Renovering af fladt tagpap tag ? nu med billede af planerne

Jeg har besluttet at min gamle garage skal renoveres da jeg ikke har planer om at blive boende i mit nuværende hus mange år ud i fremtiden er planerne om at bygge ny stor garage blevet skrottet til fordel for bare at fixe den jeg har..

Den nuværende er med HELT fladt tag, og et spænd på spærene på 5.3 meter, så engang efter kraftigt snefald var det ved at styrte sammen, så lige nu er det opklodset med en bjælke og stolper indvendigt.
 
Min plan er at vandet skal ledes væk på en eller anden måde og da jeg gerne vil genbruge murene er tanken at lave dette som ses på billedet; altså et fald imod en rende inde på taget som så har et fald ud til et nedløbsrør.. jeg ville så under denne ramme sætte en bjælke op og understøtte den indvendigt. spærene ville så være delt i 2 så man har et kort i den venstre side og et længere i højre side over porten..

hvad syntes I om design ideen? kan det komme til at virke i praksis?

'
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ser spændende ud.
Men hvis du alligevel skal lave ny inddækning rundt om garagen, kunne du vel lave det lidt højere og derved få større fald på taget. (så det kun løber til den ene side)
Ved godt at tagpap kan laves så det er tæt. Men du vil risikere en hel masse ballade hvis dine tagrender stopper til og det sner en meter...
Men det skal nok virke efter hensigten.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Her er lige et billede mere hvor jeg har tegnet huset på, som det måske kan anes på billedet så har huset et stort udhæng (med Skjulte tagrender!) så det er derfor det vil være besværligt at lede vandet op imod husmuren, da det så ikke vil være til at fjerne blade fra den skotrende, plus at det vil være meget svært at komme til at ligge tagpap helt derinde ved husmuren, dette danner grundlaget for mit første design forslag

Jeg kunne også gå efter at lave et helt fladt tag igen, da jeg som sagt ikke regner med at blive boende i mange år, men når man nu har fat i taget kunne det nu stadig være rart at give det lidt fald, de helt flade tage er jo noget fanden har skabt i vrede


der ville så blive en understøttende bjælke lige under den skotrende, så den værste vægt fra sne og vand bliver understøttet.. hvert spær vil vel i virkeligheden komme til at bestå af 2 stykker træ som mødes under skotrenden hvis det skal se ud som på tegningen ik?
Når bygningens bredde er ca. 5.3 meter ville man for hvert spær have et stykke på ca 2 meter som er fæstet på hovedhusets mur og som så ligge an på bjælken ved skotrenden, og så et stykke fra skotrenden og ud til garagens mur ved hegnet, dette stykke er så ca. 3.3 meter langt..

Nu har jeg ikke så meget erfaring med at bygge så jeg ville bare lige tjekke at det ikke er noget helt vrøvl jeg har fundet på, nedløbs røret sidder også rigtig godt placeret der hvor jeg har sat det på tegningen da der er en brønd lige i nærheden..

Jeg ville helt klart fjerne det eksisterende hus udhæng, og få lavet en fælles tagrende/skotrende i en højere kote. Det er ikke nær så "farligt" som de fleste umiddelbar tror.
Så få du en genial god garage med fin lofthøjde. Vedr. spærdimensioneringen kan du sikkert få lidt inspiration her: http://www.ringstedspaer.dk/Bjaelkespaer.htm
Personligt ville jeg undersøge muligheden for at gå ned på c/c 400mm med en 45*245-T1 og så for alt i verdenen undgå understøtning. Der er ikke noget så pinligt, som at gå durk ind i en understøtnings stolpe....

Kun perfekt er "godt nok"

Genialt cru!! Faktisk perfekt!!
Det er da løsningen og oven i købet med god loftshøjde og ingen støttestolper.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce

 

Jamen den løsning har jeg da også haft i hovedet et par gange, men jeg har måske ikke fået gjort det helt klart at den nuværende garage desværre ikke er en muret en af slagsen, der er tale om en 35 år gammel trækonstruktion som er noget slidt hist og pist (læs: et hjørne er så råddent at det skal bygges op igen da væggen slår sig som en bugtet slange).. så min plan var at lave et nyt tag så det ikke vælter ind med vand og så lave nye brædde forskalninger udvendigt på murene evt. suppleret med en bedre brugt port.. Jeg tror ikke der er noget fundament på denne herlige bygning, det ser ud til at stolperne i murene bare er gravet ned og så er der støbt et beton gulv..

Alt i alt et lavpris projekt som mest har til formål at gøre taget tæt og fjerne det råd og svamp der vælter frem imellem loftbrædderne fordi isoleringen er våd, samt gøre bygningen anstændig at se på udefra med ny brædde beklædning istedet for fræsede finér plader som slår og bugter sig efter mange års sol og vand.. 

Det hele går måske lidt ud på at bevare en bygning der i virkeligheden ikke er særlig bevaringsværdig.. men pga. at valget er truffet om at flytte til større forhold i fremtiden, ville den bare lige skulle kunne bruges lidt længere og ikke ligne en kæmpe lort ved et evt. salg af huset

 

Hvad med at lave et langt fald ned mod porten i hele garagens længde, der behøves ikke meget fald for at få vandet til at løbe af.

Hilsen
Allan
Skrevet af Allan Fischer på 21 aug 2009 16:15
Hvad med at lave et langt fald ned mod porten i hele garagens længde, der behøves ikke meget fald for at få vandet til at løbe af.

Hilsen
Allan

Det var muligvis også en brugbar løsning, hvis man nu beholder de gamle bjælke spær kan man så bare sætte "klodser" på spærene der hvor taget skal hæves ? altså så man klodser op under krydsfiner pladerne men stadig lader spærene ligge helt vandret som de også gør nu?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis