tegne program..??

hej.

Jeg er blevet lidt hot på det det med cnc fræsning.
Har ikke nogen maskine men ville lige prøve at lave nogen tegning og se om det er noget, inden der bliver offert for meget.
Men ved ikke hvilken program man skal bruge til det..???
Det jeg gerne ville lave er båd skrog til modeler og sådan.
Ja og alt det andet også.

Håber i kan hjælpe

Hilsen tommy
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej og velkommen hertil.


Jeg bruger selv Autodesk Inventor som er et spændende program som kan lidt af hvert, hvad angår mekaniske forbindelser. Det vil jeg da godt hjælpe dig med at bruge. Man kan få en gratis studenter-version af det, men kun hvis man går i skole et sted og man har en email adresse derfra.

Du kan godt tegne fræseren i Google SketchUp, men for at lave dine båd-modeller, får du nok brug for et program såsom Inventor.


Hilsen Brian
Hej Tommy

Jeg har arbejdet indgående med 5-6 CAD programmer incl. Inventor og AutoCAD. MEN mit absolutte yndlings CAD-program er uden tvivl Rhino 3D. Hvor jeg med de andre programmer tit er stødt på ting, som irriterer mig, så elsker jeg at arbejde med Rhino og sidder tit med den der "YES" fornemmelse, hvor man bare føler, at det her er bare smart og gennemtænkt. Rhino er et forholdsvis nyt CAD program, men man fornemmer, at det er lavet udfra et ønske om at lave det ultimative CAD program. Jeg kommer aldrig til at arbejde med "de andre" programmer igen.

Sjovt nok er Rhino meget benyttet blandt båddesignere: http://www.rhino3d.com/marine.htm

Man kan downloade en fuld Demo med 25 saves eller købe en billig student version.

Michael Hammer

www.HammerModels.com

Du kan også prøve CadStd jeg har brugt det til at tegne en cnc maskine, det er meget nemt at bruge,og så er det gratis.
Er der nogen som ved, om der findes et dansk sproget CAD program?
Jeg skulle gerne kunne bruge det til at tegne og styre min Proxxon mini CNC fræser.

Med venlig hilsen

Futlgb

Du kan ikke tegne OG styre din maskine med et CAD program.
For at lave dine tegnede filer om til noget din CNC kan forstå skal du igennem et CAM program og en postprocessor der passer til din maskine.
For at styre maskinen skal du bruge et controller program f.eks Mach3

Børge

Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Tak Børge
OK. Det jeg savner/leder efter er et dansk sproget styrer/controller program til at styrer min fræser.
Jeg har nemlig fundet et dansk CAD/tegne program, nemlig DPS Schematic: http://www.dps.dk/default.htm , men jeg kan ikke finde ud af at konvetere tegningen til det tyske styrerprogram der fulgte med maskinen, og jeg kan heller ikke forstå styresystemets virkemåde...

Med venlig hilsen

Futlgb

Du kan bruge Mach3 til at styre din fræser. Kan du ikke lide den Englske udgave så kan du jo altid lave din egen Danske oversættelse til alle knapperne. Og du har CAD programmet til at lave dine tegninger i. Nu mangler du så bare et CAM program til at lave dine værktøjsbaner og den rigtige postprocessor til at lave dine Gkoder, så er du jo flyvende

Børge

Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Tusind tak, Børge (igen)
Nu har jeg noget at øve mig på, men muligvis er programmerne lidt for gode (og kan alt for meget) til bare at tegne og fræse nogle små printplader, hvilket er mit ønske med fræseren. Jeg har prøvet med nogle PCB programmer (printprogrammer), men det var for svært for mig!!Så hvis nogle har nogle lette løsninger for mig, er jeg meget lydhør...

Med venlig hilsen

Futlgb

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis