Valg af båd/motor Ferskv. saltvandskølet.

Hej bådejere.

Tænker på at købe en mindre motorbåd,gerne en som trænger til lidt restaurering.
Hvilke køle-type skal jeg vælge Fersk/saltvandskølet.
Fordele-udlemper ved de to typer køling.

M.vh. maskinsnedker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Uha da da !
Se nogle kan lide datteren andre moderen
Fordelen ved det ene frem for det andet er et spørgsmål om hvad båden skal bruges til og om den skal bruges året rundt.
Den ferskvands kølede har den fordel at du ikke skal tømme motoren for kølevand vinter dage, der er ikke den store forskel i om den tære hurtigere inde fra, da bådmotorer som regel er bygget noget kraftigere i godset.
Du skal nok også regne med at en fersvands kølet vil være noget dyrere at anskaffe.

V.h.  Håndværkeren
fordelen ved den ferskvandskølede er at du kan få rigtig driftstemperatur så den forbrænder ordentligt og at den har længere levetid pga salt tærer de gammeldags saltvandskølede var rigtig nok kraftigere byggede men næsten alle moderne marinemotorer er industrimotorer som er fabriksmariniserede så der er nok ikke mange der er kraftigt bygget i dag så ferskvand er efter mit hoved det rigtige.

der er altid solskin bag skyerne

Hej.

Selv ville jeg også foretrække en ferskvandskølet motor, men skulle jeg ud og købe båd ville jeg ikke udelukkende vælge ud fra motoren. Forstået på den måde, at finder man den rigtige båd, så betyder det mindre om den er ferskvandskølet eller søvandskølet.
Har selv en ældre Bukh, søvandskølet, og den kører ganske udemærket, og har ingen planer om at ændre den til Fw-kølet.

Ferskvandskølet : højere drifttemp, intet salt/skidt i motorens kølekanaler, det er nemmere at rense en rørkøler/pladekøler, end at rense motorens kølekanaler, muligt at tilsætte kølervæske/korrisionsvæske,

Søvandskølet: Drifttemp skal holdes lavere, risíko for salt/skidt i motorens kølekanaler, større risiko for tæring og korrision.

Men selvom der er flest fordele ved en ferskvandskølet, så skal du ikke blive skræmt fra at købe båd med en søvandskølet motor.

Mvh
Sømanden.

Kan slet ikke tilslutte mig holdningen om at der ikke er forskel på tæringen. Der er kæmpe forskel. Der findes vel ikke noget mere aggressivt end varmt saltvand mod støbejern, og det er præcis det der sker i en motor med 1-kreds køling, eller saltvandskølet som de fleste kalder det. Jeg har selv lige skiftet manifolder pga. tæring. Der sker så det at kølevandet i den tærede manifold kan løbe ind i topstykket og så har vi baladen. I værste fald ødelægges motoren fuldstændig.
Hvis du køber en ferskvandskølet (2-kreds kølet) er det kølevæske der løber i motor og manifolder og det tærer ikke.

Så jeg vil bestemt anbefale dig en ferskvandskølet motor.
det er rigtig men så er det varmevæksel der bliver tæret istykker
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Pris motor contra varmeveksler -

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis