Forsøg med teakfiner - primer?

Hej Forum,

Flere steder er træværket på min Albin Vega angrebet af tidens tand og vejr. Inden jeg laver det på båden, ville jeg lige øve mig på lidt træ jeg havde liggende.

1,5 mm teakfiner på østenfiner går tilsyneladende fint med S98 klæbemasse. Nemt at arbejde med, og man behøver ikke rumdragt for at beskytte sig mod grimme kemikalier.
 
Så ville jeg prøve at lave "nådning" med 3 mm afstand mellem 30 mm brede finer "stave".
Det er ikke let at lave pænt, men overskydende SikaFlex 290 burde kunne fjernes med kniv eller høvl. Problemet er bare at hele fugen komer med op - det hæfter ikke særlig godt.
Jeg har set at nogle anbefaler primer. Hvad kan man bruge? Det må gerne være lidt mere miljøvenligt (og billigere) end SikaPrimer.
Hvad hvis primeren kommer på de dele af træet som bagefter skulle være rå? Jeg havde kun tænkt at give det teakolie, og hvis primeren er lige som lak, bliver det nok ikke for kønt.

MVH
Ulf

Det er nemmere at hamre en skrue i, end at skrue et søm i....

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan med fordel bruge malertape så bliver fugen pænere og det er nemmere at rengøre. Du kan få noget teakprimer i biltema, mener ikke det koster en formue.
Jeg prøver Biltema - hvis der "kun" er opløsningsmidler i, så går det vel.

Lige nu er det lugen ned til kahytten jeg forbereder. Den er så tynd at der ikke kan bruges teak lister/stave. Fugen skal måske også være lidt bredere end 3 mm, så tror jeg det er nemmere at fylde den uden at alt andet også bliver sort.

Låg til kistebænkene er næste projekt - kan jeg lave dem halvt så flotte som ovenstående, vil jeg være tilfreds.
Hvad har du brugt under teak stavene? Krydsfiner, eller er det en mere massiv konstruktion?

MVH
Ulf

Det er nemmere at hamre en skrue i, end at skrue et søm i....

Jeg har valgt den nemme løsning. Det er 20 mm marine teakfiner plader hvor jeg har brugt en overfræser til at lave fugerne. Derefter har jeg brugt malertape på alt der ikke skulle være sort. Jeg havde ingen problemer med vedhæftningen af sikaen. Malertapen gør det nemt at nodde. Jeg har valgt at lakere( 8 lag) da det jo kun er finer jeg har brugt. Holdbarheden er nok ikke så lang som hvis det er lavet "rigitgt" med stave og det hele. Men jeg har til gengæld kun brugt ca. 1000 kr. på at få teak i hele mit cockpit.Hvis jeg ellers husker at lakere det hvert år regner jeg med det nok skal holde mange år endnu. Som bonus kan jeg lige oplyse at for at undgå at dørken skal blive glat af vand har jeg lavet fugen "højere". 5 lag malertape på hver side af fugen. Det virker rigtig godt og man glider ikke selv om dørken bliver våd. God arbejdslyst.
Hej Skauman Det er et rigtig flot stykke arbejde, som du har fået udrettet i dit cockpit. Måske du kan fortælle hvor du har købt materialerne. Jeg synes jo at 1000 kr. lyder besnærende, selvom det kræver lidt mere vedligehold end teakstave.
Hej myg...
Jeg har købt pladerne hos: PATINO as interiørsnedkeri Sdr. Lourupvej 14, 6690 Gørding se evt. 3 x w patino.as.
Det er et stort snedkeri der laver båd interiør til bla. x-yacht. Chefen hedder Allan og han er til at snakke med. Man kan tit være heldig at få en ordenlig stak plader til meget favorable priser. Pladerne kan være nogle de har sorteret fra p.g.a små fejl. eller stumper. Den sorte "sikaflex" er købt hos biltema - der koster den 1/3 af prisen.
BS


Hej Skauman Super. Se det var informationer jeg har søgt længe. Glæder mig allerede til at komme videre med mange af de projekter jeg er påbegyndt og drømmer om i min Gibsea 92ér :-) Tak for hjælpen og dine indlæg.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også