Hvilket træ til bur?

Hej Jeg skal til at bygge et kattebur til vores katte. Buret bliver B4500mm x D3500mm x H2000mm og skal bygges i træ og derpå volieretråd. Hvilket træ ville i anbefale til dette projekt? Det skal kunne holde i mange år og ikke vride sig skjæv eller revne.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
fyretræ gerne kernetræ

peer1have

Meget ambitiøst, at lave et bur i den størrelse med mm nøjagtighed.

Er det udenfor eller indenfor vi taler om? Er det fritstående eller i tilknytning til mur? Skal det kunne flyttes eller skal det stå fast?

Er det udenfor, skal buret ikke flyttes og er det ikke afgørende at alle burets mål er mm nøjagtig så er det enkelt at sætte en række 3 x 3 stolper forbundet med et terrassebrædt i bund, midt og top som volierenettet han fæstes på. Jeg ville ikke have betænkeligheder med trykimprægneret træ, men ellers kan man jo altid bruge hårdttræ, hvis man har for mange penge liggende.

p.s. hvis det er afgørende for dig, at der ikke kommer revner (hvilket jeg dog ikke forstår) så bør du slet ikke anvende træ. I de dimentioner som du anfører vil der altid være og komme revner.
Skrevet af Lars ON på 12 aug 2009 08:58

Meget ambitiøst, at lave et bur i den størrelse med mm nøjagtighed.

Her KUNNE det jo være sjovt, at starte en diskussion om, hvorvidt 20,0 cm er mindre nøjagtigt end 200 mm 

LuneLund: Once I thought I was wrong, but I was mistaken...

Skrevet af LuneLund på 12 aug 2009 11:58
Her KUNNE det jo være sjovt, at starte en diskussion om, hvorvidt 20,0 cm er mindre nøjagtigt end 200 mm 

Ja det kunne man, og før man fik set sig sig om ville dagen være gået og mange ville sikkert have deltaget i den spændende debat.

Og når man så havde hygget sig længe med den spændende og inspirerende diskussion kunne man gå videre, og diskutere om det gav mest mening at tale om at kassen skulle være 2 meter høj, 200 cm høj eller 2000 mm høj.

Annonce
Jeg har altid arbejdet i mm og bruger derfor mm. (og bygger inden for få mm)
Brugen af mm, cm, meteter eller træskolængder afhænger helt af hvilken branche man arbejder i, indenfor metalbranchen er mm næsten enerådende, jeg har brugt tegninger hvor en maskines længde var angivet som 23000 mm.
Vil du lave et fotoalbum når du er færdig? Vi er lige flyttet i hus, og har også et par katte der ikke render frit rundt omkring. Så ville være fint med lidt inspiration.
jeg mener ikke du ka lave sådan en stor konstruktion af fritstående træ uden risiko for at noget sprækker og vrider sig med mindre at det er en konstruktion der står inde i konstant samme temp og luftfugtihed, træet skal være ovntørret og spec. udvalgt, afklimatiseres på brugsstedet, tilpasses og samles.. ellers er det svært at opfulde dine krav til materialet lige meget hvilken træsort du vælger.. har du kigget på stålkonstruktioner eller lign...
god fornøjelse :-)

den bedste håndværker er ham/hende der kender sine egne begrænsninger

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også