Hvilket æbletræ er det?

Kan nogen komme med et bud på hvilken slags æbletræ dette er og hvad æblerne i givet fald kan bruges til? Jeg har prøvesmagt dem og de smager mest af alt 'tørt'.

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Frugtstørrelsen, bladformen og din opfattelse af smagen taler for at det er et paradisæbletræ. Men et større billede af frugterne kunne hjælpe med identificeringen.

Paradisæblet er egentlig ikke et spiseæble (både p.g.a. smag og størrelse), men meget anvendeligt til at koge saft og gelé af. Er også fint til at trække på en klar brøndum :-)
mit bud er stadig paradisæble

.....og hvad er det for noget med at kaste vrag på gode gamle husmoderdiscipliner som at lave gelé ?

:-)
Skrevet af Lars ON på 21 aug 2009 18:03
mit bud er stadig paradisæble

.....og hvad er det for noget med at kaste vrag på gode gamle husmoderdiscipliner som at lave gelé ?

:-)

Min farmor lavede en rigtig god æblegelé, men opskriften er desværre gået i graven sammen med hende. Jeg har ikke tålmodighed og smagsløg til at prøve at ramme den gode smag, så jeg lader det blive ved det gode minde
Så synes jeg du skal samle æblerne og tage dem med hen til den lokale skole, hvor jeg er sikker på, at husholdningslæreren vil vide at sætte pris på dem.
Det vil være en kærkommen lejlighed for læreren til at bibringe de unge mennesker lidt indsigt i gelékogningens kunst. Og skulle du selv have en pode i den skolepligtige alder vil du dermed sikre, at traditionen bevares i familien selv om du valgte at springe over hvor gærdet er lavest.
:-)
Annonce
Hvis æblerne er meget små (omkring 2 eller 3 cm. i diameter) er det paradisæbler, som mest dyrkes for blomsternes skyld. Der er lidt svært at se størrelsesforholder på billederne.
Hvis du vil bruge dem til noget vil jeg foreslå at plukke 5-6 stykker og kommer dem i et syltøjsglas med Brøndum snaps. Så har du en skøn sur-sød og aromatisk snaps til osten til julefrokosten.
Der er meget forskel på hvor meget smag der er i paradisæbler, alt efter sort.

Green

i stedet for at fælde træet kan du pode nye sorter på den allerrede solide stamme, derved spare en masse år på at skulle plante et nyt træ, samtidig kan du få flere sorter på samme træ så det derved bliver selvbestøvende. kan du ikke selv kan en anlægsgartner, det er ikke dyre 400 kr for arbejdet og x antalkroner for podekviste

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Tak for svarene!
@Lars ON: jeg har ingen poder til at redde familiens ære, så jeg må komme i den sorte bog )
@green: skal æblerne komme hele i snapsen eller skal de deles i både?
@Henrik S: kan man pode hvad som helst på stammen, f.eks også blommer eller skal man holde sig til æbler?
æbler, ved dog at min bedstemor både havde æbler og pære på samme stamme, ved ikke med blommer, spørg på en planteskole.
har dine naboer æbler kan du måske nøjes med en sort æbler, da der skal flere til, for ellers at give frugt.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
hej, har talt med en kollega der har forstand på sådan noget med podning, han mener, at du kan pode hvad som helst bare stammen er fra et træ med frugter.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis