Krav til søm og skruer i et nyt tag

Hej.

Jeg skal til at lægge et nyt tegltag på mit parcelhus. Det vil jeg gøre selv. Det eneste jeg er usikker på er hvilke krav der er til søm og skruer til lægter, lister og undertag. Kan jeg bruge almindelige varmegalvaniserede søm, eller skal de være rustfri.

Er det OK hvis alt træ er trykimprægneret, eller skal det være vacummimprægneret.

Jeg  ville være rigtig glad hvis nogen kunne hjælpe mig

Med venlig hilsen

Niels
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Rustfri vs. varmgalvaniseret søm/skruer

Jeg har ikke prøvet andet end at anvende varmgalvaniserede søm og skruer til lægter og lign. De skulle gerne kunne holde i mange år. Dog kan du efterspørge en forventet levetid hos tømmerhandlen, så kan de sikkert hjælpe med det.

Mht. trykimprægneret træ. så skal du i hvert fald være opmærksom på at varmgalvaniserede søm/skruer ikke kan klare den den syre der i dette træ, hvorfor du nok skal anvende rustfri og syrefast søm/skruer, samt jeg ville få leverandøren til at levere en garanti på levetiden af disse da trykinprægneret træ er meget hård ved søm og lign.

Kan dog heller ikke helt forstå hvorfor du vil anvende trykimprægneret træ under taget, da det jo helst ikke skulle være særlig fugtpåvirket der??

se evt. link: http://vot.teknologisk.dk/3476

Mvh Dan

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


EL freak

Du har ret - jeg havde ikke set det med undertag- tænkte lige på et tag uden undertag, hvor jeg ikke mente det var så anvendeligt med trykket træ. Min fejl.

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


dan yh,

Det kan jeg godt se, så var den nok helt galt..

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
Alm. galvaniserede søm, og nej der er ikke okay at alt træ er trykket.
Trykket træ er nemlig ikke styrke sorteret, hvilket dine lægter skal være.

Du skal benytte 25 x 50 mm trykket klemlister og 38 x 73 mm T1 taglægter.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis