Hvepsebo i kompostbunke

Hej.

Jeg skulle netop til at grave noget muld ud af en af mine kompostbunker, som har stået tillukket siden efteråret. Føj for en ulykke. 10 sekunder efter jeg havde stukket spaden i bunken var jeg omringet af 30 hvepse :-(

Hvad gør jeg nemmest for at komme af med det? Jeg har ikke prøvet at fjerne et hvepsebo før? Kan jeg bare sprøjte tilfældige steder i kompostbunken? Jeg har ikke rigtig lyst til stå og "grave" for at finde boet... Nogle gode ideer? Hvad sprøjer man evt med?

Mvh
/Thomas
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det enkleste ville være, hvis du ikke absolut har behov for at rode i bunken nu, men kan vente til hen på efteråret hvor hvepsene alligevel er døde.

Kan du ikke vente så kunne man måske vande dem ud istedet for at bruge gift i komposten, som så følger med komposten ud i køkkenhavne og derfra ind på spisebordet.

En overdækning med presenning en uges tid vil nok også tage modet fra dem.
Et organisk opløsningsmiddel som f.eks. alkohol slår dem ihjel med det samme, vent med at sprøjte/hælde det på til om aftenen hvor alle hvepsene er i boet, så slipper du for at en masse hvepse farer forvriret omkring. Men det bedste råd du har fået er nok det hvor du lader bunken ligge indtil hvepsene er væk.

Hilsen
Allan
Bangebukse! :-)

Vi har dem hvert eneste år - hvepse er og bliver en plage - de skal dø!

Det er da for nemt når de er i komposten og du ikke vil bruge gift (selvom det regner væk og bliver nedbrudt).

Hvis du er bange for at blive stukket tager du tykt tøj, hat, skibriller og arbejdshandsker på samt elastikker ved ærmer og bukseben - gå derud om aftenen når det er mørkt men ikke mere end du kan se til det, 3 gode tag med en jordgreb der hvor du har set se de flyver ind og ud og så går du roligt derfra, ikke løbe og slå vildt omkring dig - vibrationer og pludselige bevægelser er det de reagerer på.

Boet er nu blotlagt og det synes de er ubehageligt (her plejer masochisten at komme op i mig og jeg henter gasbrænderen!). De vil som regel flytte med det samme eller gå til grunde, hvis de ikke er skredet dagen efter hopper du lidt i bunken eller graver noget mere af - og de er dermed færdige med at altid være der når i sidder på terrassen, stikke dig i tungen når du drikker af dåsen efter du kom tilbage til den, plyndrer dine frugttræer inden du selv gør etc etc.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hehe. Ja, kald mig bare en bangebuks. Jeg prøvede at rode lidt i det, men fandt ikke boet, og efter første stik tabte jeg ligesom gejsten. Så nu har jeg pakket den fint ind i en klar pressening (så jeg kan følge med i hvad der foregår derinde), så må vi se om de kradser af ... Jeg kommer med en opdatering om en uges tid.

Mvh
/Thomas
Annonce
hvordan står det til med dine hvepse? Er de flyttet hjemmefra eller?

www.simpelt-liv.dk opskrifter, køkkenhave, husdyr og meget andet... læs mere om at blive selvforsynende uden at overdrive.

Hehe. Jeg var rent faktisk ude og "tromme" på presseningen i går med nogle bambuspinde for at se om der kom liv i den, og der kom faktisk et par hvepse ud, men ikke særlig mange, så jeg tror jeg snart hiver pressingen af for at se om det har hjulpet...
Jeg skal nok kommen med en opdatering, når det sker..
/Thomer
øv har lige opdaget at jeg har nøjagtig samme problem i min kompostbunke... Men venter nok til vinter og fjerner så skidtet. De har ikke været særlig generende indtil videre.

mvh jan
Boet går i opløsning i løbet af august, så man vender bare komposten rundt en kølig og regnfuld dag, og så er der ngen problemer før til næste år, når der er en ny dronning der laver et nyt bo.
Det er i øvrigt også bedst at fordele komposten i haven i det tidlige forår, så det er en ren win-win-situation

Green

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis