Efterisolering af loft

Hej,

Jeg skal have efterisoleret mit loft. Jeg har fået nyt tag på og tømrene har isoleret skunken og skråvæggene, men jeg skal selv isolere gulvet i loftrummet. Min ingeniør har beregnet at der skal 300 mm på loftet for at overholde varmetabasrammen. Fint nok. Problemet er at jeg skal have forhøjet gulvet, så der er plads til 300 mm. Der er pt kun plads til 100 mm, hvis jeg vil have et gulv på. Så jeg tænker at at forhøje mine bjælker mellem spærene (er det dem der hedder hanebånd?) med 200 x 50 mm spærtræ, fylde rockwool i og så lægge et 22mm spånpladegulv. Men mit problem er at der er omkring 95 cm mellem hver bjælke, og jeg tænker at det måske er for stor en afstand?. Jeg har pørvet at skitsere det her (beklager min 3d tegneevner):

Alternativt kan jeg lægge dem på tværs af bjælkerne:

 
Så ville jeg komme ned på en 60 cm afstand mellem strøerne, men det ville give mere bøvl med at lægge isoleringen, og det bliver nok også bøvlet at få strøerne nogenlunde i vatter.

Er der nogen der har stået i sammen situation før og har nogle gode råd?

Og hvordan med det el der er på loftet? Kan jeg bare lukke det inde, og så lave en lille lem i til samledåserne? Burde jeg forhøje kablerne ligeså?

Mvh
/Thomas
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kommer vel an på hvor lige eller stabilt du vil have det? - hvorfor i det hele taget lave et gulv hvis det ikke skal bruges til beboelse?

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

95cm er alt for stor afstand til gulvspånpladerne.

Du kunne starte med at forhøje med f.eks. en 45x145 i samme retning som bjælkerne, derefter 45x145 igen men denne gang på tværs med c/c 60 cm. Du undgår på den måde i højere grad kuldebroer og du får understøtningsafstanden ned på 60 cm så du kan bruge gulvspånplader.

Det er dog ikke nødvendigt at bruge Spærtræ - Reglar kan sagtens gøre det.
Det med at reglar er mere skæve end spærtræ er i 9 ud af 10 tilfælde en skrøne. Det er i hvert fald min erfaring.

Du kan finde reglarne på e-trælasten, og du kan læse mere om efterisolering under deres byggeråd. 

Der er i øvrigt også en god handel i sigte mht isolering  og gulvspånplader, hvis der lidt mængde i det du skal bruge.

 www.bygmax.dk - Vi har alt i byggematerialer og VVS artikler.

@jesper44a rigtig med skævheden, bare men selv vælger dem i trælasten.

Du kunne overveje papiruld på dit loft jeg har haft købt det i roskilde engang, ude over for silvan..

Spånplader, er det smart. Der er vel fugtigt på sådan et loft een gang imellem. Hvad med noget billigt b-sortering husmandsgulv, eks. fra lavpristræ i Køge. Bauhaus har det også sommetider.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hej Thomas,

Jeg har lavet det på en anden måde med reglar og understøttelser hvor belastningen er stor. Måske lidt besværligt men med min. af kuldebroer og let at lave når gulvet/loftet er tomt.

Reglar fastspændes med bræddebolte i eksistrende spær, der understøttes med reglar (gennemgående bræddebolte) og sømbeslag mod eksisterende spærfødder - alternativt kan reglar skæres til så de passer under og sømbeslag anvendes. Alm forskalningsbrædder som gangbro/gulv med skruer.

Mit gulv er hævet til 450mm isolering på denne måde.

Ps. hvis hele gulvarealet ønskes lagt skal du alligevel have reglar lagt ud til spær for evt. understøttelse af flytbar "gulv"

Billeder af opbygningen kan sendes til dig.
Skrevet af Thomas_K på 12 aug 2009 19:11
Og hvordan med det el der er på loftet? Kan jeg bare lukke det inde, og så lave en lille lem i til samledåserne? Burde jeg forhøje kablerne ligeså?



Alle samlinger i din installation skal være tilgenlige, for eftersyn, fejlfindeing og repration..

Det betyder at der skal være så meget plads omkring dem at man kan få låget af dåsen, nogle dåser skal have en skruetrækker helt ned på siden for at komme under låget og åbne den.

Når man så har adgang til de samlinger som er lavet, det skal være muligt at komme til at måle på disse, samt adskille dem.

Så hvis du har nogle samledåser som er placeret på loftet skal der være så meget plads at man kan få to hænder ned gennem lemmem + plads til at man kan se hvad man laver med de to hænder som er nede gennem lemmen.

Samt lave et skilt hvorpå der står "inspektions lem - EL" eller noget i den stil så det er synligt. Evt. en skitse af loftetrummet med hvor de skjulte samlinger er placeret, denne kan så lægges samme med din gruppetavle - eller ved indgangen til loftrummet.

Eller også skal du have flyttet dine samlinger ud således at de bliver tilgenlige efter det nye gulv kommer.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis