Valg af indervæg til nybyggeri

Er der nogen der har erfaring vedr  indervægge. vedr lydisolering, holdbarhed, isoleringsevne, vedligehold, økonomi mm.

1. Træskellet med isolering og fibergips
2 . Betonelementer med filt
3. Mursten
Er der andre bedre muligheder/løsninger?

Kunne se på Bolius hvilken lydisolering de forskellige gav, men der var en kilde henvisning, så jeg ved ikke om man kan stole på disse Db tal.
 
Der skal tages i betragtning at vi har 2 hunde, dvs 1 hvalp ca hvert 5 år.
I fremtiden småbørn. (det går ikke altid helt stille for sig)
almindelig brug, fester mm
Nem rengøring, da hundene har tendens til at ryste sig indvendigt, især hyggeligt efter en strandtur.
Der skal kunne hænges reoler, hylder mm op på væggen, så det er nemt at gøre rent nedenunder.


mvh johnia

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor har har i fået den med fibergips fra - hvis du laver almindelige skillrumsvægge er det vel med almindelig gips og evt 12 mm spånplade inden under, så du kan hænge noget op på væggene. Ved nybyggeri bruges primært gasbeton som er rimelig lydreducerene, der kan hænges noget op på væggene og det er nemt at arbejde med. Mursten ville da være at foretrække, men prisen er her sikkert også noget ganske andet - det er det der er dyrest både materiale samt tidsmæssigt.

Jeg havde klaret foretrukket gasbeton - jeg mener ydermere at det er billigere i indkøb end en gipsvæg. Mursten - så skal manden være murer, ellers tror jeg det bliver for alt for dyrt.
Det med rengøring etc har intet at gøre med hvad væggene er bygget op af. Det afhænger af din maling og med hvilken glans det har og selvfølgelig om du vælger tapet eller væv/filt. Vælger du et tapet (papirstapet med et mønster eller andet), ville jeg slutbehandle det med en 2-3 gange af en meget mat lak, da det gør væggene meget modstandsdygtig over for slitage. Mht rengøring ville det som jeg ser det, kun give problemer hvis det var en murstensvæg som ikke var pudset, så ville den være sværere at rengøre.

Jeg ville helt klart vælge en let væg med OSB-plader og gips, eller en af de mere moderne løsninger kun med fibergips eller lign. (skruefaste). Kender ikke lyd-egenskaberne på de nye, men det kan man jo undersøge.

En let væg vil alt andet lige give mere plads til isolering, hvilket er min væsentligste bevæggrund for at vælge en let væg. Tror ikke den samlet set er billigere end f.x. gasbeton eller anden tung væg - du skal jo huske, at den skal bære dit tag!

Som Anders77 nævner, så er det slutbehandlingen, der afgør rengøringsvenligheden. Vi har gode erfaringer med filtede vægge med en kvalitetsmaling henover. Holder til det meste og er lette at tørre af. I f.x. bryggers og køkken kan man vælge en høj glans, som er meget vedligeholdelsesvenlig.


Mvh.

Jan R.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Træskelet med fibergips, var pga isolering varme og lyd. Samt at de lover at en skrue kan holde 50kg. Murstens væggen er selvfølgelig den løsning vi helst vil have, men er ca 140.000 dyrere.
Vores budget er overskredet en lille smule, så vi er ved at kigge på, hvad vi kan gøre for at minimere udgifterne

170+35 m2 grundmuret vinkelhus, 2 værelser, 1 sove værelse, 1 kontor, køkkenalrum, stue, 2 stk toilet. Bygges med gesims, arkitekt tegnet tagrender, fuld kip i stue med stort vindue parti i gavl, gipslofter, lukket fuldmuret garage med el port, træ/alu vinduer lav energi, jordvarme, genvex, spa. tilbud ligger på ca 2,6mio. Får nok ikke bedre tilbud her i toppen af Nordjylland.

Ændringer:
Tagrenderne bliver almindelige zink tagrender.
Regner med selv at male og sætte gips op i loftet samt spartle og filt, for at nedbringe udgifterne.
Muligvis ligge gulv og lave fodlister selv, hvis der er noget at spare der.

Har fået det råd at spare på inventaret, da man senere hen ikke kan ændre selve huset, men man kan udskifte skabe, køkken mm, efterhånden som man får råd til det. Selvfølgelig sætter vi ikke et discount køkken op, men et godt solidt køkken i mellemklassen.

Er der nogen der har været i samme situation, og i såfald hvad valgte i, og har i fortrudt noget?
Vil også gerne have flere erfaringer vedr. indervægge

mvh johnia

jeg har arbejdet lidt med fibergips.. det er lidt dyrere end gipsplader og tager længere tid at tilpasse og montere til gengæld har jeg ikke hverken hørt eller læst om problemer med skimmelsvamp i forbindelse med brug af fibergips og det mener jeg da er en ting der er værd at have med i overvejelserne..
skulle jeg bygge nyt havde jeg helt klart brugt fibergips og isoleret med papiruld.
god fornøjelse..

 den bedste håndværker er ham/hende der kender sine egne begrænsninger

Mine erfaringer med stoejdaempende vaegge er at vaeggen skal laves som en dobbeltvaeg med Rockwool. I vores gamle hus i Danmark hade vi en en saadan vaeg mellem boernevaerelset og vores sovevaerelse og den virkede godt (begge veje) Her i Canada hvor vi bor nu er 99 af de vaegge der bliver bygget, lavet som gipsplade vaegge paa et traeskelet.
Hvis vaeggen bliver lavet hvor de lodrette stolper er forskudt for hinanden, behoever vaeggen ikke at blive meget tykkere end en enkeltvaeg.
De 2 vaegge maa ikke have forbindelse med hinanden, heller ikke med sammenpresset RockWool. Du kan se en tegning af konstruktionen her http://www.diy-home-theater-design.com/staggered-stud-wall.html
Jeg er lidt uenig med det de viser paa tegningen, for det foerste bruger de Glasuld, jeg mener at RodkWool har bedre lydisolerende egenskaber (og det stikker ikke saa maget naar man arbejder med det) for det andet saa mener jeg at isoleringen skal skaeres til saa isoleringen ikke kan virke som en lydbro.
Ophaeng af ting paa en gipspladevaeg er ikke noget problem, man finder bare et sted hvor traeskelettet er lige bagved

Karsten
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Vi har over alt lette skille vægge med Rockwool /OSB og alm gips. Der er egentligt ok, men lyd mæssigt ville jeg nok vælge noget andet næste gang eller lave dobbelt"vægge" som man forøvrigt gør i mange andre lande end Canada. Næste gang vil jeg have ytong el. pga. pris/tidsforbrug og lyddæmpning, som jeg mener passer bedre til mit temperament.

Kun perfekt er "godt nok"

Hvor meget skal du spare på det?

Min umiddelbare kommentar er: Få et ekstra tilbud - eller tag en snak med den nuværende tilbudsgiver(e). Der er ikke noget særligt ekstravagant i det hus, så en lavere m2-pris burde være mulig...

Og nej... I må ikke gå på kompromis med selve husets kvaliteter. Men at spare på et køkken, som man bruger hver dag - kan også tage glæden fra huset. Ellers overvej at gøre det 10 m2 mindre???

Loft til kip og gipsvægge.... hører næsten kun om dårlige erfaringer med det (kender to, der har monteret troldtekt efterfølgende for at minimere rumklang.
Vælger du en let indervæg, så udnyt, at der er plads til mere isolering i den (i stedet for at gøre den knap så dyb/tyk.


Mvh.

Jan R.
Vedr. lyd i rum med loft til kip, har jeg til mit nye hus været i kontakt med Rockfon i Hedehusene.
De skriver at mange private er begyndt at benytte RockFon Sonar D i 120*60 cm som lyddæmpende foranstaltninger i stedet for Troltekt, både under byggeriet, men også som forbedring efter indflytning !!

Kun perfekt er "godt nok"

Hej Johnia,

Almindelig gips kan sagtens gøre det.

f.eks. 2 lag gips - 45 mm isolering - 45 mm luft - 45 mm isolering.

Isoleringstykkelserne kan du jo variere på så det passer til projektet og den ønskede varmeisoleringseffekt.

Men det er luften mellem isoleringslagene, og de 2 lag gips der giver noget lydisoleringsmæssigt.

Du kan fine nyttig infomation om isolering/efterisolering generelt hos e-trælasten

 www.bygmax.dk - Vi har alt i byggematerialer og VVS artikler.

Johnia, er lyddæmpning vigtigt for jer, så spar ikke på lyddæmperne på rørene til ventilations anlægget, lydene vandrer let fra rum til rum via rørene. Opvarmning af indblæsnings luftens varmetab er også vigtigt, hvis man er kuldskær. Jeg har selv valgt letbeton vægge i mit hus, og det fungerer tilfredsstillende.
Forslag til budgetbesparelser. I kan vente med at bygge garagen, evt lave mere boligareal + carport (kunne jeg bygge om så havde jeg gjort det). Jordvarme er en kostbar løsning at etablere, hvad er jeres alternativer? En solfanger sammen med ventilationsanlægget kan være en mulighed, især pga af spa'en.
Mht til størrelsen på dit tilbud: jeg er glad for at jeg fik bygget for 6 år siden, hvis det er niveauet idag.

 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også