Certifikater - beviser o-lign.

Sejlerhilsen

Har læst mange indslag, for og imod diverse certifikater/beviser/licenser i forskellige tråde.
Vil prøve at samle dette til een tråd - nemlig her.

Hvilken værdi, bortset fra nedsat forsikring har Duelighedsbeviset ?

Hvilket kommunikations udstyr er bedst - mest pålideligt - mobil-tlf eller VHF, hvad med licens/sendetilladelse DSCmuligheder osv

Søfartregler - sømandskab - navigation - udstyr - vejrudsigter m.m.

Set med undertegnedes øjne nytter det ikke novicer at læse flg udsagn "Tag så det duelighedsbevis" - begrund/beskriv hvorfor en nybegynder eller lidt erfaren sejler bør tage et duelighedsbevis - fordele og ulemper, gerne med personlige synspunkter..

Ovennævnte gælder for så vidt også de flg emner - sæt jer i en videnbegærlig person sted - forklar jeres synspunkter så alle kan deltage og få viden eller lyst til at udbygge kendskabet til vores fælles hobby, at færdes på vandet..

Også gerne for eller imod de redskaber der findes for sikker sejlads: VHF - Kortplotter - AIS - Kompas - Søkort, papir eller elektroniske....

Til illustration - læste i en anden tråd "Hvem tør sejle i Bøgestrømmen ?" - heri fremkom dårlig sigt - lavvande - bøjer og meget andet.. Er sikker på mange sad med følelsen, er det nu ikke sikkert at sejle i Bøgestrømmen mere.. Ergo fortæl hvad I gør så andre kan få glæde af jeres erfaringer.. Og det uanset hvilket fartøj man sejler..

Mvh MiLady

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

31 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Prøver her, at give mine synspunkter på noget af det der bliver spurgt til.

Vhf / mobil:
Selvom størstedelen af den danske befolkning render rundt med en mobiltlf, så vil jeg klart anbefale at man har en stationær vhf i sin båd, hvis man har mulighed for det.
Der er stadig steder til søs, hvor en mobil har dårlig dækning. og med vhf kan man kalde andre skibe, havne og broer, som man ikke lige har tlf-nummer til.
Vil også anbefale at man tager et vhf bevis, så man ved lidt mere om brugen af vhf og de forskellige nødmeldinger, il og sikkerhedsmeldinger.

Duelighedsbevis:
Hvis man har en mindre lystbåd, hvor der ikke er krav om bevis, så synes jeg stadig man som minimum skal tage et duelighedsbevis. Man får noget viden om navigering, søsikkerhed og søvejsregler.  Jeg siger ikke, at man med et duelighedsbevis er den helt perfekte sejler, ligesom der også er folk uden bevis, der sagtens kan færdes til søs på betryggende vis.
Men må alligevel være rart at kunne kende andre skibe ud fra deres lanterneføring, finde sin position ud fra en pejling, eller vide på hvilken side man nu skal passere de forskellige bøjer.
Det er faktisk ofte, at jeg bemærker lystbåde med forkert / mangelfuld lanterneføring. Dette kunne måske skyldes manglende viden om lanterner.

"Andet udstyr"
Når det kommer til hvilke elektroniske hjælpemidler man ellers skal have ombord, så må det været meget op til én selv, kommer an på brugen af båden, fartsområde, og økonomien.. Mange ting er gode at have, selvom man kan klarer sig uden, og fælles for de elektroniske hjælpemidler, er jo netop at de bruger strøm. Så man bør som minimum have alm søkort med, samt kompas, passer, lineal osv.

En ulempe ved mange kortplottere er den lille skærm, som kun giver begrænset oversigt over området, så der kan en gps og et papirkort, efter min mening være lige så godt.
Synes skærmen skal op over 10-12" for at være store nok.  Har selv tidligere brugt en bærbar computer med kort på, men der synes jeg skærmen kan være svær at se ordenligt, i skarpt lys.

En Ais synes jeg nok er lidt overdrevent til en lystbåd, men det må igen komme an på hver enkel person.

Radar, bestemt en nyttig ting at have, især ved nedsat sigt. Men én ting er at have en radar, én anden ting er at kunne betjene den ordenligt. Det er en god ting at øve sig med den når det er god sigt, så man kan lære at tyde signalerne, de forskellige indstillinger osv, så kender man sin radar, til en dag hvor der måske kun er 50m sigt.
Har tidligere sejlet gennem Svendborg sund, med en slæbebåd og slæb, kun ved hjælp af radar, decca, papirsøkort, og selvfølgelig alm udkig. Der var 20-50 meter sigt det meste af vejen, så der er det en fordel at kende det hele på forhånd.

Men ud over alt det ovenstående, kan man jo sige det kort :
 "udvis altid godt sømandsskab" 
Det store spørgsmål er så præcis hvordan man kan definere godt sømandskab...

Mvh
Sømanden.

Sømand>Tak for fint respons og de personlige kommentarer :-) Vil gerne knytte en enkelt kommentar til AIS, mit lille hjertebarn. Med fare for nogle mener det er overvågning/Big Brother - kan bla SOK og Lyngby Radio følge bådens færden, samt andre med tilsvarende udstyr, og til lystfartøjer er en AIS class B ikke så bekostelig en affære som eksempelvis radar, og da de fleste alligevel har VHF og tilhørende antenne, er det en smal sag at installere. En AIS class B- tranceiver - koster mindre end 4kkr og alle skibe over 300BRT skal have en class A mens skibe under kan have.. Alle skibe med AIS bliver præsenteret på en Kortplotter eller løst display.
Vil bestemt ikke forklejne en radar men som du skriver, hvem kan betjene disse og ikke mindst, fortolke hvad der ses på en radarskærm.

Håber andre fremkommer med deres kommentarer, så dette kunne blive en flittig tråd

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Med ovennævnte in mente har jeg begået/sakset flg om AIS som interesserede kan læse - godt nok på engelsk meen...

http://milady.dk/ais.html

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Jeg har et lidt baglæns forholdt til VHF radioen i forhold til mange andre...
En stationær VHF er ikke noget værd - gennem mange år har jeg læst forskellige bådblade.. der er jo beretninger fra det virkelige liv.
I alle de beretninger hvor VHF-radioen har virket efter et uheld, har det oftes været uheld der ikke har været livstruende.. dvs, grundstødning - knækket mast og andre ting.
Når der er gået ild i båden - hvad enten det har været en sejlbåd eller en motorbåd - eller et lyn er slået ned - eller man har sejlet hul i skroget og er på vej ned.. så er strømsystemet enten brændt eller kortsluttet og derfor har man et stk ubrugelig VHF radio.
En håndholdt VHF vil med større sandsynlighed virke.. desværre rækker den ikke lige så langt.

Vedr. certifikat til sådan en VHF radio syntes jeg det er "overkill" at skulle bestå en eksamen. Især i dag hvor man kan få en VHF der sender "ID-nummer" - det jeg mener er jo at jeg kan købe en taletids telefon og bestille alle de ambulancer jeg vil til naboen.. og når det bliver for kedeligt kan jeg bestille politi til genboen..
Min pointe er at hvis man vil ødelægge radiotrafikken kan man jo bare købe en VHF og så kører rundt og sende på kanal 16 mens man råber pølse eller hvad ved jeg.. Det er jo ikke sådan at fordi man skal have et certifikat så lader folk være med at købe radioen.

Vedr dulighedsbevis og speedbådskørerkort. så undre det mig først og fremmest at dulighedsbeviset er så let at tage og at reglerne for at bestå ikke er lidt mere stramme.
Dulighedsbeviset giver dig ikke nogen fordel (ud over forsikringen) med eller uden så må man sejle op til 20 ton.. Det er noget af en klippert at sejle gennem f.eks. Svendborg Sund sådan en travl sommerweekend.

Alligevel vil jeg anbefale alle at tage det dulighedsbevis.. også de gamle garvede. Man går nogle steder en hel vinter og lærer meget ved at hører hvad andre har oplevet. Det giver også noget selvsikkerhed hvis man lige skal gennem Bøgestrømmen.
Fidusen om man er på kollisionskurs lærer man også.. Man kommer jo meget rundt og får da også lært at bruge de almindelige knob - jeg var også til et brandkursus hos Falck da jeg tog mit kort.. og min frygt for brand ombord er da dæmpet en del siden. (taler ikke om eksplosion) Da vi sejlede under masnedøbroen var jeg da også glad for at have lært hvad broflaget var for et.
I det hele taget så er det godt at kunne sit søkort og kunne navigerer med vinkel, passer og kompas, selv om det nok går lidt langsomt.

For en del år siden lå jeg i Bøgeskoven havn syd for Køge bugt. Jeg kom i snak med en motorbåds sejler. Han spurgte efter vandslangen, men da han opdagede at den var for langt væk sagde han "ej det gider jeg ikke.. og vi har jo også øl nok med"
Jeg så han havde landstrøm til og spurgte til hans batteribank og han fortalte at han ikke kunne startet uden at lade hele natten fordi det ene batteri var faldet sammen, men det andet der var parallelforbundet med det var da ok..??????
Vi talte lidt om hvordan man sejler gennem bøgestrømmen og jeg fandt ud af at han intet vidste om anduningsbøjer. Anede ikke en disse om røde og grønne bøjer i forhold til ind eller udgående.. "men det var også ligemeget - for jeg har to søkortplottere" sagde han. Jeg svarede "Hvis nu dine batterier falder helt sammen, så har du vil også papirkort, så jeg lige kan vise dig hvilke vej du skal sejle" hvortil han svarede "nej der er ikke nødvendigt - jeg stikker ikke så dybt"
Så gik jeg og ønskede ham en god tur.
Selv om det er over 8 år siden er jeg stadig lidt rystet over hans mangleden respekt for sin kones (og sit eget) liv.

Rader på en fritidsbåd er i overkanten efter min mening - grunde er nok prisen og det store strømforbrug. AIS har jeg ikke noget rigtigt forhold til ud over at det kan give falsk tryghed indtil alle både har det.. og det må så også gælde kajakker og robåde. I tåge kan man fristes til at sejle hvis størstedelen af både har det, men så kan man jo sagtens kolliderer med en enkelt båd der ikke har det.

Vigtige ting at have med og kunne bruge må være papirsøkort med tilbehør som passer o.lign. kompas og kikkert og så kunne regne ud hvor man er inden for en halv træsko. Når vi så har en gps eller plotter med så er det luksus der pirrer legetøjsgenet i en. Det er jo fedt nok at kunne smide en rute ind og så ringe hjem og bestille hakkebøffer til klokken 17 ligesom det er rart at se hvor lang tid det cirka vil tage at sejle fra en havn til en anden uden man skal sidde ude i cockpittet og stikke sig i låret med en passer for at regne afstand ud. Vi er jo lidt luksusdyr.

Noget jeg er ked af, især på dette forum er den velkomst nogle får.. De har købt "drømmebåden" som kan være en 21 fods glasfiberbåd til rimelige penge, og så har de jo nogle spørgsmål . (har jo selv prøvet det) og i stedet for at hjælpe og give gode råd, får de smidt i hovedet at det jo kun er et papbæger de har købt.. eller noget der er rørt op i en spand ikke er en båd, men et yoghurtbæger. Ofte er der en smiley bag efter bemærkningen men alligevel kan det være svært at opfatte som ren gas.
Og hjælpen drukner i alt det bavl og ævl.

Jeg mener jo at glasfiberbåde kan være lige som smukke som træskibe og ikke mindst omvendt. I går aftes da jeg kørte hjem fra jobbet nød jeg for første gang synet af en nyhøstet mark hvor halmballerne lå nok så pænt i lange rækker som perlekæder og i baggrunden stod der tre "moderne" møller. Det var faktisk et flot syn og ja.. en gammel renoveret træmølle er da stadig smuk og oser af nostalgi.




Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Milady:

Lige en enkelt kommentar til AIS:
Den grundlæggende tanke med AIS er god, især fordi myndighederne kan følge hvor skibet har været, op til en evt søulykke, især ved kollision kan det være en fordel at se, hvem der har været hvor, og hvornår.

Er dog stadig lidt forbeholden over for AIS i "småbåde" Hvis man har en model, hvor andre skibe kun bliver vist på en liste, med navn, kurs, afstand osv, så er den ikke så effektiv, men er den koblet sammen med en kortplotter / radar, så AIS-skibene kommer op på en skærm, hvor man kan se dem i forhold til sig selv, bøjer osv, så er det bestemt nyttigt.

Det forige skib jeg var med, der viste AIS'en kun andre skibe på en liste på et lille display, for at slutte den til skibets kortplotter, skulle der monteres en "dims" til 8-10.000kr.
Så inden man bruger en masse penge på elektronisk udstyr, er det en god ide at finde ud af hvilke udstyr der kan bruges sammen, og hvilke behov man egentlig har.

Mvh
Sømanden.

Annonce
AIS i erhvervsskibe kontra fritidsskibe så er jeg da ikke i tvivl... Det skal være i de store. Men i fritidsbåde er det for meget og giver falsk tryghed med mindre det bliver tvunget i alle både.. også gæstebåde i dansk farvand.
Hvad hjælper det at kunne se måske 5 % af bådene.


Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hmm, GOM du skal nok revidere din opfattelse af VHF, køber du en ny VHF er der indbygget DSC, og har du certifikat har du også kalde navn og et mmsi nr, mmsi nr. gør at du kan kalde op direkte til en anden båd med mmsi nr.,( lidt ligesom mobilen - det er bare gratis at bruge VHF når du ringer direkte til en anden båd)- hvis du så har tilsluttet din VHF til GPS,og har problemer af den art du skriver, tryk på DSC knappen og lyngby radio har alle oplysninger om hvem du er, hvor du er og hvem de skal kontakte hvis du ikke bliver reddet, jeg vil ligestille en VHF og certificat med min livsforsikring - jeg håber ikke at få brug for dem, men vil heller ikke undvære.
At lyngby radio har oplysninger om din båd og hvem de skal kontakte, dem skal du aflevere samtidig med at du ansøger om kalde navn og mmsi.

Kun en tåbe frygter ikke haven  
Kalde nr. XPB5991 

Det er lidt underligt med hukommelser, jeg mener at huske at, grom fik en hel del hjælp i starten vedr. forskellige ting, bl.a. roret, og mener da at, jeg selv brugte nogen tid på det.
Jeg har selv brugt ordet yogurthbæger en enkelt gang, hvor tit det sker skal jeg ikke påstå at vide. Hvis garvede sejlere skal lokkes på duelighedsbevis, så skal der nok andre ting, end de nævnte almindeligheder til.
I øvrigt mener jeg da at duelighedsbeviset er en god ting for begyndere, da grundbegreber er en god start. Vhf virkede også på mig, som et massivt tidsspilde, men ellers kunne vhf'en ikke registrres. Og jeg brugte altid at kalde Lyngby når jeg sejlede ud vinterdage og gav en ca. tilbagekomsttid.
Jeg har godt bemærket at udtrykket rørt op i en spand er blevet adopteret , efter jeg introducerede det, det var ikke min opfindelse, men et udtryk jeg fik fra anden side .
At mene glasfiberbåde er lige så kønne, som en træbåd, er jo en helt subjektiv betragtning, som du er i din gode ret til at ha', men så må man jo også respektere at, andre kan mene noget andet. Jeg vil medgive at nedsabling af andres både (ting) ikke er af det gode, faktisk rimelig flabet. Men her er ordet frit, og gider man det ikke, må man gå, tro man kan styre det, er urealistisk.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hvis nu vi lader gamle historier gå over i de relevante tråde, og holder os på sporet, så er mit bidrag:
Har taget duelighedsbevis - troede ikke at jeg kunne lære noget med mine 5 års erfaring og gamle spejderkompas - blev positivt overrasket- og får jævnligt ros af "Kaptainen", som synes, at vores sejlture ikke længere er så "paniske" - jeg må tilstå, at jeg stadig ikke kan skelne en minestryger fra en fiskerbåd "ej under kommando" - men ved nu, at hvis der er for mange lanterner, så skal jeg holde mig langt væk. Jeg ved også, at jeg har lige så stor ret til at sejle i ruterne - og at bare jeg holder mig fra trafiksepareringerne, så kan jeg gøre som jeg vil. Omvendt ved jeg også, at den dag jeg ikke har strøm på min GPS, og heller ikke har det rigitge søkort med, kan jeg komme i alvorlige problemer - DLS eller ej.
Tog VHF på selvstudium - og har fået kaldesignal, og føler at det giver en anden sikkerhed - de andre gange "før" har vi aldrig haft et telefonnummer, så hjælp har måttet kaldes med en tov-ende - råb osv. Nu er vi kendt af Lyngby radio - har tegnet et ufatteligt billigt abonnement, så vi også kan ringe fra mobil ud til båden - bestille pizza osv. og kan lægge vores pos. ind hvis turen er hård - lidt ekstra sikkerhedsfølelse.
DCS står på ønskelisten når radioen bliver skiftet ud - kan i nødsituationen få sendt nødråbet med de relevante data øjeblikkeligt. Ligesom AIS kommer også i båden den dag jeg kan få det indbygget i en radio - om ikke andet, så kan jeg vel undgå påsejling af de større skibe - jeg håber, at det hele prismæssigt vil falde, og så bliver det vel ikke dyrere end et sæt nye lanterner.
Gerhard

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Citat fra Mylady:
"Ovennævnte gælder for så vidt også de flg emner - sæt jer i en videnbegærlig person sted - forklar jeres synspunkter så alle kan deltage og få viden eller lyst til at udbygge kendskabet til vores fælles hobby, at færdes på vandet.."

Ja det opfattede jeg som et meget bredt spørgsmål.

Først, så har jeg ikke rettet mit indlæg mod nogen bestem, men mere mod den jargon der nogen gange kommer frem i de forskellige tråde.
Min lyst til at deltage her i LDS båd er da en person som Lynæs der skal høste en stor del af æren for.. I mit lille univers er Lynæs et helt leksikon i både og rep af samme, det må ingen være i tvivl om.

Så uden at det er personligt mod nogen som helst, så skriver man her fordi man elsker at sejle eller at rode med skibe og både.
Nogle skriver og spørger fordi de har en drøm - og uanset om det er en drøm om at eje en jolle og en ruse eller det er en drøm om at sejle jorden rundt - så fortjener de ordenlige svar.
Det er der jeg vil hen hvis jeg skal komme med mit besyv om hvordan erfaringer skal deles.

Jeg lærer stadig nyt om ting jeg troede jeg vidste alt om - jeg finder tit tråde der gør så jeg får lyst til at spørge om noget lignede vedr. vores egen båd.

og indrømmet, jeg bliver også tvær når et svar virker ligegyldigt, nedladende eller "ved du virkelig ikke det"

Lige nu går jeg og tænker lidt over om vores Maxi 77 skal have tærezink på jernkølen, den ruster jo - jeg aner virkelig ikke om den skal have det - men er også lidt "hmm er det for dumt at spørge om??"

Så hvis man vil fremme venskabet og erfarings-udvekslingen i et forum som dette så må man aldrig opfatte et spørgsmål som dumt.

Og lige til sidst, jeg har lært en hulens masse her på LDS og regner da med at jeg kan lærer meget mere..

"jeg troede" må betyde "den gang vidste jeg" - så når nogen siger til mig; "man skal ikke tro, man skal vide" svarer jeg; "jeg vidste det"

 Og til
Gertsen: jeg har en håndholdt VHF og læser flittigt i lærerbøgerne som ligger i bladholderen på toilettet.. Og jeg melder mig også til kursus en dag. Min pointe var mere at når man virkelig skal bruge en VHF radio til at redde liv er alt strøm brændt.. og kortsluttet.

 

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis