Ukrudtshæmmende fugesand, kombineret med alm. sand?

Hej med jer

Jeg skal til at ligge ca. 120 m2 fliser. Jeg ville gerne bruge Danfugesand som er ukrudtshæmmende, men synes prisen er lidt i overkanten.

Kunne man evt. give det en gang alm. fugesand - stampe, og så Danfugesand øverst? - eller risikerer jeg at ukrudten gror i det nederste lag sand - op gennem den ukrudtshæmmende sand?

/Morten
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
i mine øjne er det spild af penge og købe det fugesand da ukrudtet vil komme alligevel frøene blæser jo rundt og lander oven på fugen og så er den gal, så fug med strandstand og brug kemi hvis der kommer for meget ukrudt ellers kan det bare kradses ud en gangimellem
det der gør danfugesand anvendeligt, er jo netop at ukrudtet ikke kan gror i det eller på det.
danfugesand har en så stærk en base ph-værdi. derfor kan der ikke gror ukrudt i det.
normaltvis lægger man fliserne i almindeligt sand og bruger danfugesandet mellem stenene.

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

kan man ikke bare gøre alm sand basisk på ægte LDS manér? Sten (som jo er hovedingrediensen i sand) er i mit hoved ikke det der er basisk eller surt. Det må være tilsat på anden vis. Eller tager jeg fejl? Evt kunne man vande en murerbajle alm fugesand med et basisk element.
Robert - helt rigtigt - jeg betegner det under stenene som grus, og det i fugerne som sand - det skal naturligvis kun i fugerne ...

Mathiasen - som jeg har forstået det ER det selve sandet der er basisk - det er f.eks. ikke sådan at det mister sin effekt når regnen "skyller basen" væk fra sandet ... om det så reelt er sand ved jeg ikke ...
Selvfølgelig forsvinder virkningen ved regnvejr. Men nogen må da vide hvad der er der er tilført sandet så det bliver basisk. Så vi andre kan sprøjte med det samme på vores tilgroede fuger. Syntes roundup er lidt voldsomt.

Den største fejl jeg har lavet er at lave de 3-5 mm immellem stenene som der foreskrives på prof. siderne. Kan se hos venner og bekendte at de ikke har fuge imellem stenene, de har ikke helt samme problemer som mig.

Har problemer med at få græsset til at gro på plænen, men ikke på terassen hmpff......

Har før haft indlæg om hundetis. Det ser ud til at der er noget godt i det til at slå græs ihjæl, men hunden tisser ikke på terassen, så hunden går ikke i kategorien "nyttedyr".

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Annonce
Har været oppe at vende før - man kan med fordel anvende den dertil indrettede søgefunktion i øverste højre hjørne og se tidligere tiders visdom

http://www.lav-det-selv.dk/Soeg/tabid/67/Default.aspx?q=kaustisk+fliser&cx=014925006240925912834%3Aafd0jhfa0hk&cof=FORID%3A9&safe=inactive#847

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg har prøvet danfugesand, men syntes ikke rigtigt at det virker. Det skulle bestå af noget sand, med så højt kalkindhold at der ikke er noget der rigtigt kan gro i det, og så skulle det klumpe sammen i regnvejr, sådan lidt slim-agtigt. Tror at det er en slags dolomitte sand.
Anyway, ukrudtet gror lystigt, dog ikke så meget græs, men mere nogle lave mos/lav agtige grønne vækster, samt hønsetarm, fuglegræs og de høje flotte lilla som er i alle skovlysninger.

Jeg har fejet det meste væk og erstattet det med stenmel - det virker heller ikke ;-)

Green

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis