Ristværk i Teak eller Ipe

Hej med jer alle !

Jeg har tænkt mig at lave et ristværk i cockpittet på min båd.
Men jeg har ikke lige fundet et sted hvor man kan købe de ”hakkede” lister.

Jeg forestiller mig at man kan købe en hakket liste de måske er 16-20 mm tyk, med hakkene ned i halv tykkelse, og en bredde på 20-30mm.

Denne liste lægges i bunden og en liste i samme bredde, og halv tykkelse lægges så ned i disse hak. Vupti har jeg et ristværk !!!

Materialet forestiller jeg mig skulle være Teak eller Ipe.

Kender du steder hvor man kan finde materialer til et ristvært ??
Så skriv lidt om hvor og gerne priser ?

Venligst Njord wink


MVH Njord
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
politiken havde engang en bog for bådejere. Den laves vist desværre ikke mere, men jeg har lånt den på biblioteket. Der beskriver de hvordan man kan lave det. Man starter med et stort stykke træ. Fræser hakkerne som du kalder dem, med en overfræser. Saver derefter staverne ud. Som jeg husker det.

Den bog er guld for bådejere. Den eneste bog jeg kender der beskriver hvordan man vedligeholder, reparerer og forbedrer en båd. Glasfiberarbejde, træarbejde, aptering, cockpit, rig, skrog mm.
Nogle burde lave en tilsvarende bog i dag.
Kan du den helt rigtige tittel eller evt et ISBN nummer på bogen ??

Men jeg er lidt fristet til at købe lister og hakkede lister hvis man kan..

Venligst Njord

MVH Njord
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Man kan ikke købe færdige lister til ristværk, du er nødt til at lave dem selv (eller få bådebyggeren til det). Hvis det skal laves rigtigt, så skal der tages korrekte mål og risten skal have en ramme. Allerede fordi en båd sjældent har rette linier og rette vinkler, så er det ikke helt enkelt at lave ristværk.

GN

Gert Nøjsen

Jeg er godt klar over at der skal laves en ramme. Men da jeg vil lave tre sektioner vil de enkelte dele ikke blive specielt skæve.

Netop ved at anvende en liste uden hak på tværs vil jeg kunne lægge en ekstra hakket liste mellem de to yderste i hver side.

Når det hele så er tørt efter limningen vil jeg strege op og køre risten gennem båndsaven. Så er der pudsearbejdet tilbage og det er klart overkommeligt.
Naturligvis vil jeg lave en papmodel til at save efter ellers er det vist lidt for risikabelt..

Rist bakken hjemme i køkkenet er lavet på en tilsvarende måde, det er simpelt og ovenfra ser det godt ud. I båden har det desuden den fordel at vand vil kunne "bevæge" sig på langs i cockpittet og vil således komme til en afledning. Hvis det er lavet som rigtigt ristværk vil der være vand der står i de enkelt huller.. Ja det skal jo nok komme væk da de enkelte riste ligger løst.

Venligst Njord

Venligst Njord

MVH Njord
Hei Njord,

Du kan finde Ipe hos:
De Små Savværker i Vrigsted
Hornsyldvej 5
Dk-7140 Hornsyld

Tlf. +45 75 69 19 57
Fax + 45 75 69 19 47
E-mail: [email protected]

Ipe ( Tabebuia sp.) er godt fordi det belaster regnskogen mindere en f.eks. mahogany eller teak gjør.
(secondary growth forests)

Ipe skal gjøres rent med acetone før det kan limes med epoxy.

Jeg har noen bøker (i Hollandsk) med tegninger hvordan man lager rister.
Interesseret i fotokopier?

Marcel

------------------
Bygger "Hope", a 27 ft bermudan kutter i tre og epoxy.

http://www.woodenboat.dk

Bygger \"Hope\", a 27 ft bermudan kutter i tre og epoxy.

http://www.woodenboat.dk
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ja jeg er meget intereseret, jeg mailer dig straks !!

Meget fint med din henvisning til savværket. Jeg bor i Vejle så der er vel kun 15 - 20 km til savværket..

Mange tak.

Venligst Njord smile

MVH Njord
Hej smile

njord, du skal være opmærksom på at IPE ikke kan flyde.

Dørken er noget jeg altid har smidt i vandet og skuret på, når jeg alligevel var ude og bade fra båden. Især nyttigt hvis man har fisket, og der er kommet skæl på dørken.

Mvh
ThomasB
OK Thomas det var jeg ikke klar over, altså det at den ikke vil flyde.

Men jeg tror jeg kan leve med det da jeg sjælden vil smide den udenbords alligevel.

Den bliver i tre sektioner og skal kun op når der skal rengøres..

Venligst Njord smile

MVH Njord
teak belaster ikke regnskoven. 99% af alt teak er dyrket i plantager. Så ved at vælge teak til vores både og til havemøbler mm istedet for at bruge nogle af de andre dårligere træsorter bevarer vi regnskoven og støtter plantagedriften.
I øvrigt er de fleste ting af plantage træ efterhånden mærket med FSC-mærket.
Politikens bog for bådejere.

Den rist der er nævnt der, kræver at listerne er retvinklede på hinanden.

En snydemåde er at lave risten uden hakker og så save små tern ud og lime på oversiden af den nederste liste, imellem de øverste lister.
På undersiden er det ligemeget med ternene, måske bedst uden aht vandafledning.
Og det kan laes i alle vinkler med lidt omhyggelighed.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også