At gå ombord på andre både...

Det er jo nok en problemstilling, de fleste af os har mødt eller vil møde før eller senere:

Hvornår er det ok at gå ombord på en anden, ubemandet båd?

Hvis man ligger udenpå hinanden, er man naturligvis nødt til det, sådan er det bare. Så er det bare af med træskoene og lade være med at lave ridser. Ingen panik ved det.

Men vi er selv meget lidt gæstfrie, når det gælder anden form for uindbudt besøg. Ligesom vi ikke synes, det er OK, at folk sidder på motorhjelmen af vores bil, synes vi heller ikke om at finde en reklame for den lokale motorpusher på vores søgelænder (når den siddder sådan, at nogen har været ombord for at sætte den fast). Af samme grund vil vi også meget nødig entre andre både, når vi lægger til (lige hoppe over en stævn eller liste en fortøjning langs dækket af nabobåden)

I vores verden er folks båd deres ejendom, en slags forlænget matrikel med ubrydelig ejendomsret. At træde ned på en andens båd, er som at vade ind i deres hus.

På den anden side er det jo også en båd, og på vandet gælder lidt andre regler. Men er man 'på vandet' når man ligger i havn?

Hvis vi nu kommer ned for at se til voret båd en dag i blæsevejr, og vi kan se at naboen (eller en anden på broen) er ved at rive sig løs af fortøjningen, tager vi naturligvis affære, men en glemt siddehynde, der bliver våd, går vi altså ikke ombord på en fremmed båd for at redde. Og vi forventer heller ikke det samme af vores naboer.

Så spørgsmålet går på: Hvornår er det OK at entre en anden båd? Eller rettere, hvad er jeres holdning til det, for vi ved godt, hvor vores grænse går (og den overtrådte vi selv for et par uger siden i Klagshamn, hvor fastliggeren overfor i skyndingen havde glemt sit hækflag - han var ellers typen, der går fortøjningerne efter med lup, og han havde været rigtig sød og hjælpsom, da vi kom ind, men var plaget af kone, kones veninde og 4 børn, så hans flag blev rullet pænt sammen ved solnedgang og lagt i sprayhood'en).

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Pricipielt har man jo ikke noget at gøre på andres både, og det eneste man kan gøre er at sige til sig selv, ville jeg ønske en anden gjorde det for mig, som jeg påtænker at gøre på en andens båd, men jeg mener, der skal være fare for båden for at gøre det, ønsker jeg ikke at påtage mig det ansvar, kan jeg jo henvende mig til havnebossen. Jeg mener ikke utilsigtet flagning hører i fareklassen. Men ville nok gøre, som dig alligevel, der røg et princip.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Ser den ærede skipper Von og Frue (albino) har bevæget sig udenfor havnen's trygge rammer :-) Men i særdeleshed at I "glemte" Albuen :-(

Mht at gå på andre's både - flagning og almen høflighed - vil undertegnede give albino ret - almen pli, høflighed, hjælpsomhed og venlighed er i fare for at uddø. Hvorfor vides ikke men mon den fremherskende ligegyldighed og egoisme kunne være faktorer.

Hver gang MiLady skal fra Hestehoved havn og ud på bølgen blå, skal vi som mange andre følge den gravede rende. Det er ikke hver gang men hver eneste gang at især speedbåde høvler afsted som var ham med treforken i enden af dem og ikke alene dét men de sejler også tæt - du milde, de hækbølger de kan sætte, så vi har lært af bitter erfaring, at stuve alt væk som skulle vi sejle i kuling.. Og disse speedbådsførere har taget et bevis - men hvilket ??
Så end ikke et afmærket løb formår disse sikkert udemærkede mennesker, at sætte farten ned eller i det mindste, vise hensyn.. Kald mig bare småtosset, sejler jo yougurtbæger med pind men hilser altså ikke altid og for det meste med en hovedrystende attitude samt enkelte gange med stiv - langemand...

Efter sommerturene - er det også ganske sørgeligt at bemærke hvor lidt hjælp - der gives ved anløb af diverse havne og det fuldstændigt uanset nationalitet - som en anden skrev herinde - det er jo med til at højne grinemoralen alias skadefro'en..

Men gu'ske-lov findes der undtagelser - kom ind i Femø havn - ikke uventet fyldt - lavede et par herresving med MiLady's 12,5 meter og spejdede efter en plads..... En behjertet træmotorbåds-ejer rejste sig og gjorde tegn - vi kunne lægge os udenpå ham. Et par kolde genstande senere, faldt vi i snak om netop - behjælpeligheden. Som han sagde "Behandl andre som du selv gerne vil behandles" - han kommentar til MiLady "Det var dog en fand.. lang synål" - hvorefter han rejse sig og lavede to spring.

Mvh
MiLady


www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Nå nu skal man jo heller ikke feje hjælpsomheden ind under gulvtæppet, den findes stadig. Men må jo ikke tro at, alt var den rene idyl i "gamle dage", kludesejlere var de fine og rigtige sejlere " sportsfolk ", både med motorfremdrift var ikke com il faut. Man kan jo også godt sige at, datidens både ikke altid var lige så up to date, som i dag. De blev i høj grad vedligeholdt og repareret af ejerne, som tit måtte ha hjælp til motoren af en anden sejler. Klargøringen tog længere tid med træbåde, og man lånte hinandens grej, hyggede sig og var en slags venner, det gjalt så andre, man mødte til søs, for man vidste de gjorde det samme.
Det miljø findes ikke længere, så vidt jeg ved, ihvertfald ikke i Bogense.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Fejer ? kære lynæs du mener vel svabre :-) De gode gamle dage er ikke som vi husker dem men men ret mig gerne, mener at huske behjælpeligheden, også af de grunde du nævner, var langt mere udbredt. At betale i høker-pils for selvsamme behjælpelighed eller for den sags skyld bommerter samt spydige bemærkninger afleveret med et lunt glimt i øjet.
Hvorvidt dette hænger sammen med udbredelsen af yougurtbægere med- og uden pind, skal forblive usagt, ligeså om det miljø også tilhører dinosuarene...
Er meget glad for, en gammel sømand (smed) har hjulpet undertegnede med at gøre MiLady søsikker, fremstillet rustfrie beslag og røstjern samt meget andet..

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Det blæste godt i torsdags - arriverede i havnen og kunne med det samme se at nabo-båden lå uroligt, det var også højvande, så hans fortøjninger var blevet for lange. Uden yderligere tanke, entredes båden og hev en anelse i disse. Derefter afsendt en sms til ejer..
Om jeg ville gøre dette med en for mig komplet fremmed båd, ville jeg nok hvis der var mulighed for skade på båden eller dem der lå ved siden af.

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis