Tilslutning af forstærker

Hej alle. Jeg har købt mig en brugt Cerwin-Vega 350W EXL 350. 2 forstærkker og en bas. Er der nogle her som kan forklare mig hvordan den tilsluttes med højtaler, Bas og min JVC KD-R401 headunit. Mvh. Carsten,
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Vi starter med forstærkeren:

Man plejer at have forstærkeren spændt fast  i bagagerummet på sæderyggen for eks.

Der skal trækkes kabler dertil selfølgelig

Du skal anskaffe det her sæt eller tilsvarende http://www.thansen.dk/product.asp?c...1220607314

Det kan sagtens gøres meget dyrere men nu vil jeg ikke skræmme dig over alle bjerge

Det store røde kabel + forbindes direkte fra batteri til forstærker i bagagerum,40 amp sikring så tæt på batteriet som muligt. klip eksempelvis 10-15 cm kabel til montage på
batteri,så sikringsholder imellem og træk kablet videre til bagagerummet med forstærkeren.

Minus kablet på en meter forbindes til stel et sted i bagagerummet fra forstærkeren,find
evt. en bolt der holder bagsædet skruet på karossen og sæt kablet monteret med kabelsko imellem der (du skal slibe malingen væk så der blir ordentlig forbindelse.

Signalkablet/phonokablet skal bagi radioen og trækkes til bagagerummet,sættes til forstærkerens indgang. der følger en lille ledning med der hedder remote. Den forbindes til bagsiden af radioens remote ledning
(sidder sammen med de andre) og til forstærkerens + indgang der også hedder remote.
Det er det lille kabel der sender forstærkeren signal om at tænde når du tænder for radioen.

Nu blir det tricky

Det store +kabel og dit signalkabel SKAL trækkes i hver sin side af bilen for at undgå
støj i højtalere fra bilens tændingssystem.

Det bedste du kan gøre er at "strippe" din bilkabine indvendigt så du kan trække kablerne ordentligt. En uge med en bil med kun et forsæde er ingenting når man monterer den slags.

Når du har det her monteret kommer så diverse højtaler kabler,til enheder og subwoofere
De må heller ikke for godt komme i nærheden af det store +kabel.

Skulle der ikke være remoteledning på phonokablet skal du bare selv trække en med.

Radioen/headunit:

Forbindes med isostik direkte til din bils ledningsnet nemt og bekvemt
(håber jeg da,du skriver ikke hvad for en bil du har og om der er nogen der har
klippet ledninger bagpå din gamle radio hvis der sidder en? )

Subwoofer og højtalere:
Tar vi senere,hvad for enheder har du ? og hvor mange ?

Spørg endelig igen hvis der er noget

OG OVENSTÅENDE ARBEJDE MÅ IKKE STARTES/UDFØRES FØR BILENS
STELKABEL ER TAGET FRA BATTERIET

Mvh Henrik


 Mvh Henrik

Nej den er jo lige lidt nok til den omgang højtalere du har tænkt dig.

Har du monteret de 6*9ere i hattehylden eller er det hele kun planlægning endnu?

Hvis det kun er planer indtil videre,ville jeg droppe dem,og istedet montere et komponentsæt foran,som du i første runde
snildt kan trække med din JVC headunit,og bruge 2 kanaleren til bassen i bagagerummet. På den måde får du et meget fyldigt
lydbillede med de løse diskanter monteret så tæt på ørehøjde som muligt og de tilhørende bas/mellemtoner i originaludskæringerne
i fordørene. Det er et godt udgangspunkt til evt. senere udbygning.

På dit postnummer kan jeg se du bor i Køge,og hvis du gider køre til biltema i næstved kan du med fordel købe deres kabelmonteringssæt med varenummer 84-547 Det er fin kvalitet der ikke tåler sammenligning med Thansen som jeg nævnte i
mit første svar,der er samtidigt remoteledning med og signalkablet er dobbeltafskærmet (tror jeg ikke det andet var) og det
er vigtigt for at undgå støj fra tændingsanlæg når du kører.
Men deres kabler ER kvalitet til billig penge,ingen tvivl om det. Bor ikke så langt fra
biltema ålborg så de er prøvet af med gode resultater 
Tjek det ud på biltema.dk

Hvad for en bil skal det hele egentlig sidde i

Mvh Henrik

 Mvh Henrik

hej igen. Jeg har 6x9 højtaler i hattehylden. Det er en Toyota Carina E fra 1996. Det ender nok med at jeg kober en hel ny forstærker. Til en bas, 2 højtaler bag og 2 for. Hvad skal jeg så købe. Helst til en god pris. Tak for den gode hjæp.
Mvh. Carsten
Du kan med fordel købe dig en brugt forstærker på guloggratis eller den blå avis.

Selvom du finder en der er 5 år gammel betyder ikke en pind,hvis den virker nu kan den
sagtens snuppe 5 år til. Forstærkere er ikke sådan det farligste at købe brugt,de sidder
jo som regel monteret i et bagagerum eller under et sæde og blir ikke fysisk slidt som et
CD-drev/CD skifter eller andet.

Sådan en forstærker du tænker på til 2 par højtalere og en sub er en 5kanals og ret
pebret at komme i nærheden af,især af et anerkendt mærke og det gør du bedst i at
holde dig til som tidligere nævnt.

Hvorfor ikke bruge den du har nu til Subben og køre videre derfra til en 4kanals der
trækker de to sæt i hattehylde og foran.

Der er for eks en fin en her http://www.dba.dk/asp/soegning/deta...d=61899186

Mvh Henrik

 Mvh Henrik

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også