Hult sejl

Kære medsejlere..

MiLady's storsejl af ukendt alder er hult, udsejlet, slidt.. Der er 4 gennemgående sejlpinde, 2 reb og øje for cunningham..
Med genuaen sat og på bidevind buer storsejlet inde ved masten IMOD vindretningen, bagluft.. Ja, véd godt devisen lyder - køb et nyt storsejl men der er finanskrise..

Har forsøgt flg.: Totne hæk- og bagstag samt bomudhal - Sat selve cunninghamøjet i svanehalsen og totne storsejlsfaldet.... Disse tiltag har alle afhjulpet men ikke løst bagluften. Nuvel kan gå højere til vindøjet men det føles somom storsejlet ikke trækker ret meget..

Mit spørgsmål - er der andre ting jeg har glemt eller som jeg bør tage i betragtning/afprøve ?

Mvh MiLady

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kunne være dit forsejl, som havde skylden.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Ja, det kunne det lynæs, især med så smal et skiv som MiLady er.

Er lige hjemkommet fra en ny tur på Fjorden hvor trimning atter blev forsøgt. Er godt klar over at bagluft ikke helt kan trimmes væk med en 5,5 meter lang genua.
Forstag blev slækket 5 cm så masten hælder mere agterud, agterste undervant slækket så ved at totne hæk- og bagstag - at masten buer endnu mere bagover for at flade sejlet samt brug af tovværk til at hale i cunningham.
Det hjalp på den øverste tredjedel af storsejlet og flyttede hulningen på den resterende, fremover.. I anslået 6-8 sek/m gik MiLady 7 knob på bidevind men med alt for højt rortryk og for megen krængning.
Men må se i øjnene at jeg ikke kan gøre mere - det lugter fælt af udgift til nyt storsejl til næste sæson.. Dybt suk

hvad med at ta' første reb. det skulle da kunne flade en del.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Kan det betale sig at teste med kraftigere sejlpinde i stedet for de to nederste der åbenbart bøjer for meget.

Jeg har samme problem, men det er sejldugen der giver sig for meget. det står ganske flot i let, let luft.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hvis sejlet ellers ser ok ud, kunne du snakke med en sejlmager om at få det syet om.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
lynæs> Hmm, en overvejelse værd om ikke andet så observere forskellen, om nogen - tak for ideen, vil prøve..

gom>Også en overvejelse værd - for det er netop der hvor de to nederste pinde sidder sejlets hulning er alt for langt agterover. Tak og vil afprøve.. I let luft eller på rumskødsejlads er storsejlet ganske fint.

hasseltoft>Jep, den mulighed eksisterer også men eftersom jeg ikke kender sejlets alder (se nedenfor) men kender sejllofters priser er jeg bestemt ikke overbevist om, det kan betale sig i længden, men tak for tipset.

Hvis det ellers betyder noget, står der i selve sejlmagerens mærke - Jan 91, er dette udtryk for fremstillingsdatoen må sejlet vel siges at have overskredet sidste salgsdato

Hvis jeres sejl står fint i let vind, er der jo muligheden for at sejldugen simpelthen giver sig når det skal arbejde og laver sejlet hult.

Jeg fik en gang at vide at "rigtige" sejlpinde ikke er lige stive hele vejen. Pinden bliver smallere der for sejlet skal have sin facon.
Men jeg er dog aldrig stødt ind i dem i det virkelige liv.

Svendborg

ja har selv samme problem , ved meget luft og genua(30kvm) at storen får bag luft, men min båd er også en smal sag(2,34), dog er mit stor sejl ikke med gemmengåene sejlpinde, men ret nyt(stadig sprødt) og det giver også meget  ror press.
gegger>Nydeligt skiv :-) Hvis du har skødeskinne til storsejlet, så prøv at skøde lidt til læ og ryk skødepunktet for genuaen agterover så toppen åbner lidt. Ved mindre luft kan du evt bruge kickn'strap'en til at åbne/lukke storsejlets øverste kappe samt flytte skødepunktet til luv og genuaskødepunktet længere frem.
Og MiLady er også et smalt skiv (2,50) så bagluft fra en stor genua kan nok ikke undgås men storsejlet må gerne stå og "leve" lidt inderst på masten.

gom>De sejlpinde som jeg bruger er tyndest (i profil) fortil og bliver gradvist tykkere jo længere bagud de rækker. Det skulle hjælpe storsejlet med at holde faconen, lidt ala spanter i en flyvinge.

lynæs>1.reb afprøvet i 8 sek/m med forholdvis godt resultat. Selvfølgelig ikke en ideel løsning men brugbar. Storsejlet trak, krægningen mindre, rortryk næsten neutralt og subjektivt (hvis det ikke er Rosentahl effekten) mere fart og højde.

Vil på ingen måde afgive det indtryk at jeg er fuldbefaren trimmer eller een der véd noget. Ovennævnte er blot praktiske forsøg udi kunsten at trimme sejl, kald det naturlig nysgerrighed.

NB: Et velrenoméret sejlloft tager optil 5kkr for at flade et storsejl af denne str, ikke en ublu pris set i relation til arbejdet/timer men synes det for mit vedkommende vil lugte lidt henad - kaste gode penge i et udtjent sejl.

Måske i skulle få en pris fra DK-sails i Rudkøbing

Svendborg

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg