tv/dvd/hdtv netværk

Hej lav det selv folk

Jeg ved ikke om det høre til her men nu prøver jeg da.
jeg kunne godt tænke mig at jeg kunne se dvd på mit soveværelse og have dvden stående i stuen.
Jeg har hørt om sådanne boxe, så man enda kan bruge fjernbetjenningen over alt hvor de boxe står

nogen der kender noget til det ?

/nja
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg går ud fra at du tænker på trådløse bokse, der sender billede og lyd den ene vej og fjernbetjeningssignalet retur?

De findes, men kvaliteten er ikke overvældende! Alle dem jeg har haft/set har kun leveret video via composite (en enkelt ledning med gult phono-stik), der er den absolut ringeste standard, så glem alt om HD! Desuden falder signalet typisk ud hvis du (eller naboen) tænder mikroovnen.

En anden løsning er at trække signalet gennem et netværkskabel, der jo er noget enklere at føre end A/V kabler. Det kræver nogle såkaldte "balun"s i begge ender. Der findes mange forskellige løsninger, bl.a. denne http://www.kat5.tv men det er generelt pebret, og de leverer typisk også kun s-video, der ikke er gearet til HD. Produkterne i linket findes dog også i RGB-versioner, men så skal der trækkes to CAT5 kabler og købes to sæt - ét til video og ét til audio.

Den nemmeste og billigste løsning er helt klart at købe en DVD-afspiller til soveværelset, så hvis du på nogen måde kan få plads til det vil det være min anbefaling!
Det løber hurtigt op hvis du vil forlænge både lyd/billede/IR-signal. A/V til CAT5e er meget udbredt og det er noget jeg arbejder med dagligt. Der findes alternativ med HDMI -> CAT5e hvor du kan trække A/V over to ledere, som nævnt ovenover. Samtidig skal du også have fat i enten fortrådet eller trådløs IR sender og modtager for at styre DVD-enheden. Det kan lade sig gøre, men det løber op og absolut ikke noget jeg kan anbefale da det vil komme til at koste mere end en DVD-afspiller når du er færdig. Personligt har jeg ingen DVD-afspillere i huset, alle fjernsyn er koblet til en MiniPC.

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
Skrevet af ElectricalFreak på 10 aug 2009 16:58
Personligt har jeg ingen DVD-afspillere i huset, alle fjernsyn er koblet til en MiniPC.

Kan du ikke forklare det nærmere? hvordan er alle TV/ lyd koblet op til den, og hvordan betjenes PC'en fra flere rum?
Skrevet af Mathiasen på 10 aug 2009 17:48

Kan du ikke forklare det nærmere? hvordan er alle TV/ lyd koblet op til den, og hvordan betjenes PC'en fra flere rum?

Så er det vist på tide at rykke over i Lav-computer - den snak er noget Off-topic, men du kan jo google "HTPC" eller "media center"
Annonce
Og jeg har hermed flyttet tråden til denne gruppe til orientering.

Mvh. JørgenE
jeg køre også med et media center, nej helst ikke trådløst, jeg har set nogle der laver signalet om til alm. antenne stik og sender det rundt, men det er ikke den bedste kvalitet i lyd.
det cat 5 lyder spændende.
Hej Mathiasen,

I princippet kan den ikke styres i flere rum, men det arbejder jeg på at få gjort noget ved vha. LinuxMCE, som er et multiroom system hvor man vha. en "følge med mig" funktion kan hoppe rundt mellem værelser og shifte visning så du kan fortsætte med at se hvad du havde gang i at se ligegyldigt hvor du befinder dig.

Lige nu benytter jeg mig blot af Team-Mediaportal mediecenter software hvor jeg har en PC i alle rum hvor der befinder sig et TV og nede i kælderen har jeg en server der indeholder DVB-C og DVB-S tunere, således at jeg kan nøjes med at have ultra små PC'er i mine rum.

Al visning af TV forgår, som en "bro-kobling" til serveren. Hvad det angår lyd, så har jeg en optisk udgang fra min PC til en forforstærker/receiver.

Det køre bare og jeg har gjort livet lettere ved at rippe samtlige af mine DVD'er over på serveren, så jeg ikke længere skal jonglere med DVD-skiver for at se en film :-)

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
Det er noget lort, medmindre man skaffer sig en Multiroom HDMI switcher, de koster lidt, men det fungere i hvertfald! De andre der bruger S-video og andet gøgl er noget værre l**t og slet ikke up-to-date med vores teknologi!

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis