Tagpap.

Hej Forum. På mit nybyggede skur har jeg et tag med en hældning på 7%. Mit spørgsmål går på om man kan nøjes med at bruge Adeso selvklæbende tagpap og altså ikke noget underpap? Hvad skal man bruge til at hæfte lærke klinkbeklædning? Søm eller skruer? Mvh Corell
33 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har for 3 år siden renoveret 12x9 meter tag med Adeso da jeg skulle bruge en hurtig løsning - lavet lidt opretning af lunker, asfalt grunder og Adeso - det holder fint indtil videre - men man skal under montage være over det i overlappet - en tung smal tromle er et must! Faldet på taget er max 1-2 cm per meter så du kan sagtens bruge det - jeg fik mit for det halve af Icopal/Phønix på XL-byg, herudover er der 10 meter i pakken istedet for 7.

Al klinkebeklædning skal skrues op - lærk er noget pis, det slår og vrider sig helt vildt og er umuligt at holde - dvs. skal skrues op med kort afstand med dyre rustfrie og syrefaste skruer - brug alm tryk, eller endnu bedre, supertræ istedet.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hej Bofh

Tak for svaret. Dvs at man kan nøjes med grunderen og et lag adeso selvklæbende tagpap. Det ville være super.
Og så er adeso jo en del billigere.

Ville 60 cm afstand mellem reglarne være nok til at skrue dem, så de ikke vrider sig?
jeg mener da at kunne huske at man med rimelig succes har beklædt ting og sager hvor man har sømmet brædderne på, så sådan i et lidt historisk perespektiv kan man vel osse sømme brædder på.. :-)

 den bedste håndværker er ham/hende der kender sine egne begrænsninger

Jeg ville aldrig sætte min klink op med skruer - det ser da forfærdeligt ud med alle de skruehoveder. Lån en sømpistol og giv det søm med lim på, så skal du se. Hvis du skal have brættet af igenm kommer det af uden søm - de bliver siddende tilbage. Hovederne er jo ikke så store på dem, så det ser ti gange bedre ud.
Annonce
Hvor finder I det så billigt?

Jeg kan se en pris på ca. 800,- for en rulle 0,9 x 10m, = 0,89kr / m2,
Jeg kan hos et tagdækningsfirma købe Icopal Top 400P 1 x 7,5m for 500,- = 0,67 kr / m2.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Skrevet af boso på 17 aug 2009 20:14
enig i at lærk kan være noget skrammel - men forstår ikke hvorfor klinkebeklædning skal skrues op? Sømning virker da også ganske glimerende....

Der er selvfølgelig forskel på søm! -Men så er der mange der har snydt rundt omkring for efter jeg har sat det op ved mig selv har jeg lagt mærke til en hel del steder hvor det er sømmet op, og det kan man se det er fordi sømmene hen over tid har arbejdet sig ud - især hvis det er syd eller vestvendt.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Skrevet af HansW på 18 aug 2009 09:36
Hvor finder I det så billigt?

Jeg kan se en pris på ca. 800,- for en rulle 0,9 x 10m, = 0,89kr / m2,
Jeg kan hos et tagdækningsfirma købe Icopal Top 400P 1 x 7,5m for 500,- = 0,67 kr / m2.

Jeg fandt det første gang på XL-byg, siden har jeg set det på reklame ved Bygma og Stark til de priser du skriver - jeg købte sidste år en ekstra rulle til et legehus, også på XL-byg.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Skrevet af Anders77 på 18 aug 2009 08:13
Jeg ville aldrig sætte min klink op med skruer - det ser da forfærdeligt ud med alle de skruehoveder. Lån en sømpistol og giv det søm med lim på, så skal du se. Hvis du skal have brættet af igenm kommer det af uden søm - de bliver siddende tilbage. Hovederne er jo ikke så store på dem, så det ser ti gange bedre ud.
Er der stor forskel på hullet som en pistol der jerner et full head ned laver og en undersænket skrue? ...

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Skrevet af jokoor på 17 aug 2009 20:44
jeg mener da at kunne huske at man med rimelig succes har beklædt ting og sager hvor man har sømmet brædderne på, så sådan i et lidt historisk perespektiv kan man vel osse sømme brædder på.. :-)
Intet nedsættende om søm herfra - jeg foretrækker bare at skrue tingene op for så ved jeg det holder - i historisk perspektiv kan nævnes at begge galvender ved os oprindeligt var beklædt som 1 på 2 der var sømmet op - der brugte jeg kun fingrene og en knibtang ved nedtagning, brækjern var unødvendigt, og samme gjore sig gældende da jeg skiftede udhænget.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er yderligere 23 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis