forvarme det kolde vand med solvarme?

Hej Alle

Jeg er blevet lidt inspireret af de hjemmelavede solpaneler i galleriet.

Og derfor tænkte jeg om det ku betale sig at bygge sådan en lille en på min tilførsel af vand til varmtvandsbeholderen i fyret? Altså forvarme vandet inden det ryger i fyret til opvarmning til brugsvand.

Jeg forestiller mig at man ku bruge en 60 liters varmtvandsbeholder på loftet, med en lille cirkulationspumpe på solvarme-panelet, som opvarmning og sende det semi-varme vand ned i fyrets beholder til yderligere opvarmning.

Vil det kunne give en reel besparelse på olien, udgifter og arbejdstid (min egen) taget i betragtning?

Jeg ved der er bedre metoder, med jordvarme, ispinde osv, men de er dyre i anskaffelse og det er jeg generelt imod

Rasmus

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jo din ide er ikke helt tosset, der er imidlertid nogle ting du skal have med i dine overvejelser, som f.eks om 60 liters beholder er stor nok (svarer til 6 minutters bad ved 10 liter/min). Du skal være sikker på at at temperaturen du sender ud i anlægge fra fyrett er over 50 grader for at undgå legionella, idet du kan være rimlig sikker på at din forvarmebeholder vil være en generator for legionella hvis den ikke med jævne mellemrum opnår temperaturer over 50 grader i hele beholderen.

Men ellers held og lykke med foretagnet.
Jeg har 60 liters beholder på mit varme vand nu, der kan godt bades 15 min med den nu. Men installerer snart en 90 liters beholder. Det vil selvf være ideelt at de havde samme størrelse.

Jeg havde slet ikke tænkt på legionella Hvor meget kan det forventes at sådan et solpanel af rimelig størrelse kan varme vandet op?

Jeg synes det ville være en fin løsning, især i sommerperioden hvor fyret bare kører brugsvandsopvarmning. Hvis man antager at vandet er 35 grader når det løber ud af solpanelet, skal der jo kun bruges halvt så meget olie, cirka.

Hvordan kan man ellers tilslutte en solfanger på en allerede eksisterende fyr-unit?
Selv en lille solfanger vil kunne varme din 60 Liter op til +100 grader....jeg har selv 3 M2 solfanger som snildt varmer min 300 liters beholder op ( om sommeren) med alt det varme vand som vi stort set vil bruge styringen står til 62 grader, og sender derefter resten til gulvvarme (hvilket sker tit)

Hvis du overvejer at skifte varmtvandsbeholderen, og samtidig tænker i solvarme - så overvej kraftigt om ikke det var smart at skifte beholderen til en som er beregnet til solvarme (kappe beholder) - disse fås med spiral til anden varmekilde og/eller elpatron.
at lave en løsning med 2 VVB virker i mine øre ikke som den optimale løsning - du vil meget hurtigt opleve ikke at kunne udnytte din solvarme ordentligt f.e.sk når din VVB er fuld.
For solvarme er udforminingen af VVB temmelig vigtig for at kunne udnytte energien - gå derfor efter en kappe beholder og lad din primære varme kilde varme den op via sprial/elpatron.
Hvis du alligevel skal installere en ny VVB, hvad så med at vælge en med to sprialer ? Så sætter du bare solvarme til den nederste, og centralvarmen til den øverste. Det har jeg, og det virker fint, og en VVB med to spiraler er altså ikke voldsomt meget dyrere end en beholder med kun en... Den fylder tilgengæld en del mere.
Jeg har planer om at installere en varmtvandbeholder inden min eksisterende varmtvandsbeholder og koble den til et hjemmelavet solfangeranlæg.

Herved vil jeg kunne forvarme brugsvandet også om vinteren. Vandet herfra ryger jo over i den eksisterende varmtvandsbeholder som er 60+ så ingen problemer med legionella eller lign.

Men køb en beholder der mindst er på 150 liter, så har du gemt energi til de dage hvor solen ikke skinner.

Regnskab - det koster ca. 2 kr pr. 20 liter varmt vand opvarmet med el.

 

 

 

Annonce
Hey Mulle03

Hvad har du tænkt på med styring til pumpe på solkredsløbet? Mine planer går også mest på brugsvandsdelen. Altså varme vand op efter man har været i bad f.eks. På den måde kan man om sommeren holde sig næsten udelukkende på solvarme, men stadig have fyret som sikkerhed for at vandet er varmt nok.

Som styring har jeg forestillet mig noget simpelt med et par termostater, en der overvåger om der er varme nok på solfangerne, og en der overvåger temperaturen i beholderen. Altså, pumpen må ikke køre, hvis solfangerne risikerer at køle det vand ned, der er i beholderen. Og den skal køre hvis fangerne kan varme det op til brugstemperatur.
Skrevet af Mathiasen på 26 sep 2009 23:10
Hey Mulle03

Hvad har du tænkt på med styring til pumpe på solkredsløbet? Mine planer går også mest på brugsvandsdelen. Altså varme vand op efter man har været i bad f.eks. På den måde kan man om sommeren holde sig næsten udelukkende på solvarme, men stadig have fyret som sikkerhed for at vandet er varmt nok.

Som styring har jeg forestillet mig noget simpelt med et par termostater, en der overvåger om der er varme nok på solfangerne, og en der overvåger temperaturen i beholderen. Altså, pumpen må ikke køre, hvis solfangerne risikerer at køle det vand ned, der er i beholderen. Og den skal køre hvis fangerne kan varme det op til brugstemperatur.

Det skal køre med en simpel styring med to temperaturfølere. En i udgangen i solfangeren (T1) og en ved udgangen af varmtvandsbeholderen (T2).
Så når T1 er fx 4 grader højere end T2 starter cirkulationspumpen og slukker når T1 = T2.

Det vigtigste hvis du laver det selv er:
1) Overtryksventil
2) Afledning af overskudsvarme til fx gulvvarme
3) PEXrør duer ikke, da temperaturen bliver for høj

/Mulle

 

 

 

Har du et forslag til hvordan jeg kan aflede overskudsvarme til en centralvarme kreds med oliefyr (integreret vvb uden nr2 spiral)? Mit radiator system er et simpelt 1-strengs. Kan jeg køre overskuddet i den kreds med en akkumulering på strengen lige inden fyret? Og vil det kræve at vandet i centralsystemet og solvarmen er det samme? Og hvordan har en oliekedel det med frostvæske? Jeg har ikke meget erfaring med alt det her.
Jeg melder pas her med hensyn til at koble det på centralvarmen.

 

 

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis