Udtømning af vand fra vaskemaskine

Jeg har lige købt ny vaskemaskine. I brugsvejledningen står der, at afløbsslangen kan tilsluttes direkte i et afløbsrør i en højde på mindst 60 cm og højst 90 cm. Jeg har ikke afløbsrør, men et afløbshul i gulvet. Må man så ikke putte afløbsslangen direkte derned? Og hvad kan der ske?
Håber der er noget der kan oplyse mig.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Rpb.
Grunden til at slangen skal monteres i 60 cm. højde ligger i at der i vaskemaskiner ikke er en ventil der lukker for vandet når den skal fyldes op med vand til vask. Så hvis du blot lagde slangen direkte ned i et afløb ville det vand der indtages til vask, løbe lige igennem maskinen. Nu fortæller du ikke noget om hvor afløbet i gulvet befinder sig i forhold til maskinen, men du er nød til et have et rør monteret på væggen bag maskinen som du kan stikke slangen ned i. Altså i minimum 60 cm. højde i forhold til maskinen. Du kan i byggemarkeder købe nogle grå plastrør i 40-45  mm diameter som du med tilhørende bøjninger og stumper kan få anbragt så vandet ledes hen til gulvristen. Du skal samtidig lige have nogle bøjler til at fæstne røret op ad vægen med.

V.h.  Håndværkeren

Hvis du kender en kaffekande som "Madam blå", og forestiller dig, at tuden var lavet af fleksibel slange. Hvis nu man lagde slangen ned hen ad bordet, og hældte kaffe i kanden - så kan du nok forestille dig hvad der ville ske? Kaffen ville løbe ud af tuden konstant, uanset hvor meget du hældte i.

Det er noget der hedder "Loven om forbundne kar" - du har garanteret haft om det i fysik.


Træd ikke på mine ledninger :o)
Skrevet af bobenontot på 20 aug 2009 10:43

Hvis du kender en kaffekande som "Madam blå", og forestiller dig, at tuden var lavet af fleksibel slange. Hvis nu man lagde slangen ned hen ad bordet, og hældte kaffe i kanden - så kan du nok forestille dig hvad der ville ske? Kaffen ville løbe ud af tuden konstant, uanset hvor meget du hældte i.

Det er noget der hedder "Loven om forbundne kar" - du har garanteret haft om det i fysik.

God beskrivelse, manden kan dog ikke vide at der ikke er en ventil der lukker for vandet. Der jo kun en pumpe til at tømme maskinen med.

Tak for svar.

Men man kan vel egentlig bare hænge selve afløbslangen på væggen i den ønskede højde, og så enden direkte ned i afløbet? Hvis slangen er lang nok.

Jeps. det er fuldstændig korrekt. Det er derfor der er en 180 graders bøjning med de fleste vaskemaskiner. Den monteres på røret så den kan holdes over det aktuelle punk. Der er også et fint lille hul i bøjningens plast så man kan sætte den fast på maskinen.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis