stenovn til bagning af brød og pizza.

Hej

overvejer kraftigt at bygge en stenovn i min have til bagning af pizza og brød.

Efter at have søgt løst på nettet og have set og læst om et utal af ovne og typer står jeg lidt tilbage ved 2 slags.

Den klassiske stenkupelovn som bare er en kupel af sten som man tænder op i og fjerner ild og glæder også udnytter den akkumulerede varme til bagning.

Den anden model er ofte også bare en kupel af sten men med skorsten således man lader der være aktiv ild/gløder uder bagning.

Nogen der sådan kan bidrage med fordele og ulemper ved de forskellige modeller?

På forhånd tak.

Venlig hilsen
Thomas

Venlig hilsen
Thomas

41 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej !
Jeg tror der ligger en misforståelse med de stenovne, den uden skorsten varmes langsommere op end den med skorsten.For hvis der skal være ild i ovnen samtidig med dej /brød vil det få en noget røget smag.
Der kan selvfølgelig være tale om en ovn hvor ildstedet ligger under en stenplade, så ild og røg ikke kommer ind i selve bagedelen. Den med skorsten kan varmes hurtigere op og når den ønskede temperatur er nået, lukkes der med et spjæld til skorstenen, eller der lægges en plade på toppen af skorstenen for at varmen ikke skal suges ud af denne. Og så fejes aske og gløder ud.

V.h.  Håndværkeren
Ja det var jo også min umildbare første indskydelse det med røgsmaget (er agtig spejder så kender smagen af røg : - ).

Men kigger man rundt omkring på nettet er der flere resturanter i de mere sydlige himmelstrøg som har stenovn med aktiv ild mens de bager pizza og brød. Ofte er ilden/gløder placeret bagerst i ovnen og med skorstenen lige oven for.

Er stadig noget tvivl om min ovn skal have skorsten så der er mulighed for aktiv ild og dermed holde ovnen varm, men med fare for røgsmag eller om man skal gå helt klassisk stenalder ovn uden skorsten kun med opfyring inden brug :-)

Nogen der har en ide om hvor længe en dobbelt muret stenovn vil kunne bruge til bagning?

Venlig hilsen
Thomas

Hej

For det første skal dit røgtræk helst være anbragt foran ovnåbningen, dette er for at trække mest muligt varme ud af røgen. Dernæst er det op til dig selv om du vil montere en skorsten på, men jeg anbefaler det altid da det så er naboen der får røgen og ikke dig og dine gæster...Ved madlavning og pizzabagning kan du have et bål igang i siden eller bagerst i ovnen. Ved brødbagning rages aske og gløder ud og du bager på den akkumulerede varme.
Du skal have en ovnlåge da det er vigtigt at holde på varme og fugtighed under brødbagning.
Opvarmingstid og restvarmetid afhænger helt af massen, isolering og de brugte materialer.
Du kan på min hjemmeside www.terracottaovne.dk se mere om funktionsprincippet og osse købe et færdigt samlesæt hvis det skulle have interesse.

Held og lykke, ovnmageren
Ja tak, det er godt nok også nogle heftige priser du holder dig.
UPDATE!
Sidste "eftersårs" spekulationer i en stenovn i haven er nu blevet en reliatet

Ganske kort om ovnen. Underlag støbt betonplade på 120x130x20 cm med 2 lag rivenet i. Ovenpå den en bund af ildfastesten også er der muret en kuppel i to lag, inderste lag med ildfaste muresten (stående) og med pejsemørtel. Yderste lag lavet med hårdbrændte alm. muresten og med hydraulisk kalkmørtel. Er selv rigtig godt tilfreds med resultatet :-)

Har dog lige et enkelt spørgsmål. Indvendigt er der selvfølgelig vise ujævnheder idet mørtlen nogle gange er kravlet ved siden af. Jeg har forsigtigt banket det meste af. Spørgsmålet er om der er noget effektivitets gevinst ved at jævne/pudse det indvendige af ovnen? eller om det udelukket er kosmetisk, er det kun kosmetisk tror jeg ikke vil ud og bruge endnu 300 kroner på pejsemørtel :-)



Venlig hilsen
Thomas

Annonce
Jeg tror ikke du skal være så bange for din indre finish mht. effektivitet, til gengæld skal du få lagt nogle billeder op af din ovn, da jeg selv drømmer om at bygge een selv.

Er en betonplade på 130x130 stor nok? Nu ved jeg godt at amerikanerne vil have alting større men de ovne jeg undersøgt på nettet er omkring 200x200, hvilket jeg til gengæld synes er lidt stort - men jeg vil selvfølgelig meget gerne have et ordentligt ovnrum, hvor man kan bage flere brød ad gangen.
Har du dobbeltmuret selve kuplen? Igen det jeg har læst antyder at den indre ovnvæg kan nøjes med at være en halv sten? - Medmindre din ovn er kuppelformet udvendigt, så kan jeg selvfølgelig godt se at du har brug for en hel sten.. Jeg har kun læst om de ovne med "firkantet" ydre.

Mht. røgsmag er det ikke noget problem for pizzaer, de skal have 3 minutter i brændefyret ovn. Ifølge en bog smider de italienske pizzabagere en håndfuld spåner ind med pizzaen for at få lidt brændt træ i smagen.

Jeg tror ikke at jeg vil benytte mig af en sådan ovn ret tit, men det er da den fedeste ting at have i haven, tillykke.

mvh.
Karsten Hammer Hansen
Arkitekt, cand.arch

Det er udelukket et spørgsmål om få dage inden der kommer hjemmeside op med opskrift og billeder af min pizzaovn.

Mht. betonplade har jeg været i dybe overvejelser om størrelse osv. Efter at have kigget på færdige ovne man kan købe kom jeg frem til at en indre diamenter på 75-80 cm passede med hvad jeg ønskede mig også er 120x130cm betonplade rigeligt. Der kan være cirka 4 pizzaer Ø25 der i af gangen, og de skal som du siger nok kun have 2-3 minutter så det giver en fornuftigt kapacitet i timen :-)

Jeg har dobbeltmuret ja. Man kunne helt sikkert have gjort det med halvesten, men jeg ville bare være sikker på min ovn have stor nok masse og udover det så fik jeg hele sten til cirka samme pris ved at presse dem ret meget :-)

Jeg vil i første omgang prøve at lave pizza på den akkumullerede varme i ovnen også senere med lidt aktiv ild/gløder.

Vores ovn kommer heller ikke til at blive brugt i hverdagene da formodes at tager 1-2 timer at varme den op. Men i weekender og ferie bliver det bare så fedt at stå og lave maden ude i haven.

Venlig hilsen
Thomas

Er det ikke lidt sjovere at bage brød oftere, end at bage til en hel landsby på en gang?
Efter mine begreber er et nybagt, stadig lunt brød, en absolut delikatesse.

Hvordan klarer I at bage, uden at brød og pizza kommer i forbindelse med gløder og aske?

Jeg har denne udendørs grill/pejs:

Der ligger en rist 15 cm over bunden, hvor jeg kan rage gløder ind under, fra hækken, som ikke kan ses på det sløje billede, men sidder til venstre i billedet lige under skorstenen.

Vil I mene at jeg skulle kunne bage i den, hvis jeg lægger en stenplade ind over risten?
Eller skal jeg kunne lukke af?
Der bliver helt vildt varmt inde i ovnhullet, når der har været bål på i nogen tid.

Den er iøvrigt bygget op i lecasten. Det kan ikke anbefales, idet de sprænges i varmen

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg er meget spændt på at se din ovn.

Jeg har selv planlagt efter denne side. De sælger hele kits, men har udførlige beskrivelser så man selv kan designe og handle ind:
http://www.fornobravo.com/pompeii_o...s.html

Ildfaste sten er ret kostbare, har prøvet at lede i Tyyskland uden meget held. De billigste jeg har kunnet finde er fra fornyetenergi.dk. Deres chamottesten 230x114x50mm koster 12.50 stk. Findes det billigere er jeg meget interesseret i at høre hvor.

mvh.
Karsten Hammer Hansen
Arkitekt, cand.arch

ktm> for at bruge din flotte pejs som bagovn vil jeg vove den påstand at der skal en form for afdækning/låge i, ellers forsvinder varmen alt for hurtig til at du kan bage noget meget tykkere end en pandekager.
Jeg har som aktiv spejder forsøgt mange konstruktioner med sten og fliser til bagning på bål og konklusionen er altså at jo tættere jo bedre :-) I en ovn som den jeg har lavet tænder man op først og når ovnen er gennemvarm fjernes ild,aske og gløder med en skovl og der fejes grundigt med en messing kost.
Da jeg til hverdag ofte først er hjemme tæt på 19.00 er det begrænset hvor meget den vil blive brugt i hver dagene, derfor sikkert masse produktion i weekenden
Tror hvis du lægger et lag af indfaste mursten mere i bunden så stopper det yderligere sprækker.

el sporto> Ja altså ildfastesten er relativt dyre, jeg måtte punge 14 kr. pr. sten ud, men vil så sige at prisen for de ildfastesten i sidste ende kun udgøre en lille del af budgettet. Når min hjemmeside med projektet kommer online om kort tid, vil der også være opstillet et lilel budget for projektet :-)

Nedenstående er billede af projektet taget med mobil. Mangler endnu en pudsning uden på så den bliver helt glat og jævn samt åbningsbuen mangler fugning og pudsning indvendigt. Nå ja og støbe rammen skal også fjernes :-)


Venlig hilsen
Thomas

Der er yderligere 31 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis