Gulvafløb eller ej?!

Hej alle

Har et gammelt murermesterhus fra 1918. I en tilbygning fra halvtredserne ligger vores badeværelse (2x3m) som nu skal have den store tur.

I det nye badeværelse  skal der fliser på gulv og i undersænket brusekabine uden kant. Det gamle gulv er fjernet og jeg har allerede gravet en lille halv meter ned. Nyt gulv bliver med vandbåren gulvvarme oven på 300 mm styrolit, afretningslag osv

I det gamle badeværelse med badekar var der et 110 mm gulvafløb med vandlås og tilløb fra hhv. badekar, vaskemaskineafløb samt fra håndvasken. Dette afløb har indtil nu været koblet på samlebrønd ude 'i vejen' men skal iflg. vores smed lovliggøres og tilsluttes vores septiktank.

De eksisterende støbejernsrør til toilettet er i meget fin stand (ser det ud til) men erstattes alligevel af nye wavin rør der føres til septiktanken.

Der skal selvfølgelig være et gulvafløb i brusenichen og det er tanken at det skal kobles på det nye afløb fra toilettet. Men nu spekulerer jeg over om jeg ikke blot helt kan sløjfe det gamle gulvafløb og så føre afløb fra vaskemaskine og håndvask over på gulvafløbet i den nye brusekabine?!

Jeg ville slippe for det 'ekstra gulvafløb' sådan rent synsmæssigt - og ikke mindst for at skulle grave x antal trillebør fulde tung lerjord ud. Og skulle der endelig løbe vand ud på gulvet har det jo 'frit løb' til afløbet i brusekabinen ...

/bjørn

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Ved den konstruktion du beskriver må du godt sløjfe gulvafløbet udenfor brusenichen, men jeg hører nu til dem ikke synes at et veludført gulvafløb misklæder et gulv.

Husk at et badeværelsesgulv skal være forsænket 2 cm ved adgangsdøre og denne kant skal indgå i vådrumssikringen.

Der kan dog nøjes med 1 cm kant, hvis der er fald på gulvet væk fra døren, og gulvafløbet ligger 3 cm under den øverste del af kanten ved døren.

Læs alt om dette i By & Bygs Anvisning 200
Hej Orla

Tak for dit hurtige og som sædvanligt kvalificerede svar. Gulvet i badeværelset sænkes faktisk ifht gulvet 'uden for' (entré) så der bliver ca 3-4 cm.

Gulvet på billedet er nede i færdig 'starthøjde'for det kommende 5 cm afretningslag. Eksisterende 110 afløb ses på billedet med to tilløb fra hhv vaskemaskine (til venstre) og håndvask (til højre). Studs mod spanden har tidligere været tilløb fra badekar.

Som sagt var min tanke om man kunne kombinere/samle dette afløb med det afløb der skal være i brusekabinen to meter derfra og som alligevel skal nyetableres.

Optimalt skulle tilløb til studser jo ned i afretningslaget og altså under den kommende styrolit. Men da der er indbygget udtagelig vandlås i, er der vel også grænser for hvor dybt der kan være ned til denne vandlås - som jeg i øvrigt er temmelig træt af at skulle lirke op med et par måneders mellemrum.

Er det noget du har kommentarer til Orla - eller er der andre søndagsduelige LDS'ere på linien?

/bjørn



Og så lige et foto der viser et overblik ...

Eksisterende afløb skal alligevel i givet fald flyttes en smule mod venstre og kommer til at blive meget synligt mod vores koksgrå gulvfliser

/bjørn

Du skal da bare få trukket det rør nu, bare få dem lavet i en god stor størrelse så skulle der ikke kunne blive nogle problemer.
Din aut. kloark mand ved alt om det.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Uhm.... Du kan vel vælge et gulvafløb med vandlås (eks. blucher) og så føre det hele til den, så slipper du vel for at skulle grave efter en indbygget vandlås der ligger dybt, hvis det er det du mener ? Vandlåsen i gulvafløbet skal dog alligevel renses regelmæssigt. Jeg fik selv lavet noget tilsvarende for ca. 2 år siden. Vi valgte dog at beholde det ekstra gulvafløb, både fordi det ikke ses så godt under vaskeskabene, og fordi vi gerne ville have unidrain i brusekabinen. Havde det været idag, og vi havde nøjedes med en undersænket bruseniche (ej opmuret ?), så ville jeg nu nok også have valgt at nøjes med et afløb, men det ER nu altså flot med de hjørne og kant afløb man kan få idag (dog uden de 3 ekstra tilslutninger du lader til at skulle bruge).
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis