Hvilken type tegl???

Jeg har altid prædiket at gamle "Murermestervillaer" selvfølgelig skal have røde vingetegl på når taget skal skiftes, men nu er jeg alligevel i tvivl. For der er jo nogle fordele ved at vælge de glaserede. Ikke-glaserede tegl bliver så hurtigt grønne på nordsiden hvor de glaserede forbliver som nye.

Hvad mener du? Hvad skal jeg have med i mine overvejelser når jeg skal vælge mellem rødglaseret, sortglaseret og "alm." brændte røde tegl.

Mit hus ser ud som vedhæftede foto.

Alle input er velkomne :-)
Jeg har altid prædiket at gamle... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Fedt hus. Hvis det forbliver i røde sten og ikke pudses ja, så vil jeg også holde mig fra glasserede. Enig de passer ikke til huse der står i rå sten. Bor selv i et mindre muret hus med pudsede vægge og SORTE tegl, lidt godsejer har man vel lov at være.

Nå men mit indput er Nibra tegl. Kan huske Orla Nautrup engang skrev og lerkvalitetet, og her kan jeg kun give ham ret. De er virkelig i en høj lerkvalitet. Skulle bore i disse tegl hos min familie, og de er MEGET hårde.

Måske en engoveret rød.Tror engoberingen vil levetidsforlænge teglet mange år.

PS. Det eneste jeg ærgrede mig over efter jeg lagde nyt tag var at jeg valgt metervare som undertag, skulle have taget faste plader.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Nibra teglene er både af rigtig god ler kvalitet og brændes ved høj temperatur i langt tid, derfor opnåes denne tæthed i tagstenene og en utrolig god styrke.

Disse kvaliteter har også de andre tagsten jeg nævnte tidligere, og som du selv har erfaret er de næsten ikke til at bore i, og skærer i dem med vinkelsliber med rimeligt god diamantklinge på, er også et langvarigt arbejde.

Helt enig, en rødengoberet tagsten ville også passe flot ind på huset, ligesom et naturtegl ville.

For at sammenligne tagsten kan man også selv lave en lille test selv...

Tag 2 lige store spande, fyld dem op til samme mål med vang, dyp 2 forskellige tagsten i spanden, og sammenlign hvor meget vand de har optaget, der er ingen tvivl om at de tagsten der er af god kvalitet ler, og er blevet brændt i langt tid ved høj temperatur, har kun optaget en meget lille del vand, i forhold til en tagsten der ikke er i sammen kvalitet dvs. ringere tæthed i leret, og kun brændt kort tid ved lav temperatur, dette er også derfor at en ubehandlet Nibra tagsten holder sig så flot, selvom den står helt ubehandlet.
Du kunne også veje dem inden og efter på en køkkenvægt, det er vist nemmere.

Snyder dog lidt hvis teglet ikke er lige stort. Nibra laver et meget stort tegl.


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Jep, men det viser groft sagt forskellen på de teglene...

Nibra laver både små og store tegl....

Generelt er teglene større i dag, i forhold til tidligere pga, den bedre økonomi der er i at lægge større tegl op.
Annonce
Tak for alle tips så vidt. Det har gjort mig en del klogere på teglsten. Nu har min tømrer anbefalet mig dem her:

http://www.moniertag.dk/produkter/vore-produkter/single/product/kdn-vh.html

i glaseret lys brun (de er faktisk røde i praksis). Der står et hus på vejen som har fået dem på, og det ser rigtig godt ud.

Nogen der har erfaringer med den type og det mærke? Bør jeg have forbehold, eller skal jeg bare ryge på sådan nogle sten?

Generelt er jeg ikke til Monier tagsten, da jeg mener man får mere for pengene ved at købe andet mærke.

Men KDN teglene er da et flot tegl, men dette er også eneste der taler for dem desværre.

Ret dyrt tegl både i henhold til lægningen med også pga. antallet pr m2, der benyttes hele 15.7 tegl pr. m2

KDN er et "eksklusivt" tegl som er flot hvis man vil betale det ekstra.
Syntes teglet er flottere med en afrundet "bund" som eks. et koramic narvik tegl. De ser så maskin lavet ud
Prøv evt. at se teglet her :

http://www.wienerberger.dk/servlet/Satellite?pagename=Wienerberger/Page/CallArticle05&cid=1132852253769&c=Page&sl=wb_dk_home_da

Ved ikke om det er tømrenes favorit, men det er et flot tegl.

MVH


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
@Koluda

Jeg har Narvik på, som nok er at sammenligne med VHV. Jeg oplevede 2 ting.

1) De var ikke umulige at skære i, som jeg oplevede med nibra. Tror ikke det betyder noget da de er glasserede, og derfor ikke suger nævneværdig fugt.
2) Glasseringen var lidt tynd i kanten på nogen tegl, ikke noget der ellers ses, med det irriterede mig lidt, nu ligger de der og det gør de sikkert også når mine børnebørn skal have børn.

Hvad har du oplevet med kvaliteten på Koramic tegl. Ser iøvrigt skide godt ud det hus på din hjemmeside. Er det dit eget hus ?.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis