Certifikater - beviser o-lign.

Sejlerhilsen

Har læst mange indslag, for og imod diverse certifikater/beviser/licenser i forskellige tråde.
Vil prøve at samle dette til een tråd - nemlig her.

Hvilken værdi, bortset fra nedsat forsikring har Duelighedsbeviset ?

Hvilket kommunikations udstyr er bedst - mest pålideligt - mobil-tlf eller VHF, hvad med licens/sendetilladelse DSCmuligheder osv

Søfartregler - sømandskab - navigation - udstyr - vejrudsigter m.m.

Set med undertegnedes øjne nytter det ikke novicer at læse flg udsagn "Tag så det duelighedsbevis" - begrund/beskriv hvorfor en nybegynder eller lidt erfaren sejler bør tage et duelighedsbevis - fordele og ulemper, gerne med personlige synspunkter..

Ovennævnte gælder for så vidt også de flg emner - sæt jer i en videnbegærlig person sted - forklar jeres synspunkter så alle kan deltage og få viden eller lyst til at udbygge kendskabet til vores fælles hobby, at færdes på vandet..

Også gerne for eller imod de redskaber der findes for sikker sejlads: VHF - Kortplotter - AIS - Kompas - Søkort, papir eller elektroniske....

Til illustration - læste i en anden tråd "Hvem tør sejle i Bøgestrømmen ?" - heri fremkom dårlig sigt - lavvande - bøjer og meget andet.. Er sikker på mange sad med følelsen, er det nu ikke sikkert at sejle i Bøgestrømmen mere.. Ergo fortæl hvad I gør så andre kan få glæde af jeres erfaringer.. Og det uanset hvilket fartøj man sejler..

Mvh MiLady

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Sejlerhilsen Har læst mange indslag, for og imod... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Et af problemerne med al uddannelse er, at man skal i gang med at bruge sin viden i praksis relativt hurtigt, ellers fordufter den lige så stille.

Jeg har gennemført en ingeniøruddannelse (for 17 år siden), men aldrig arbejdet med de fag, vi havde. Burde i princippet kunne beregne statisk og dynamisk belastning i ethvert punkt af en båd fra havblik til stormflod... Og jeg kan ikke huske en bønne af det

Det er fint nok at man lærer en masse om strømtrekanter, lanterneføring, deviation, tavshedsperioder på kanal 16 osv. osv., men hvis man de næste 5 år kun sejler i indre danske farvande om dagen, benytter sig af de moderne hjælpemidler til navigation, der nu er, og i øvrigt hellere vil tale med besætningen end med Lyngby Radio, hvor meget er det så værd?

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Det allerførste det er værd er at uanset hvor meget du mener man glemmer så er " beregne statisk og dynamisk belastning i ethvert punkt af en båd fra havblik til stormflod" da noget der hænger fast og du hurtigt lærer igen. Det er sort snak for mig og da jeg læste det op for Ann sagde hun "hvaffor punkter"

Så fortrolighed med hvad du gør når du sejler bliver større. Du skal også modtage noget praktisk undervisning og jeg fik da mange fiduser, godt nok i en kutter-type båd, men selv om jeg har sejlet i joller i mange år fik jeg føling med meget jeg slet ikke vidste at man kunne.

Så efter min mening er det mere en modstand mod skolebænken end lysten til at lærer du giver udtryk for, for jeg ved du læser en masse om at sejle.. som du selvfølgelig kan glemme at kunne bruge rutineret.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Må, hårdt presset, indrømme også jeg har brugt udtrykket "yougurtbæger" med- eller uden pind og kan godt indse hvad du mener kære gom, selv med en smiley efter, lyder det nedladende. Udtrykket har jeg dog ikke fra gode lynæs men fra det fædrende ophav og ingen tvivl om, han brugte det nedladende. Men da jeg ikke har arvet hverken snilde eller tålmodighed blev vores skiv så et yougurtbæger med pind og brandertgelænder :-)

Lysten til at lære - opleve og nyde vores fælles hobby er den drivende faktor for undertegnede og Frue, det være sig Duelighedsbevis - VHF certifikat osv.. Deraf min "bøn" om jeres synspunkter og holdninger.
Insisterede på at Fruen kunne navigere - søvejsregler - betjene VHF osv da jeg jo kunne blive syg eller falde overbord.

Som bruger og deltager her på LDS er det herligt at få hjælp til diverse og er ikke bange for at spørge "dumt" da mit motto angående færden på havet er: "Better safe than sorry"

Sømand og gom>Uden jeg skal diskuterer - valgte vi en ais løsning fremfor radar med enkle begrundelser, vi havde vhf'en - antennen og kortplotter, så installation af ais var uhyre simpel. Hvorvidt det er falsk tryghed har jeg egentligt lidt svært ved at indse, vi kan, sejlende i usigtbart vejr, i Langelandsbæltet med livlig kommerciel skibstrafik, umiddelbart se disse skibe's færden, deres fart og kurs men ja, det kan jo knibe med at se andre sejlende uden ais - men alt andet lige, vil hellere påsejles af en lystbåd end et containerskib i fuld fart. Mon ikke ais går hen og bliver væsentligt mere udbredt med tiden.

gom>God pointé med en håndholdt vhf radio - den har jeg taget til mig - tak for det :-)


www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Når jeg engang får taget mig sammen og taget det radio certifikat kunne jeg da godt finde på at købe en "moderne" stationær VHF'er der kan alle de fine ting.. Mest pga rækkevidden men så vil jeg købe et 7,4 ah scooterbatteri og monterer det med en diode og den mindste sikring jeg kan få den til at virke med.. så strømme kun kan løbe den ene vej.. ved uheld kan man så bruge radioen.

Jeg ved ikke hvorfor Lynæs skal have skyld for at bruge udtrykket yoghurtbæger.. Min pointe er at når man skriver sådanne ord i et forum, virker det meget stærkere end hvis det bliver sagt med et kæmpe smil direkte til en. Så kan man smide nok så mange smileys efter, det skrevne ord virker meget stærkere.

Jeg bliver så glad når en eller anden der er mere vågen end mig, ser at der kommer en ny "spørger" på banen og så skriver velkomme til..

Men hvorom alting er, så kan ingen beviser eller kurser erstatte almindelig omtanke.. Vi havde lige en kedelig oplevelse her i eftermiddag.

På vej ind i havnen, omkring en bådebro og hen mod vores plads.. Inde ved ophalerstedet er en jolle lige sat i vandet.. Vi kommer i god sidevind ind og vil jo godt have lidt styrefart. Men den lille jolle skulle absolut ud og kunne ikke vente det ene minut det ville tage os lige at dreje ind mellem vores pæle. med det resultat at jeg måtte sætte fuld bak for at bremse og så drive sidelæns ind i pælene.. Det sker der jo ikke noget ved ud over det blev en mas at få båden ind på plads.

15 minutter senere kom jollen ind igen.. hvad havde de så travlt for??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hvis han gik for motor kunne du jo bare have holdt kurs og fart(for sejl som jeg læser det?) - han havde vigepligten - og manøvreevnen. Hvis du gik for motor, må der være plads nok til at klare det med en fartnedsættelse - eller? (Sagt af en som stadig går og venter på regningen for skade på naboens båd efter jeg mistede kontrollen ved at slå bak midt imellem pælene, hvorefter mine 7 t opførte sig som en brunstig tyr)

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Annonce
Pas på - nu bliver ham spaden fra Ishøj sur og begynder at tale med store bogstaver

Det understreger jo præcis, hvad vi har påpeget i mange tidligere indlæg - om man har alle mulige beviser eller ej, hvis man ikke har en smule respekt for dem, man færdes iblandt, kan det være totalt ligegyldigt.

Ham idioten, vi har her i området, som gang på gang kører over for rødt, fordi der ikke er andre i krydset - torsken som kommer høvlende ind i havnen med 20 knob - K.Y.D. familien, som lod deres unger tyrannisere havneindløbet i deres lille Zodiac og sætte livet på spil mens forældrene drak Cabernet Souvignion på agterdækket

Men dem, vi gerne vil påvirke med vores snak her, læser ikke vores forum - de er overbeviste om, at de er ufejlbarlige, og kunne ikke drømme om at spørge andre til råds.

Så har jeg raset ud, og det var godt

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

@ Grandoldman:

For lige at tage tråden op igen... du har nok ret i, at jeg ikke gider sidde på skolebænken mere - jeg har tilbragt 19 år på den. Men det var nu ikke min pointe, jeg ville blot påpege, at selv folk, som har taget yatchskippereksamen af 3. grad ikke kan huske alting, hvis de ikke motionerer deres viden ind imellem - og hvis man aldrig sejler om natten, husker man nok ikke lige hvordan en slæbebåd med slæb over 50 m ser ud.

Jeg ved det heller ikke, men jeg ved præcis, hvor i vores skibsbibliotek, jeg skal finde svaret - vi har dækkeservietten fra TrygFonden liggende på styrepulten, og ellers har vi Havnelodsen, Kort A, Politikens Sejlerhåndbog osv. ved hånden.

Det hjælper os ikke i en hurtig nødsituation - men igen, hvor mange kan lige huske om man skal sende Distress Call eller All Vessels i en given situation? Dér må man handle efter sund fornuft, og SOK udskriver jo ikke bøder, hvis man handler lidt forkert, så længe alle kommer sikkert i land.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Og så har vi vores sædvanlige lille 'øf':

Sejlbåde, som mener, at de nu, fordi de går for sejl, ejer de nærmeste 2 sømils omkreds...

Det kan være fint nok i åbent farvand, men vi har aldrig forståelse for, at man ligger og krydser i et snævert sejlløb og dermed nærmest forhindrer enhver anden sejlads - hvor mange på landjorden ville acceptere, at en bil, fordi den var eldrevet, lå og spærrede for al anden trafik begge veje? De fleste sejlbåde er udstyret med motor, og den bør man i vores øjne tage i brug i disse situationer...

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...


Jeg må lige smide et billede ind af havnen..
Jeg gik også for motor, men der var ikke plads nok. Hvis jeg ser en båd på vej ind i havnen vil jeg da ikke sejle ud. men det her var også hvor der er meget smalt..

Vores plads er i cirklen og motorbåden sejlede ud ca. ved enden af pilen. Slæbestedet er til højre for pilen.


Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hvis vi åbner en butik med glidecreme i Vindeby, har vi fast arbejde, så længe Grandoldman ligger, hvor de gør *SG*

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis