de trækker opad sammen med slangen, hvilket gør, at der ikke kommer for meget isolering i.

Jeg synes nu, jeg har set undersøgelser, der viser, at papiruld isolerer ligeså godt som mineraluld. Har sbi ikke beregnet, at det isolerer 10 bedre end mineraluld?

Jeg har en ven, der for 10 år siden lagde tag med banevareundertag (Tyvek Supro) og ved den lejlighed monterede 15 mm fibergips uden dampspærre og isolerede med papiruld. Nu har min tømrer (som aldrig har brugt andet end glasuld) lige været hos min ven for at lave et nyt vindue, så han var inde og kigge til papirulden og alt så fuldstændig perfekt ud, det var helt tørt og lå en anelse tilbage fra undertaget, og det var dette, der fik mig på tanken om papiruld.. (plus det nemme ved det)
Skrevet af sælbyggårn på 22 aug 2009 12:03
Har du prøvet at anvende Knaufs isolering?
Den er ret billig, 30 kr/m2 for 95 mm. - mon den er ligeså god som isover og rockwool?

En papiruldsisolatør sagde til mig, at de holder en masonitplade ud mod undertaget, som de trækker opad sammen med slangen, hvilket gør, at der ikke kommer for meget isolering i.

Jeg synes nu, jeg har set undersøgelser, der viser, at papiruld isolerer ligeså godt som mineraluld. Har sbi ikke beregnet, at det isolerer 10 bedre end mineraluld?

Jeg har en ven, der for 10 år siden lagde tag med banevareundertag (Tyvek Supro) og ved den lejlighed monterede 15 mm fibergips uden dampspærre og isolerede med papiruld. Nu har min tømrer (som aldrig har brugt andet end glasuld) lige været hos min ven for at lave et nyt vindue, så han var inde og kigge til papirulden og alt så fuldstændig perfekt ud, det var helt tørt og lå en anelse tilbage fra undertaget, og det var dette, der fik mig på tanken om papiruld.. (plus det nemme ved det)

Nemlig ja, Det er nemlig knaldgodt at isolere med. Jeg gør ikke selv i det på nogenmåde, har bare et par arfaringer fra et par af mine kunder som har fået det lavet med papiruld. Det er jo også klart at det ikke kan bruges hvis det både sku kunne optaget fugt, isolere 20% ringere end Isover og Rockwool.




Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Ved du om dine kunder også har banevarerundertag?
http://energi-miljo.dk/arkiv-pdf/x16-isolering/5-03-s24-16.pdf

Mente ellers jeg havde smidt et link herinde med isoleringværdierne på de forskellige alternative isolering produkter, ser lige om ikke jeg kan finde det igen.

Ellers kan Orla sikker levere de data også...

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis