Vurdering: Skifte eller beholde strøer

Hej

Jeg er ved at efterisolere gulvet i vores kontor og har fjernet det gl. plankegulv. De underliggende strøer bærer præg af tidligere angreb fra borebiller. Spørgsmålet er, om angrebet er så alvorligt, at strøerne skal skiftes. Strøerne måler 125 x 125 mm og der er ca. 800 mm mellem strøerne.

Planen er, at isolere med 2 lag isolering. Under strøerne monteres reglar på tværs med en højde på 95 mm. Herunder monteres forskallingsbrædder til at holde det nederste lag isolering.

Hvis anbefalingen går på udskiftningen er jeg lidt i tvivl om hvad jeg gør ved ydermuren. Her hviler strøerne på den inderste af ydermurene. Strøen er indhyllet i murpap og jeg er bange for, at jeg aldrig får en ny strø derind.

Kom med jeres vurdering. Jeg har vedhæftet nogle billeder.

Billede 1: Det værste sted.

Billede 2: Overblik over opbygningen

Billede 3: Monteringen af strøerne i den inderste af ydermurene.

Mvh. Jakob Jørgensen
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det der er på billederne ser sundt nok ud, tjek om træværket er fugtigt nogle steder.
evt kan strøerne smøres ind i noget behandling der virker på samme måde som feks. grønkobber. imod borebiller, skimmel og råd.

det kunne godt se ud som om der er noget fugt på sidste billede ?

http://www.lyrk.dk
Skrevet af Naveren på 15 aug 2009 21:32
det der er på billederne ser sundt nok ud, tjek om træværket er fugtigt nogle steder.
evt kan strøerne smøres ind i noget behandling der virker på samme måde som feks. grønkobber. imod borebiller, skimmel og råd.

det kunne godt se ud som om der er noget fugt på sidste billede ?
Der er ikke noget fugt, selvom det ser sådan ud. Strøen hviler på den inderste væg i ydermuren, så der burde ikke være fugt derinde.

Som det ses på billede 1 har træet været angrebet borebiller og en kniv kan stikkes 1 til 2 cm ind i træet, hvor det er værst. Det er dog kun ude i enden af den strø, der ligger længst væk på billede 2. Den langs væggen.

Jeg har smurt nogle andre strøer i huset med aquaperm, så det bliver nok det igen.


Mvh. Jakob Jørgensen
ville sprøjte det hele med grøn kobber i en have sprøjte så du er sikker på at der ikke er nogle borebiller i live
du kunne jo også fylde det hele med flaminko kugler op til 2cm før top på strøer så kan du leve op iso kravet på 300m/m

peer1have
grønkobber er for det første pisse giftigt, og for det andet er det ikke længere lovligt at bruge. Så brug et alternativ

http://www.lyrk.dk
De fejler ikke noget, de kan evt. smøres med en træbeskyttelse tilsat fungicid, eller behandles med boracol inden du lukker gulvet igen hvis det ønskes.
Annonce
Jeg har isolering liggende, så det bliver den løsning i forhold til flamingokugler. Jeg vil også gerne kunne komme derned senere, hvis det bliver nødvendigt.

Jeg smører dem med Aquaperm, som er Gori's alternativ til Boracol. Der er jo nok en årsag til, at grønkobber ikke længere er i handlen.

Det jeg var i tvivl om var, om strøerne var ok til at bygge videre på. Det er jo et større arbejde at pille gulvet op og reparere senere. Der skal både isoleres og lægges varme i det nemlig.

Mvh. Jakob Jørgensen
Ja, de er i fin stand, så skulle nok holde lige så langt tid som du har indtil nu, specielt hvis de lige smøreres engang inden de dækkes til igen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også