Hvilken type tegl???

Jeg har altid prædiket at gamle "Murermestervillaer" selvfølgelig skal have røde vingetegl på når taget skal skiftes, men nu er jeg alligevel i tvivl. For der er jo nogle fordele ved at vælge de glaserede. Ikke-glaserede tegl bliver så hurtigt grønne på nordsiden hvor de glaserede forbliver som nye.

Hvad mener du? Hvad skal jeg have med i mine overvejelser når jeg skal vælge mellem rødglaseret, sortglaseret og "alm." brændte røde tegl.

Mit hus ser ud som vedhæftede foto.

Alle input er velkomne :-)
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du ikke sætte det foto ind, jeg har ledt efter det billed på dit, link men kan kun finde dit flotte drivhus.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Jeg ville lægge nortegl på sådan et tag.
Se desuden dette lange indlæg om lægning af tegl:
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aff/4/aft/133414/afv/topic/
Jeg har lige fået skiftet taget på min muremester villa (dog i gule sten), og jeg var ikke i tvivl - røde vingetegl!

Nu må i undskylde hvis jeg træder nogen over tæerne: Sort glaserede tegl hører hjemme på store hvide herregårde. Jeg synes at de sort glasserede tegl på almindelige huse er lidt for meget 90'er trend, som forsøger at få huset til at ligne et lille palæ.
Bevar dit hus' naturlige look. Lad være med at lade dig friste af vindskeder eller vindskedetegl, bare fordi der mindre vedligehold i det.

Bare min personlige holdning.
Mvh
/Thomas
Mht. Nortegl: Jeg har lige googlet dem. De er superflotte. Tak for tippet, jeg vil kigge lidt mere på priser og så'n.

Tak Thomas_K for din ærlige mening. Jeg mente (mener) _præcis_ det samme, men er alligevel som sagt kommet lidt i tvivl fordi der faktisk efterhånden er rigtig mange som vælger de sortglaserede, og jeg er ved at vænne mig til dem. Og så alligevel... :-)

Andre input er meget velkomne!
Annonce
Du skal da ikke vælge et glaserede tagsten bare for at undgå at de patinere med det samme, men fordi man syntes de er flottte.

Tegl i rent skifferler holder sig væsentligt længere tid flotte, i forhold til alm. lertegl.

Men jeg ville hellere benytte en engoberet tagsten, den har en utrolig hård overflade der går at alger og mos, har svært ved at få fat, og holder sig næsten lige så flotte rene som galserede tegl, bare uden den hele høje glans.

Men nu er der jo rigtigt mange producenter af tagsten, så det kan godt være lidt svært at vælge, specielt fordi de alle måske ligner lidt hinanden, men teglet/lerets kvalitet og deres garanti ordninger er tit vidt forskellige.

Vil du have et profil der kommer så tæt på et vingetegl som muligt, så er hollander og nortegl et godt bud, men jeg ville hellere vælge et tegl fra Brandenburger, Meyer-Holsen, Nibra eller Creaton, da deres tegl altså lige er en klasse bedre ler, og de fleste med væsentligt bedre garanti end du får hos Monier.

Jeg ville måske overveje en rød engoberet Creaton Sinfonie tagsten til dit tag, en utroligt flot tagsten med 50 års garanti, og en lerkvalitet som kun nogle producenter kan matche, syntes du den er for stor, så er Brandenburger HF-14 og Nibra H-14 præcis samme profil, bare en størrelse mindre.

Jeg er ikke helt færdig, men har tilføjet en del tegl efterhånden på min hjemmeside, så orker du ikke at surfe rundt mellem de forskellige forhandler for at finde teglene, kan et par af dem ses på min hjemme, så du er velkommen til at tjekke det ud hvis du har lyst på nedenstående link... den vil inden for de næste par uger blive noget mere omfattende...

Inspiration til valg af tagsten
Nøj, også et par gode tips dér...

Jeg har kigget på Creaton og Brandenburger teglene og de ser begge vældig fine ud.

Jeg har allerede fået et tilbud fra en tømrer på 180k (hvis jeg selv fjerner det gamle tag) og det tilbud er baseret på "alm. vingetegl". Har du et bud på prisforskellen mellem det tilbud jeg har fået og Creaton / Brandenburger løsningen?
Generelt burde det være nogenlunde det samme, så meget dyrere er disse falstagsten ikke, men falstagstenen er væsentligt hurtigere at ligge, i forhold til den alm. vingetegl, og selve prisen på teglenen er kun en lille del af beløbet.

180k lyder godt nok højt, hvis du selv skal fjerne det gamle tag.

Hvor mange m2 er det da ?
Og hvilket producent er de vingetegl fra, og hvilken model ?
Huset er på 84 kvadratmeter i grundplan og der er - som du kan se på fotoet en vinkel på, og på den anden side er der en kvist med sadeltag. Dertil indgår 2 ovenlysvinduer med redningsåbning i prisen. Lyder det så lidt bedre? :-)

Jeg ved ikke hvor vingeteglene er fra.
Prisen passer godt med de tilbud jeg fik.
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis