Rimelig pris for maling ved fraflytning af lejebolig

Hej Forum

Jeg er for nylig fraflyttet en et-værelses lejlighed på 62m2 (Langelinieparken i Århus)

Udlejer benytter sig af egen maler og jeg har netop modtaget regning på 13.825kr (24 timer a 340 + moms + 3625 i maling).

Da der var tale om at male lejligheden hvid på hvidt og når man tænker på at køkken, bad, vinduer, skabe etc ikke skal males syntes jeg det virker helt vildt at der kan bruges 24 timer på så lille en lejlighed - når det nu er en prof. maler.

Derudover kom slibning af gulv til 3437 + lidt små rep. til 906. Ialt over 18.000

Hvad siger I - er det rimeligt?

På forhånd tak for svar
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej det er ikke rimeligt, men sådan er det altså, der er standart priser på den slags uanset størelsen på lejligheden.
Jeg har selv prøvet, dog med rengøring af en lejlighed jeg fraflyttede. Ja oven i købet gik selskabet bare igang uden at advisere mig om prisen. Jeg havde endda udtrykkelig bedt om et overslag inden de gik i gang. Især fordi det kun handlede om rengøring af 3 køkken underskabe og 3 overskabe, rengøring af et køleskab og 4 små radiatorer som ejeren ikke var tilfreds med min rengøring af. Jeg fik en regning på 5800,00 Kr. hvilket jeg dog nægtede at betale for de par timers arbejde. Men det var altså standart prisen, jeg tilbød 2000,00 Kr. eller en tur i retten, de valgte pengene.
Hvad er det for en type lejlighed almennyttig el. privat ?

Har du selv deltaget i synet af lejlighede ?

Hvordan er synet af lejligheden blevet adviseret ?

Hvor lang tid har du beboet lejligheden ?

Hvad står der i din lejekontrakt omkring istandsættelse ved fraflytning ?

Er du medlem af LLO (lejernes landsorganisation)

Har du skrevet under på noget ?

Hilsen
Allan
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
For 6-8 år siden fik en bekendt, en gammel dame, en regning på ca. 95.000 fra boligselskabet for istandsættelse af en fraflyttet 3-værelses lejlighed.
Hun gav den i rollen som halvdement og til sidst opgav boligselskabet.
Hun havde boet der i 30+ år og selskabet forlangte bl.a. nye fliser på badeværelset pga slitage og ælde, men ingen skader!!!!
Der bliver taget grundigt ved i den slags situationer, hvis man ikke stritter meget kraftigt imod.
Det lykkedes mig dog at få accepteret egen istandsættelse af min afdøde svigerfaders lejlighed, egentlig uden de store sværdslag, selv om viceværten stillede sig meget afvisende til at begynde med.

Med venlig hilsen
ktm

 

Tak for svarene.

Jeg deltog ikke selv i syn - min bror gjorde. Viceværten ville ikke give et overslag på istandsættelse.

Vi har boet der 4 år og var de første som boede i den på det tidspunkt nyopførte lejlighed. Udlejer er Søgaard Ejendomme.

Ved fraflytning var lejligheden i fin stand og grundigt rengjort. Har vedhæftet synsraporten + opgørelse over istandsættelse skulle nogen have lyst til at se dem.

I lejekontrakten står at lejligheden skal afleveres som ny. Jeg er ikke medlem af LLO. Jeg har ikke skrevet under på noget andet end lejekontrakten. Min bror skrev under på synsraporten med min fuldmagt.

Takker for Jeres vurdering.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skynd dig at melde dig ind i LLO. for den lejekontrakt overskrider da lidt af hvert.
Det er da totalt umuligt at afleverer en lejlighed som ny, når i har boet i den i 4 år. Der er trods alt noget der hedder slid og ædle, og det er endda noget som husværten tager sig betalt for medens i bor der. Jeg tror at mange lejere slet ikke er klar over at en del af huslejen som ejeren  modtager skal tilsidesættes til vedligehold og forbedringer af det udlejede. Det er der lov om.

V.h.  Håndværkeren
http://www.themis.dk/synopsis/index...loven.html

her står der om pligter og rettighedder..  det er desværre ikke ualmindeligt at udlejer prøver få lejer til at afholde alle udgifter i forbindelse med istandsættelse efter fraflytning..  jeg ved jo ikke hvordan din kontrakt er udfærdiget men det er normalt at der hensættes midler til indvendig vedligeholdelse og hvis det f.eks. er tilfælled skal disse midler bruges før du hæfter for noget i forbindelse med almindelig slidtage.. men du ka selv læse lejeloven på ovenstående link..  med det virker ikke rimeligt at en regning på 13000 for maler ender hos dig..  det er altid vanskeligt at vurdere hvor lang tid der ka bruges på en opgave, men jeg ville ikke påtage mig at male alt det der står i fraflytningsrapporten på mindre tid, med mindre det er platmaling for så er der ikke brugt andet end en formiddag på opgaven..

 den bedste håndværker er ham/hende der kender sine egne begrænsninger

De gange jeg har boet i en lejelejlighed har renoveringskravet altid været ret tæt på depositumet...
Fik en regning på 12000 for rengøring af en 1værelses studielejlighed tilbage i 80erne, efter at jeg havde boet der i et halvt år. Da jeg havde billeder der viste at den var totalt rengjort da jeg flyttede, fik jeg at vide at jeg skulle have gjort rent efter de håndværkere der havde "renovret" lejligheden efter fraflytning.
Jeg mente så at det ville være rimeligt hvis de havde henvendt sig, men de havde de da så sandeligt også gjort - på det telefonnummer jeg havde opsagt i forbindelse med flytningen...
Sjovt nok sad formanden i andelsboligforeningen i den lokale partibestyrelse sammen med den håndværker der havde renoveret lejligheden, og ejeren af rengøringsfirmaet....
Behøver jeg at sige hvilket parti det var?

Green

Desværre tror jeg det er forsent at gøre ret meget, vi har altid selv sørget for at få malet og lavet de ting der skulle laves inden vi flyttede ud, det har indtil videre sparet for en del. Nogle udlejere slår så på at man ikke selv må istandsætte og at det skal være deres håndværkere, dette er så imod lejeloven. Men i dit tilfælde er der ikke andet og gøre end at kontakte lejernes LO og høre hvad de siger, men efter som du er fraflyttet er det nok forsent.

Og det kan sagtens være sådan at lejligheden skal aflevers i sammem stand som man modtog den, men så har man heller ikke indbetalt til en vedligeholdskonto.

Jeg lidt i tvivl om hvorvidt det er muligt og lovligt at ville bringe en lejlighed tilbage til tilstanden da den var ny når det privat udlejning, men det er jo det du har skrevet under på og du har via din bror akcepteret mængden af istandsættelse ved fraflytningssynet. Kravet om at få malet væggene er måske heller ikke helt urimligt, der har været lavet mad, hængt billeder op og måske røget i en lille 1 værelses lejlighed gennem 4 år. Tænk på hvad du selv ville akceptere at flytte ind i.

Priserne du har fået arbejdet udført til virker ikke urimelige. Vil du have en korrekt vurdering om omfanget af istandsættelsen, vil du få den bedste rådgivning hos LLO, og anbefalingen skal da også lyde at alle der bor hos private udlejere at få sig et medlemskab her, de små udgifter der er til medlemskabet kan hurtigt tjene sig ind igen. Det går desværre først op for de fleste når de står med skægget i postkassen.

Hilsen
Allan
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også