Certifikater - beviser o-lign.

Sejlerhilsen

Har læst mange indslag, for og imod diverse certifikater/beviser/licenser i forskellige tråde.
Vil prøve at samle dette til een tråd - nemlig her.

Hvilken værdi, bortset fra nedsat forsikring har Duelighedsbeviset ?

Hvilket kommunikations udstyr er bedst - mest pålideligt - mobil-tlf eller VHF, hvad med licens/sendetilladelse DSCmuligheder osv

Søfartregler - sømandskab - navigation - udstyr - vejrudsigter m.m.

Set med undertegnedes øjne nytter det ikke novicer at læse flg udsagn "Tag så det duelighedsbevis" - begrund/beskriv hvorfor en nybegynder eller lidt erfaren sejler bør tage et duelighedsbevis - fordele og ulemper, gerne med personlige synspunkter..

Ovennævnte gælder for så vidt også de flg emner - sæt jer i en videnbegærlig person sted - forklar jeres synspunkter så alle kan deltage og få viden eller lyst til at udbygge kendskabet til vores fælles hobby, at færdes på vandet..

Også gerne for eller imod de redskaber der findes for sikker sejlads: VHF - Kortplotter - AIS - Kompas - Søkort, papir eller elektroniske....

Til illustration - læste i en anden tråd "Hvem tør sejle i Bøgestrømmen ?" - heri fremkom dårlig sigt - lavvande - bøjer og meget andet.. Er sikker på mange sad med følelsen, er det nu ikke sikkert at sejle i Bøgestrømmen mere.. Ergo fortæl hvad I gør så andre kan få glæde af jeres erfaringer.. Og det uanset hvilket fartøj man sejler..

Mvh MiLady

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Sejlerhilsen Har læst mange indslag, for og imod... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
@GOM:

Vi har været til fest i aften, og et af de par, der var med, har en Maxi 77 liggende på 'vores plads', bare en bro længere ude (vi ligger på H3-29, de ligger på H4-29). De er nye både med sejlads og med Maxi, vi har sagt, de bare skulle komme på Forum og kigge efter dig, du deler gerne ud af din viden om bådtypen... håber, det er ok? Ellers var du jo nok ikke herinde...

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Ja det er rigtigt.. Men jeg blev faktisk overrasket over at en jolle fyldte mere end et træskib... Der er jo ingen der kan påberåbe sig påsejlingsret.. Hvis jeg bare bakkede du igen, i kraftig vestenvind ville vi jo ligge side ved side hele vejen.
Gad vide om han ville gå af vejen for ærøfærgerne hvis de kommer fra hans bagbords side.??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Selvfølgelig.. men Ann og jeg er jo ikke verdensmester i sejlads... håber ikke du har pralet på vores vegne.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

@GOM:

Det var slet ikke angående sejlads, bare udveksling af erfaringer med Maxi 77 - I har jo haft jeres pillet i småstykker, så I kender hver en krog af den.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

@GOM:

Nu har jeg fået nærlæst dine indlæg angående ham spaden i motorbåden.

Typer som ham møder man desværre alle steder. Han møver foran i køen i supermarkedet, overhaler i 3. spor på motorvejen 300 meter før han skrår over og tager afkørsel 51 mod Odense C. Og allerhelst mens han taleri mobil med sin fætter.

Mod de typer kæmper selv Kong Neptun forgæves.

Vi laver også vores skæverter, men når vi har Briannet, ved vi det også godt, og tænker 'Idiot' om os selv.Og så har vi forhåbentlig lært lektien til næste gang.

Ingen er perfekt, men vi kan altid forsøge at komme nærmere målet.

Et eksempel på, hvad vi mener er godt sømandsskab: Vi tager gerne en tur gennem Københavns Havn. Dér er der mange kajaksejlere, og selvom vi ikke trækker nogen stor hækbølge, gasser vi altid ned til næsten tomgang, når vi møder kajakker (eller robåde), så de ikke føler vores passage som mere end en krusning.

Og når vi kommer i fremmed havn, er vores fornemste opgave (udover at vi hygger os) at have sat det spor, at 'de var godt nok søde, hjælpsomme og behagelige. Kan godt være, de havde fået en tår over tørsten, men stadig gode sejlere'
Kan vi tage afsted med den fornemmelse, har vi haft et godt ophold

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Annonce
Gerhard>Ja, vi kan alle lære - og hverken duelighed eller andre beviser giver nogen form for sikkerhed hvis de mennesker som skal omsætte denne viden ikke besidder sund fornuft. Kan godt sætte mig ind i følelsen af "at have mere styr på" hvad der foregår når der sejles, det var begrundelsen/håbet for for os da vi tog dette kursus.

albino>Griner og nikker genkendende til de situationer du beskriver, tror enhver har oplevet disse. Atter engang, uden medmenneskelig respekt og sund fornuft bliver social færden hurtigt en belastning.
Véd ikke om sejlbåde generelt er dem som tror de ejer farvandet, vores erfaringer går i modsat retning :-) men svært at udtaler sig konkret om, hvad andre måtte tænke..
At I nedsætter hastigheden ved passage af andre, er i mine øjne meget prisværdigt og hensynsfuldt, så er DU nummer to jeg véd der gør dette
Og du kan have en pointé med at beviser ikke nødvendigvis giver en bedre sejlende..
Hvorvidt sejlbåde som krydser i smalle løb er en forhindring kommer vel an på hvor travlt de andre har !?!
Vil postulerer at mange tager trafik-moralen, måske i virkeligeheden mangel på samme, fra vejene ud på vandet.. Deraf de mange situationer hvor der bliver råbt og peget fingre - hvor alle mener de har ret - eller jeg må sejle som det passer mig...
Citat "Men dem, vi gerne vil påvirke med vores snak her, læser ikke vores forum - de er overbeviste om, at de er ufejlbarlige, og kunne ikke drømme om at spørge andre til råds" Kunne der sandsynligvis være lidt om :-)
Ved gennemlæsning af dette fora - findes utallige eksempler på, hvordan man netop ikke bør opføre sig på vandet, desuagtet beviser/certifikater o.lign.

Den for mig største motivation for at tage diverse beviser/certifikater sammen med Fruen (Lotte) var ganske enkelt, at Lotte skulle kunne sejle båden på betryggende vis, var jeg så uheldig at blive syg eller falde overbord. Læg dertil, at vi kunne afløse hinanden ved føring af fartøjet, er ikke kun kvinder forbeholdt at tage en lur på fordækket

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Albino. Jeg vil give dig ret i det med sejlere, der mener de ejer det hele. Jeg mødte en sejlbåd for sejl, inde i havnen, jeg kom med under 4 knob, i samme retning, vi fik øjenkontakt, og han viste ikke hvad han ville, pludselig krydsede han, jeg slog bak, og ventede til jeg vidste hvad han ville. Så fik jeg jordens største verbale møgfald " kan du ikke se at jeg går for sejl " og andre gloser der ikke kan skrives. Det var en sejlbåd med indenborsdmotor. Så hvorfor skal der krydses i snævre farvande og havne.
dulighedsbevis er nesten som et kørekort på land der må mand ikke køres knallert eller bil så hvorfor skulle det ikke være sådan på vandet når mand har motor eller sejl
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Blich3>Uforstandige og intolerante mennesker møder du alle steder men har altså svært ved at indse din oplevelse skulle gøre alle andre sejlførende tilhørende samme skuffe.

Kunne nemt spørge dig, med intolerante briller mht sejlads i snævre løb og havne - hvorfor skal motor/speedbåde partout høvle afsted som var ham med treforken i hælene på dem ? Oven-i-købet med mindre end 2 meters afstand.....
 
Alt andet lige - må det være nemmere/lettere for en motor/speedbåd at manøvrere eller sætte hastigheden både ned og op for derved at vise hensyn og godt sømandskab.
En anden ting, med ligeså intolerante briller - hvorfor sejler motor/speedbåde MIDT i snævre løb hvor deres dybgang snildt kunne at de gik udenfor renden, er det fordi de selvsamme ikke véd hvor de befinder sig ? Medmindre altså de har koste på hver side !!

Som skrevet i flere indlæg kan vi alle finde eksempler på dårligt sømandskab/opførsel.

Derfor et godt eksempel: På vej, for motor fra havnepladsen med kurs lige ud af haven, blev storsejlet hejst og motor standset - lige bag os kom en motorbåd.. Efter runding af bøjepar ved havneløbet sætte jeg genuaen og MiLady løb en 4-5 knob og vi holdt så langt til styrbord som muligt pga andre både i modsatte retning og generelt meget livlig trafik.. Vi indhentede og overtog en anden sejlbåd om bagbord. Motorbåden holdt sig bagved og UDENFOR sejlrenden. Da vores relative hastighed var stort set nul, forblev motorbåden hvor han var, hele vejen ud til og forbi Enehøje - 45 min sejlads.. Efter passage af Enehøje satte motorbåden farten op, her var plads.. Og ja, vi oplevede mangt en speedbåd med fremdeles unge mennesker, sejlende anslået over 20 knob - zig-zag'ende ud og ind mellem andre både men sjovt nok - de sejlede aldrig udenfor den gravede rende.. Og tænk engang, førere af netop speedbåde tilhører den kategori som SKAL have et bevis !!!

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Hm... for ikke at virke helt uduelig, og risikere, at min lærere ved Duelighed og Y3 blander sig, så havde du jo vigepligten i den situation - du bragte dig på en skærende kurs. Og så er der jo enten den "pæne" - tag farten af deroppe hvor du har plads, hvor du vel ligger i modvind, eller den "grimme" bras ned mellem bådene, og stik næsen ind mellem pælene foran jollen - han skal nok komme bag om. Det jeg egentlig skrev om i første indlæg var reelt, at når man tager farten helt af sit skib, så mister man herredømmet. Man lad mig lige kommentere mange af de øvrige indlæg med: Hvis ikke vi holder kurs og fart og på vores ret bliver alt i længden anarki, med mange flere farlige situationer til følge. Jeg kan ikke i den daglige trafik bruge til noget, at nr. 10 barn ved fodgængerfeltet bliver stående og venter til jeg er kørt forbi. I modsætning til de ni andre, har han lært, at han har ret til at gå derud, og i bund og grund mener jeg også grundlæggende, at han (og de ni andre) skal gøre det

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis