Hvor lille et fald på fladt tagpap tag kan man slippe afsted med ?

Det drejer sig om en trægarage der er meget hæmmet af omkringståenede bygninger, den kan maks blive 230cm høj og er 520cm bred, den skal isoleres og der skal være så megen lofthøjde som muligt indvendigt.. så derfor hvor lidt fald er nok til at man kan lede vandet ud i en tagrende/skotrende i den ene side af bygningen? Og hvor lidt isolering kan man nøjes med når den ikke skal opvarmes men bare være frost fri, jeg tænker på om 100mm i loftet er nok, så vil der stadig være en frihøjde der er tålelig indenfor.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
2,5 cm fald pr. lbm minimum på taget, isolerings tykkelse er lidt op til dig selv... men frostfrit kræver mere end blot isolering, eks. at du kører en varm bil ind hver dag, fryser kørende eller lignende, og ja jo mindre varme tilførelse jo mere isolering. MERE VÆSENTLIGT - der skal være 50mm luft mellem overside isolering og underside tagfiner, og frisk luft gennemstrømning.

Kun perfekt er "godt nok"


Okay, jeg sætter en varm bil ind hver dag, og skal nok også have en fryser derude og muligvis kommer der også en solar-venti i på et tidspunkt.

Det med de 5 cm over isoleringen havde jeg ikke lige tænkt på, det er lidt af en streg i regningen.

mit regnestykke ser sådan ud at hvis bygningen bliver 230cm høj så kommer faldet til at stjæle 13cm + 5cm luft + 10cm isolering + 2cm loftplade = 200cm tilbage til loftet.. det er desværre lige i underkanten når man er 200 cm høj.. og der er desværre heller ikke til at grave af gulvet da der allerede er et støbt betondæk som skal genbruges, samt at det er beliggende i et vådt område så alt under terræn har det med at tage vand på et tidspunkt..

nedtur.
hvis man hopper væk fra hvad man bør og går over til hvad tagpap kan så er det ikke usædvanligt at et fladt tag står med vand på.
hvis du ikke har isoleret gulvet. hvorfor så ofre 10cm uld på taget ?
så giv faldet 7cm. 5cm luft, 5cm uld og lofts plader.
husk at tagpap tagplader mm. også fylder en del.

Jacob
Hvad havde du tænkt dig med spær ? skal de spænde 5.3m ? Så er du virkeligt meget mere på den (end med på den!)

230cm er også MEGET lidt.. og "langt" fra et evt. myndighedskravet på 250cm i skel. Måske kunne du hæve til 250cm og lade vandet flyde den anden vej, eks. ind til dig selv. Proff tagdækkere kan som regel "trylle" og lave gode løsninger hvis det så viser sig at vandet derved skal ned langs en eksisterende bygning eller lignende.

Kun perfekt er "godt nok"


De gamle spær på bygningen har spændt 5,30 meter ja... der var dog også en vinter med meget sne hvor det begyndte at se lidt problematisk ud, der blev der så lige sat en bjælke op og et par støtte stolper under denne... Hvor meget vil du mene man kan have som max spænd ? jeg vil gerne lave en understøttelse men den skal helst ikke være i midten da der så ikke bliver ordentligt plads til bilen.. ville et spænd på 5,3 meter fx være ok hvis man lavede understøttelse 2 meter inde så det fri spænd bliver 3,3 meter på den længste side af undrstøttelsen ?
Ja, det er fint nok, så længe du begrænser det frie spænd, giver det jo den ønskede effekt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis