Hult sejl

Kære medsejlere..

MiLady's storsejl af ukendt alder er hult, udsejlet, slidt.. Der er 4 gennemgående sejlpinde, 2 reb og øje for cunningham..
Med genuaen sat og på bidevind buer storsejlet inde ved masten IMOD vindretningen, bagluft.. Ja, véd godt devisen lyder - køb et nyt storsejl men der er finanskrise..

Har forsøgt flg.: Totne hæk- og bagstag samt bomudhal - Sat selve cunninghamøjet i svanehalsen og totne storsejlsfaldet.... Disse tiltag har alle afhjulpet men ikke løst bagluften. Nuvel kan gå højere til vindøjet men det føles somom storsejlet ikke trækker ret meget..

Mit spørgsmål - er der andre ting jeg har glemt eller som jeg bør tage i betragtning/afprøve ?

Mvh MiLady

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Kære medsejlere.. MiLady's storsejl af ukendt... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
gom>Tak for tipset - kan ikke skade at forhøre sig

Nu er vi lidt henne på sommeren, så få et tilbud på vinterarbejde.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

gom>Enig, de fleste sejllofter giver en såkaldt vinter-rabat men er stadig i syv sind om det kan betale sig, hvis det er et datomærke fra 91 må sejlet vist siges at være godt brugt, lig, sejlet ud af facon.
Men vil forhøre mig da et nyt storsejl hurtigt kommer over 10 kkr og det er immervæk en slat når riget fattes penge.

Vil for god orden's skyld nævne, vi sejler ikke kapsejlads men dette til trods vil skipper nu alligevel gerne at skivet sejler, om ikke perfekt så bare udnytte det potentielle som er der. Vil ikke skjule den tilfredsstillelse der reel er ved at sejle forbi et dyrt nyt skiv og høre raslen fra den sparede million under dørken, kald det "sejlerglæde" :-)

Nu kender jeg ikke din båd, men på min (Bianca 27) tager jeg som regel første reb omkring 8 sek.m. Så, umidelbart og herfra, lyder det da fornuftigt og ikke som en nødløsning.
Hvis sejlet er fra 1991 har det godt nok nogle år på bagen, men det kommer jo an på hvor meget det har været brugt, og hvordan det er blevet behandlet.
Så hvis der er lidt sprødhed tilbage kan det måske godt betale sig at gøre noget ved det, tilgendgæld hvis det er helt blødt så kan det nok ikke betale sig, men det vil en sejlmager nok kunne vurdere.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
hasseltoft>MiLady er en lang smal synål også kaldet en S30.... Til ren hygge-sejlads er 8 sek/m lige dér hvor vi overvejer at rebe, så du kan have megen ret i, at det ikke nødvendigvis er en nødløsning men hvis vi partout SKAL være fremme enten pga tiltagende mørke eller job, rebes der ikke førend 10 sek/m
Som du skriver, hvis sejlet vitterlig ER fra 1991, må det siges at have set bedre dage.. Og nej, véd ikke hvordan forrige ejer har behandlet sejlet men er resten af båden's behandling et udtryk, er sejlet kassabelt...
Går ud fra du med "sprødhed" mener "knitrende lyde" når sejlet f.eks lægges sammen - dertil kan jeg med sindro sige, lyder mere som våde wienerbrød :-)
Og ja, helt enig, en sejlmager vil meget hurtigt kunne vurdere om det kan betale sig eller ej..

Annonce
Hvis det er så blødt kan i måske finde et bedre her, uden at blive flået..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

gom>Tak - lige dér vi har forhørt os, både mht nye og brugte sejl. Købte en brugt rullegenua samme sted og er/var meget tilfreds.

Det kunne jo være, at i passer storsejl med nogle af en-type kapsejladsbådene, der ofte skifter sejl.
Eks. Ylva, BB10 meter, Bianca 101, x99.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
hasseltoft>Du siger jo noget :-) - vil se om målene passer og dernæst forhøre... Storsejlet til vores er 11,5 m i forlig og 3,5 m i underliget.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis