skift af oliekølere

Har fået vand i gearolien og kan forstå at en mulig årsag kan være en tærret oliekøler. Det må chekkes, men skal alt olie tappes af inden jeg afmonterer olikøleren? Og er det ikke god god ide at lukke for søvandsventilen? Motoren er en Mercedes OM314.
Har fået vand i gearolien og kan forstå at en... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af grandoldman på 22 aug 2009 00:09
Nu spørger jeg nok dumt.. men sidder der en oliekøler til gearolie??
Dumme spørgsmål findes ikke Andy, og ja på mange motorer sidder der en olie køler. Også på de lidt større Motorcykler sidder der en olie køler.

Netop også til Gearolien, tænk på at på moterer med et gear der er bygget sammen med motoren, overførers varmen fra motoren også til gearet  og jo varmere olien er, jo mindre viskositet har den.
Skrevet af Sømand på 21 aug 2009 16:33
Hej.

Snakkes der ikke om vand i GEARolien?
Det har vel ikke noget med manifold eller toppakning at gøre?

Mvh Sømanden

Her lyder det som om gearolie og motorolie er to forskellige ting..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Her er det to forskellige ting. Og motoren køre med motorolie, og gearet kører med gearolie. Og den kan godt være vandkølet med en varmeveksler søvand/olie. Så søventilen skal lukkes, køleren/veksleren afmonteres og trykprøves - og så vil den nok vise sig at være utæt/koroderet/rustet igennem. Er der ikke anoder i sådan een?
Annonce
Skrevet af grandoldman på 22 aug 2009 17:52

Her lyder det som om gearolie og motorolie er to forskellige ting..


Motorolie, og gearolie er 2 seperate oliesystemer, i hhv motor, og gear.
Selve olietypen kan dog godt være den samme, altså samme olie i motor og gear, men de 2 systemer er alligevel adskilt fra hinanden.
Hvorvidt der skal bruges gearolie, eller motorolie i gearet, afhænger af gearets tekniske specifikationer.

På de mindre maskiner/gear, er der ikke nødvendigvis oliekøler på gearolien, men større maskiner er det meget normalt.

Mvh Sømanden
Jeg har bare aldrig forestillet mig at man skulle køle gearolie.. men så lærte jeg noget nyt.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der savnes jo den kølende vind, som opnås af en bil i fart. Som et kuriosum kan nævnes at de gamle Mascotter og Marinaer delte olien, så vidt jeg husker.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Blander mig lige . Min kammerat opdagede før ferien at der var vand i hans gearolie på Borg Warner gearkassen. Af med olien, og ny oliekøler på (det var den, der var tæret) og nyt gearolie på. Opstart og fik det pisket noget rundt, af med olien og nyt på, dette blev gentaget nogen gange, indtil han mente olien var helt ren. Derefter sejlede de på ferie i 14 dage, ingen problemer, men dagen efter de var hjemkommet, ville de sejle en hyggetur, kom ud af havnen, og så var der pludselig ingen drift i gearet. Det viste sig, den havde smidt al gearolien ud. Fik skibet ind, og på land. Ud med motor og gearkasse, og skilt gearkasse ad. Det viser sig nu, at pga. vandet, der var i gearet, er lejer ødelagt, og højgearakselen anløbet af rust, med det resultat, at pakdåsen ind mod motoren er ødelagt, hvorfor den så smider al olien af. Så det er ikke bare at skifte oliekøler og gearolie
Tak for alle svar. Trykprøvede oliekøleren i weekenden og den er tæt og god som ny. Jeg tror vandet i min gearkasse ( iøvrigt også Borg Warner) skyldes vand indtrængen via oliepåfyldningshullet, der ikke var skruet ordentlig på og at jeg i foråret, pga af en læk kombineret med en defekt pumpe, havde mildest talt højvande indenbords. Håber så bare ikke det er gået ud over pakdåsen...
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis