Rimelig pris for maling ved fraflytning af lejebolig

Hej Forum

Jeg er for nylig fraflyttet en et-værelses lejlighed på 62m2 (Langelinieparken i Århus)

Udlejer benytter sig af egen maler og jeg har netop modtaget regning på 13.825kr (24 timer a 340 + moms + 3625 i maling).

Da der var tale om at male lejligheden hvid på hvidt og når man tænker på at køkken, bad, vinduer, skabe etc ikke skal males syntes jeg det virker helt vildt at der kan bruges 24 timer på så lille en lejlighed - når det nu er en prof. maler.

Derudover kom slibning af gulv til 3437 + lidt små rep. til 906. Ialt over 18.000

Hvad siger I - er det rimeligt?

På forhånd tak for svar
Hej Forum Jeg er for nylig fraflyttet en et... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg betalte i omegnen af 26000 for maling og gulvslibning i en 2v lejlighed i Århus på 68 kvm for et par år siden. Med mindre der er fodfejl i lejekontrakten eller flyttesynet tror jeg ikke der er noget at komme efter. Der burde være et punkt i lejekontrakten der omhandler istandsættelse ved fraflytning - og som regel står der noget med, at det er udlejers håndværkere der skal udføre arbejdet.

Jeg tror Søgaard er en rimelig stor spiller så mon ikke han har styr på det juridiske. Og der er jo ikke tale om at du har betalt for at sætte lejligheden i ny-stand. Der er ret almindeligt at gulvene er slebet og væggene malet når man flytter ind

Uden sammenhæng til den nævnte sag i øvrigt: Man kunne godt få mistanke om, at der i nogle tilfælde ryger lidt slanter tilbage under bordet eller at der er nogen der til gengæld får malet meget billigt.. Men som nogen også skriver så er det nok ca. det det koster

Jeg har i øvrigt et familiemedlem der er inspektør i en stor almennyttig boligforening. Han fortalte, at de ikke havde nogen faste aftaler med håndværkerfirmaer omkring flytteistandsættelse. De ringede bare til nogen de kendte i forvejen. boligforeningen havde ingen interesse i at presse priserne. Det burde ellers være ret ligetil at sende sådan noget i udbud - det gør boligforeningerne da ved større bygge- og renoveringsprojekter.
Skrevet af bralle på 14 aug 2009 08:37
Jeg betalte i omegnen af 26000 for maling og gulvslibning i en 2v lejlighed i Århus på 68 kvm for et par år siden. Med mindre der er fodfejl i lejekontrakten eller flyttesynet tror jeg ikke der er noget at komme efter. Der burde være et punkt i lejekontrakten der omhandler istandsættelse ved fraflytning - og som regel står der noget med, at det er udlejers håndværkere der skal udføre arbejdet.

Jeg tror Søgaard er en rimelig stor spiller så mon ikke han har styr på det juridiske. Og der er jo ikke tale om at du har betalt for at sætte lejligheden i ny-stand. Der er ret almindeligt at gulvene er slebet og væggene malet når man flytter ind

Uden sammenhæng til den nævnte sag i øvrigt: Man kunne godt få mistanke om, at der i nogle tilfælde ryger lidt slanter tilbage under bordet eller at der er nogen der til gengæld får malet meget billigt.. Men som nogen også skriver så er det nok ca. det det koster

Jeg har i øvrigt et familiemedlem der er inspektør i en stor almennyttig boligforening. Han fortalte, at de ikke havde nogen faste aftaler med håndværkerfirmaer omkring flytteistandsættelse. De ringede bare til nogen de kendte i forvejen. boligforeningen havde ingen interesse i at presse priserne. Det burde ellers være ret ligetil at sende sådan noget i udbud - det gør boligforeningerne da ved større bygge- og renoveringsprojekter.


Du kan aldrig blive tvunget til at bruge udlejers håndværkere, heller ikke selv om det er privat udlejning de samme regler gælder lige meget hvad, og udlejer kan aldrig stille dig dårligere end lejeloven lige meget hvad de skriver i deres lejekontrakt.
Nej, det er sikkert rigtigt. Og jeg husker heller ikke den konkrete formulering, som helt sikkert levede op til reglerne. Men som jeg husker det skulle udlejer godkende det udførte arbejde og den kontrol kan udføres med varierende nidkærhed alt efter hvor besværlig lejeren er - ligeså med flyttesyn. Naturligvis indenfor en vis margen, så det ikke er for åbenlyst. Men alligevel.

Til udlejers ros skal det dog siges at i mit tilfælde slap jeg med 1 måneds opsigelsesperiode frem for de tre måneder som lejekontrakten pålagde. Naturligvis fordi lejligheden allerede kunne lejes ud der. Men hvis udlejeren nu havde et horn i siden på lejeren kunne man vel lade være med at være large og holde på de 3 mdr. - bare for at drille.

Så alt i alt har jeg ikke grund til at være (voldsomt) utilfreds - men jeg undrer mig alligevel over at jeg efterfølgende kunne få slebet ca. samme gulvareal til den halve pris. Er det mig der var dum eller udlejeren der var smart? Tjah
Regningen ser okay rimelig ud, mht maler arbejde. Nogen kunne lave det hurtigere,- andre ville være langsommere.
Hvis der f.eks har hængt mange billeder, kan alene udfyldning af huller, så de ikke ses hurtigt tage en time.
At beboere, selvom mener det ikke kan være så slemt eller tage ret lang tid at male en lejlighed fordi DE ikke synes den ser slidt ud, det giver jeg ikke noget for. Har efterhånden hørt det så mange gange fra beboere, at den ser jo ud som ny... Men nej, det gør de yderst sjældent. Og efter at havde boet i en lejlighed i 4 år,- jamen så trænger den til at blive malet.
Hvad angår LLO, så er de ikke i stand til vurdere hvad det burde koste. Det erfarede jeg sidste år, i forbindelse med en bekendt der udlejer en lejlighed. Lejerne de havde boet der et halvt år men hvor alt var "ødelagt". Bl.a havde de ødelagt et helt nyt gulv med vand osv. Der var en del ting. Lejligheden var nymalet da de flyttede ind, med lignede noget der havde været beboet af en svinsk person meget længe. Maleren havde givet, for mig at se et MEGET rimeligt og billigt tilbud på maling... Men lejerne, kontaktede LLO der vurderede at det kunne kun koste 1000 MED materialer og få malet lejligheden til trods for der var forelagt billeder af hvordan der så ud der.....! Hvilket jo er helt absurd! LLO ville hive vedkommende i retten hvis han ikke betalte størstedelen af indskuddet tilbage... og her skal det lige siges, at lejerne var flyttet 2 mdr FØR de skulle være ude og havde heller ikke betalt leje for de to mdr de skulle. Så nej, man skal ikke regne med at LLO altid ved hvad de har med at gøre...
En anden ting, man kan aldrig blive tvunget til at bruge udlejeres håndværkere... Man må gerne hyrer andre til at indstandsætte selv, man må som end også gerne gøre det. Men man skal bare være klar over, især hvis man gør det selv at hvis det ikke er udført håndværksmæssigt korrekt kan udlejer kræve en ommaling.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Lidt gammel sag du har bragt op. Hvad er din begrundelse for det er dyrt? Kan da se på din side, at du tage 9400 for maling af en 60m2 stor lejlighed.... Og det er da kun vægge og lofter du så maler for det beløb...
Her er der jo både vinduer, fodlister, karme og radiatorer med. Alt det der netop tager tid og koster pengene.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Hejsa i faglærte malere =)
Hvad er en rimelig timepris for en malerlærling her i vestjylland??
Tak for svar på forhånd ))
Malemo
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også