Væggelus

Hej til alle.

Noget kunne tyde på, at vi her i vores ferie i udlandet har været i kontakt med væggelus, og hjemført disse. Er der nogen her på forummet der har erfaringer med udryddelsen af disse dyr? Er der nogen der har prøvet at bekæmpe dem selv? eller er det en opgave for professionelle? Og hvad koster det så?

Mange hilsner og på forhånd tak

Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fra http://www.dpil.dk/dpil2005/HTML/vaeggelus.htm

Især i lejligheder, men også elv om man bor i eget hus, vil det normalt være en fordel at lade en erfaren skadedyrsbekæmper tage sig af sagen. Kendskab til dyrenes vaner og tilholdssteder er en forudsætning for et hurtigt resultat, og ved forkert eller utilstrækkelig behandling risikerer man, at væggelusene jages væk, og dermed er der risiko for, at de spredes til andre lejligheder eller rum.

Vælger man at bekæmpe væggelusene selv, er det vigtigt at finde deres tilholdssteder. De findes især i nærheden af sengesteder, så selve sengen og madrasserne må undersøges grundigt. Andre typiske gemmesteder er bagsiden af skabe og billeder, sprækker ved paneler og lister, bag løst tapet og ved gennemføringer af rør og ledninger. Tilholdsstederne kan i nogle tilfælde kendes på de sorte ekskrementer, tomme huder og æggeskaller, selvom der ikke i øjeblikket sidder levende væggelus. Til selve bekæmpelsen anvendes et eller flere af de nedenfor nævnte midler, afhængig af hvad der er mest praktisk.

Sprøjtevæske / pudder/

En grundig behandling af væggelusenes tilholdssteder kan udføres med en sprøjtevæske eller et insektpudder beregnet til brug mod krybende og kravlende insekter. Det er meget vigtigt at behandle alle steder, hvor der sidder væggelus, og også gerne områder, som væggelusene skal passere for at komme frem og tilbage mellem deres gemmesteder og maden (sovende mennesker).

Insektlak

Insektlakken påføres med pensel og stivner til en lakagtig belægning, som dyrene blot skal passere et par gange for at få nok. Den er især praktisk til supplerende behandling langs paneler, ved rørgennemføringer og lignende steder. Holdbarheden er normalt flere måneder.

Varme- og kuldebehandling
Væggelusene er følsomme over for stærk varme og kulde. Alle stadier dræbes ved ophold et par timer ved 50°C eller -18°C. Ved varme- og kuldebehandling skal man dog være opmærksom på, at behandlingstiden afhænger af, om dyrene sidder i et isolerende materiale eller ej, så det er som hovedregel bedst at lade ting blive i fryseren et par døgn for at sikre, at alle væggelus er døde.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Hej Jaco.

Tak for svaret. Vi har besluttet os for at afvente nogle mere sikre indikationer på at der er væggelus.Endnu er det lidt svævende, men fruen blev vældig nervøs da dyrene blev nævnt som en mulighed.Og vi har været på et hotel i Amsterdam hvor sønnen næsten sikkert blev bidt af dem.Så vi søgte jo også på nettet (det er ofte det første man bliver spurgt om her så det har vi lært) og fandt så nogenlunde det samme som du også har fundet frem til ( det skulle jeg nok han nævnt).Så det jeg søgte var om der var noen her der havde personlige erfaringer med dyrene.For så synes jeg det kunne være interessant at høre om det. Osse selvom det måske ikke bliver aktuelt her i huset lige nu, for man ved jo aldrig hvornår det sker. Det lader til at være blevet et udbredt problem.

Mange hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Flot beskrevet af faglært maler, prøv også at se om der er blodpletter på jeres lagen, men det er svært at bekæmpe med gør det selv produkter, jeg ved det af erfaring da jeg arbejder med det til hverdag, de insekt gifte man kan købe i håndkøb indeholder meget vand og langtidsvirkningen er ringe, vi anbefalder vask ved 60 grader til vores kunder.
Det bliver mere og mere udbredt her i landet pga. af vi rejser til flere fremmede lande end for få år siden.

Mvh John
Den tager jeg nu ikke på min kappe. Fandt det på Google

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Hvis i har problemer med væggelus så prøv lige at tjekke denne hjemmeside de beskriver næsten alt om væggelus
Skrevet af tommyulla på 10 mar 2011 07:38
Hvis i har problemer med væggelus så prøv lige at tjekke denne hjemmeside de beskriver næsten alt om væggelus

Det var sku' da synd for børnene hvis de ikke havde fået udryddet det kryb her halvandet år senere...

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også