opsætning af lamper i gipsloft - svigermor hjælp

Hej

Jeg er blevet bedt af min svigermor om at sætte lamper op i hendes nye loft.

Loftet er til kip, og der er sat 1-lag gipsplader op (med filt) i forbindelse med efterisolering af loftet pga fugtskader på loftspladerne ved hus overtagelse. Dampspæren ligger lige ovenpå pladen..

Jeg skal sætte både kroge og elskinner op.
1. Hvordan finder man lægterne, er der en smart måde?
2.  Kan gipspladerne sagtens holde en lampe, og hvilke skruer skal man så bruge (skruer, som ekspanderer på indersiden?).
3. Er der visse forholdsregler i forbindelse med dampspæren

Mange tak på egne og svigermors vegne
Kris
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1,
du kan leje en scanner der kan vise dig hvor de er
du kan søge skruerne med en magnet eller en billig scanner
2, ork ja. op til 8kg i en enkelt lag. jeg bruger rosetter fra expandet.
3, ja den skal jo helst ikke gennembrydes. men jeg TROR ikke det betyder noget i det her tilfælde. hvordan skulle de ellers have sat skruerne i gipspladerne ?

jeg har lige købt en bosch wallscanner D-tect 150 men er stadig på lege stadiet med den. har ikke prøvet at bruge den seriøst endnu. den er på tilbud. se side 5. http://www.johannesfog.dk/fileadmin/user_upload/322009%20Skurvogn/flash.html

Jacob
Så skulle du tage og læse et par test af dem, er opgivet til at holde 65 kg, men holder i test over 80 kg.

Jeg har selv overskabe fyldte med porcelæn i, der holdes skabene oppe af rosett plugs, og den holder til alt det der er i skabene + min vægt uden problemer, dvs. over 100 kg pr. skab, uden problemer.

Vi har testet et overskab med godt over 150 kg hængende ( 2 tømrersvende ) i 2 plugs, og det hænger der stadig.

At man ikke kan hænge tingene op i gips er forældet og uvidende tankegang...


Du kigger ikke på opgaven.
1 lag gips.
direkte træk.
de 20kg afhænger af hvordan man laver belastningen. og de 20kg er indregnet med sikkerheds faktor 3. og kun hvis der er mindst 30cm ubrudt og intakt plade hele vejen rundt om ankeret.
mange af de ting jeg laver er specificeret til langt højere sikkerheds faktor.
man skal huske med gips at der er noget der hedder chock virkning. det betyder at man skal regne impuls energi.

du kan ikke hænge 65kg i et enkelt lag gips med en roset. selv uden sikkerheds faktor er det ikke muligt.

Men til en lampe er en roset i et enkelt lag gips helt fint. og op til 8kg så går det ikke galt.

sætter man f.eks. en fladskærm op bør man regne med en sikkerheds faktor der er stor nok til at børn kan hive i den og rende panden ind i den uden den falder ned. typisk får en 36kg tung skærm 6 rosetter. 4 for oven og 2 i bunden.

Jacob
Annonce
Jamen, så er det utroligt alt det jeg hænger op stadig holder.

Og jo, det gør jeg.

En lampe i et hus med loft til kip, hvor der er monteret et lag gips, med max 300mm c/c afstand, dvs. max. 150 mm fra fastgørelse af gipsen, til hvor lampen bliver fastgjort, der skal sku meget til at flå en rosett ud af en gipsplade, har du selv forsøgt dem med det ?

Har "afmonteret" en hel del inventar da vi renoverede godt 6000m2 kontorer hvor jeg arbejde tidligere, alt det inventar der ikke skulle genbruges og bare afmonteres og bortskaffes, blev for det meste skruet ned, da der ellers skulle et koben til, man flår ikke bare skabe og holder ned fra væggene, selvom det "bare" er gips det er monteret i, også selvom man med alt kraft hiver og flår i skabene der er monteret.

42" Fladskærme hænger jeg op i max. 4 rosetter, og de hænger der stadig, også selvom jeg flår godt i skærmen for at være sikker på den bliver hængende, og mine neicer har været oppe at kravle på skræmen, for at nå DVD ovenover flere gang, overskabe med tung belastning af porvelæn har jeg ingen problemer med hænge op på 2 rosetter heller, og her snakker vi altså stadig om at 2 svende har været oppe at hænge i et overskab, opsat på en alm. gipsvæg, hvor stålskinnerne stod pr. 600 mm, jeg har til dato aldrig hørt om nogle der har hevet en lampe ned af et gipsloft, hvor lampen var monteret i en rosett, og forventer heller ikke det sker foreløbigt, så ville jeg nok tage "chancen" med at hænge dem op.

Er man dog usikker på det, så sidder forskallingen jo pr. 300mm så det burde være nemt at finde et forskallingsbræd og montere det direkte i den.

Skal den endda sidde tæt på lampestedet, er der stor sandsynlighed for at lampestedet er monteret i et forskallingsbræt, og man derfor bare kan skrue sin lampe op i det bræt ved siden af lampesteder.
en 42" er det ikke ca 25kg ?
jeg tror ikke alle de steder jeg kommer har helt styr på konstruktioner. men er de rigtige forhold til stede så hænger man en 60" plasma op i 2 ankre.

Jacob
42" er vist lidt mere end 25 kg alt efter hvilken skærm det er...

Men nu ved jeg godt at med sikkerhedsfaktor på alt, så skal det hele jo overdimensioneres, men min erfaring med rosetten er så god, at jeg normalt ikke fraråder opsætningen i disse, det skulle da lige være fordi der er nogle forhold, der gør men ved at det vil være specielt udsat.

Men i ovenstående tilfælde, vil jeg mene en rosett kan klare det, en rosset med krog ville måske være optimalt til formålet...


kan i forklare hvad de forskellige "skruer" i bruger er, noget med rosetter og anker, dem jeg kender er en slags "stor" metal skrue man skruer op og så fx skruer en krog i ellre en hvor man borer et 8 mm. kun skruer en krog i som så ekspandere. hvad er det for noget i bruger lyder spændende hvis det kan holde så meget uden problemer

aut. el arbejde til tiden

et "anker" er hvad som helst der sidder fast.
du skal bare futte ned i et rigtigt byggemarked og købe expandet rosetter http://www.expandet.dk/filer/gips/101_Rosett.pdf
blå er til enkelt pladet gips rød er til dobbelt pladet. køb dem med krog eller øje til lamperne.

den du snakker om er fin til mindre ting. jeg benytter modellen i plast og kun til stik dåser og lignende småting der dog skal sidde fast.

du vil fint kunne hænge en let lampå så som en rispapirs lampe i sådanne en forvokset skrue. om den er i plast eller metal tror jeg ikke betyder så meget. jeg syntes dog at plast modellerne er mindre kluntet end metal modellen.

plast modellen er her.

Jacob
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis