Spær dimension på fladt tag

Hej!

Jeg er ved at skifte tag på min carport...

Spærene skal spænde over 3,5 meter og bære et af de her Icopal Fastlock plastic tage med minimalt fald...

Til info var de gamle (nu rådne) spær ca 5x13cm og lå med 60cm mellemrum også belagt med et plastictag. Men ingen problemer med bæreevne

Hvilken dimension af spær bør jeg vælge til mit projekt? Ville gerne en dimension ned men ved ikke om dette er muligt.

Når man køber på alle de her Knald-carporte i byggemarkederne er de jo ik ligefrem særligt voldsomt dimensionerede
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
du bør ikke gå ned i dimension. Jeg øgede til 45x145 da jeg renoverede min garage - jeg har 4 m spænd, der var 45x11, men de hang midt på (uden belastning). Jeg har skiftet fra plastic til osb-plader med tagpap. Jeg gå rundt på taget uden at det gynger.
Ja jeg ville heller ikke gå ned i dimension,måske op i netop 45x145.

Tømreren

God Håndværker

 

alt i Tømrer/snedker arbejde

det er der desværre ikke plads til for udhænget på huset... Der var allerede savet halvdelen af højden ud den første meter på dem der var der... det var derfor jeg gerne ville ned i dimension
hvis det skal laves i følge foreskrifter, skal dimension på spær være min. 63*150 hvis der er 600 kant/kant, og hældningen 2,5 cm pr meter. Der er ikke noget der hedder "fladt tag" længere

http://www.lyrk.dk
Annonce
Fik lige boget den lidt på Icopal's foreskrifter om taget: (side 5)
http://www.icopal.dk/upload/Products/6354276C28040473C125724A0033675C/Fastlock%20Inspiration_2008.pdf

Så skulle en 50x125 bjælke være nok til at spænde over 3,6 meter med 80cm imellem... jeg laver dog 60cm imellem...

I øvrigt foreskriver de at pladerne kan nøjes med 1cm hældning pr løbende meter... Jeg laver nok 1,5-2 cm...

Desuden tror jeg nu at jeg vælger trykimpregnerede reglar i størrelsen frem for spærtræ..

Men det er rart nok at få bekræftet at jeg i hvert fald ikke kan gå ned i størrelse... men det gamle har jo også holdt udemærket
Trykket træ er ikke sorteret spærtræ, og kan derfor generelt ikke anbefales til spær.

Hvis du dog alligevel vælger dette, så hent dem selv på trælasten, så du kan sortere de værste af dem fra, da den kan forekomme med store knaster i og rimeligt stort antal, og derfor ikke er velegnet til dette formål.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis