Behandling af træ

Hej

Skal have noget træ farvet sort, eller så tæt på som muligt. Det må ikke være maling da man gerne skulle beholde træ-fornemmelsen i overfladen.

Jeg ved ikke om man kan få en olie der decideret farver træet så mørkt, eller man skal over i en bejdse som jo nok kan fåes i sort. Problemet er jo bare at man normalt lakerer efter bejdsning - det vil jeg gerne undgå.

Er der nogen der ved hvordan en bejdset overflade bliver uden lakering?

Det skal siges at det ikke er en slidoverflade, som vil få meget berøring.

Håber på gode råd

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som du beskriver det kan du nok godt slippe afsted med at bejdse uden at gøre mere, men får du behov for at aftørre med en våd klud senere, så vil det nok blive skjoldet over tid.

Men hvad med at bruge noget i stil med det her.
Hvis man bruger den dækkende, men gerne vil have en anelse mere transparens, kan man nok bare fortynde lidt.
du kan også bruge trætjære det giver en mårke brun farve

Jeg kan også tage fejl. Og jeg skal nok gøre opmærksom på det, når det sker... hvis du lever så længe...

http://www.espersen-glasius.dk

OK jeg overså, at der ikke er angivet noget om det er uden- eller indendørs. Hvis udendørs er tjære et glimrende forslag, men jeg synes bestemt ikke jeg har set tjære anbefalet til indendørs brug.

Man kunne jo også selv pigmentere en tørrende linolie, så den netop får den transparens man ønsker. Hvis du googler linoliemaling får du bunker af links til olie, pigment, tørrelse og fremgangsmåde.
Hej og tak for svarene

Det er dog indendørs, så trætjære er ikke en mulighed..

giv det en tur med en brænder og giv det så en omgang lak. det ser hammer godt ud.
Man kan også få en sort træ beskyttelse men så er det svært at se årene. de kan dog fremhæves ved at sandblæse træet inden træ beskyttelsen.

Jacob
Hej
I "gamle dage" var der noget der hed laboratoriebejse, det blev brugt på bordene i fysiklokaler og andre steder hvor det skulle kunne tåle skrappe midler. Det er sort og sklal ikke lakeres. Jeg ved ikke om det kan fås mere!
God arbejdeslyst Per.

Livet er for kort til genudsendelser!!!!!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på træbeskyttelse med dækkeevne-garanti med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også